De Nederlandse foodsector boekte in 2016 een omzetgroei en kan daar ook in 2017 naar uitkijken, blijkt uit de nieuwste sectorprognose van ABN AMRO. De omzetstijging komt vooral uit het buitenland, waar de omzet in foodproducten de afgelopen 5 jaar met 13% steeg. De binnenlandse omzetgroei bleef steken op 0,5%. Per huishouden besteedden Nederlanders vorig jaar €3.700 aan voeding, een stijging van 3%. De consumentenbestedingen buitenshuis stegen voor het tweede jaar op rij harder dan de omzet binnenshuis. Duurzaamheid, herkomst en gezondheid worden belangrijker voor consumenten. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in stijgende verkopen van groente en fruit, terwijl producten als frisdrank en vlees juist omzetdruk ervaren.
Lees ook
- 0 Omzetvolume speciaalzaken fors gedaald door inflatie, ook supermarkten getroffen 23 mei 2023
-
6
+Wie als levensmiddelenproducent wil groeien, moet het buiten Europa zoeken 21 jan 2020
- 2 Horeca groeit niet meer 29 mei 2019
-
0
+‘Per saldo zal Brexit waarschijnlijk een ‘verlies-verlies’ situatie opleveren’ 19 jul 2017
- 0 CBS meet forse groei omzet supermarkten 14 apr 2017
- 0 Lage grondstofprijzen stuwden winst voedingsmiddelenindustrie 5 feb 2016
- 0 Jaaromzet restaurantbranche neemt toe tot €4,3 miljard 31 dec 2015
- 0 Markt begrijpt strategie Unilever onvoldoende 12 aug 2014
- 0 Wetenschappelijk bewijs: mandarijnengeur doet kopen 18 feb 2014
- 26 ABN AMRO kiest niet bewust voor 1-ster kip 4 nov 2012
De Volkskrant vat het ABN AMRO-rapport samen met de volgende zin: "Steeds meer Nederlanders letten op gezonde voeding en dat heeft gevolgen voor de industrie". Dat zijn dan wel de Nederlanders die regelmatig sporten, niet op elk dubbeltje hoeven te letten en vooral de 50-plussers onder hen.