Voor het eerst brengt het gefuseerde supermarktconcern Ahold Delhaize gezamenlijke kwartaalcijfers naar buiten. De omzet groeide in het derde kwartaal met 2,6% naar €14,5 miljard. De gepresenteerde groei is gebaseerd op de ontwikkeling als Ahold en Delhaize een jaar geleden ook al één bedrijf waren geweest. CEO Dick Boer spreekt van een aanzienlijke vooruitgang en zegt dat de groei in omzet en winst de kracht van de lokale merken laat zien. In Nederland namen de verkopen dankzij sterke groei bij Albert Heijn en de online activiteiten ruim 4% toe. Dat is volgens het bedrijf te danken aan meer innovatie in het assortiment en een sterke focus op gezondheid.
De Tijd
Lees ook
-
0
+Omzetgroei supermarkten en speciaalzaken is voorbij; alleen de bakker blijft plussen 16 aug 2021
-
2
+Corona knabbelt aan twee kanten van de marge van Unilever 24 apr 2020
-
3
+Omzet aan voedsel met een keurmerk in vier jaar verdubbeld 3 jun 2019
-
4
+Boodschappen worden goedkoper omdat supermarkten hun inkoopkrachten bundelen 3 jul 2018
-
2
+Ahold Delhaize zal zich vermoedelijk helemaal zelf moeten redden 26 feb 2018
- 0 ‘Ahold Delhaize pakt Belgische winkels aan’ 10 mei 2017
- 0 Belgische supers introduceren maaltijdboxen 28 dec 2016
- 0 Onzekerheid onder huismerkleveranciers Ahold-Delhaize 3 aug 2016
- 0 Grootste McDo ter wereld op Champs Elysées 21 feb 2016
- 0 WK: 60 miljoen extra voor supermarkten, 40 voor cafés 17 jul 2014
Dick, je raakt het goed.
Ik begreep eerder dat het samengaan in België ‘ondergeschikt’ is aan dat in de VS, waar het verschil tussen beiden minder opvallend is, en samen ‘Europees’ ? Met andere woorden: zonder de VS geen samengaan in België.
Maar voor mij horen ze niet bij elkaar.
Ben benieuwd wat Colruyt op termijn gaat doen. Zeer milieubewust en scherp van prijs.
Sociale attitude. No nonsense. Participeert grootschalig in windmolens. Geen verticale diepvriezen meer zoals schijnheilige Appie, maar alleen nog bakken zoals Lidl.
Geen enkel gerucht, maar ik zou niet gek kijken als die ooit met Duitsers, die ook 'groenere filosofie combineren met low price' (*), in zee gaan.
(*) Daar gaat Nederland fout; een kipje met 5cm2 meer ‘blijheidsruimte’ in prijs 50% opjagen, en het fake begrip ‘biologisch’ rigide exploiteren.
Op een letterlijk goede dag stinken de consumenten er niet meer in.
Analoog aan de politieke trend van nu.
Hans, wat willen die beleggers toch?
Ik ben - heel lang geleden - eens gevraagd als beursanalist (heb geweigerd; iedereen stomverbaasd want ik zou er goed aan hebben kunnen verdienen). Als ik jou goed beluister, zou ik dit in mijn analistenrapport hebben geschreven: "omdat de verwachtingen van een combinatie op basis van marktmacht op het gebied van nieuwe waardecreatie te hoog waren ingeschat, vindt een correctie van de koers plaats. Verdere beursbewegingen zullen moeten laten zien hoe beleggers de omvang van de nieuwe combinatie waarderen. Ahold Delhaize benadrukt niettemin het onderscheid dat het bedrijf in de markt weet te maken."
Bericht klinkt leuk van de Standaard, maar Ahold Delhaize was vandaag de grootste daler op de beurs...
Ook in Belgie (3,75%) waar het in beursberichten heet het dat de hoge verwachting van het samengaan de beleggers tegenvalt..