Autofabrikant BMW zet in op eigen digitale technologie als tegenwicht tegen bedrijven als Apple en Google die zich in de automotive sector begeven met 'connected' auto's. Binnen enkele maanden moet de cloud-based BMW Connected service gebruikersklaar zijn. De digitale assistent zoekt bijvoorbeeld een restaurant in de buurt waar nog plaats is, reserveert daar en geeft meteen de routebeschrijving door.
"We hebben de juiste bouwstenen in huis om in dit spel te overleven", zegt Dieter May, hoofd van de digital services afdeling van BMW. "We weten nog niet hoe het uit gaat pakken. Ik denk dat niemand 5 jaar geleden wist hoe het smartphone-spel uit zou gaan pakken." BMW kocht vorig jaar samen met Audi en Daimler de navigatie- en kaartentak van Nokia. Op dit moment lopen gesprekken met o.m. weervoorspellers om nog meer content toe te voegen, meldt Bloomberg .Ook kan de service taken uitvoeren zoals het alvast aanzetten van de verwarming thuis.
Bloomberg - BMW to Roll Out Restaurant-Booking Digital Helper Within Months
"We hebben de juiste bouwstenen in huis om in dit spel te overleven", zegt Dieter May, hoofd van de digital services afdeling van BMW. "We weten nog niet hoe het uit gaat pakken. Ik denk dat niemand 5 jaar geleden wist hoe het smartphone-spel uit zou gaan pakken." BMW kocht vorig jaar samen met Audi en Daimler de navigatie- en kaartentak van Nokia. Op dit moment lopen gesprekken met o.m. weervoorspellers om nog meer content toe te voegen, meldt Bloomberg .Ook kan de service taken uitvoeren zoals het alvast aanzetten van de verwarming thuis.
Sterker nog Wouter, BMW maakt de kloof tussen sociale klassen alleen maar groter met zulke fratsen.*
Wel te verstaan in geürbaniseerde gebieden**.
Zie je het al voor je?
Ik, puur hypothetisch, rijdt in zulk een dure bolide rond in een godvergeten deel van Brabant, turend op het schermpje of ik uberhaubt een restaurantje kan vinden, laat staan of er nog een tafeltje vrij is. Laat me niet lachen.
Mijn eerste keus, na het zelf fabriceren van een maaltijd, is dan ook nog steeds Harry's Hapkar. Reserveren is nog eens niet mogelijk, wie eerst komt eerst maalt is zijn motto!
Betalen kan alleen maar met harde knaken.
*In combinatie met de geürbaniseerde gebieden zal er misschien wel een verdienmodel zijn voor deze innovatie, echter niet iedereen in deze regio's kan zulk een auto veroorloven!
**Ik kan in mijn "analoge" Peugeot-tje 107 (O.K. dit autootje is een keuze van mij en niet noodgedwongen) deze info niet oproepen, dan wel "gratis" ontvangen en wordt derhalve uitgesloten van deelname aan deze!
Lees, als u het bemachtigen kunt op papier, of op het internet, het stukje van afgelopen zaterdag in NRC-Handelsblad van Bas van Putten. De enige autojournalist met conservatoriumopleiding, de enige ook die je kan laten schateren over auto's en auto-ontwerpers. Hij beproefde voor de krant een BMW van bijna tweehonderdduizend euro. Aan het rijden besteedt hij in zijn verslag maar één zin. De auto rijdt goed.
Maar hij bracht uren door in de stilstaande auto voor zijn deur. Niet om er achter te komen hoe de auto op gang te krijgen, nee hij probeerde de hersens van de auto binnen te dringen, de boardcomputer. Over zichzelf: 'deze sukkel is in dialoog met bedieningsarchitectuur die hij zijn lezers uit moet leggen, maar al na de derde klik met een bijl te lijf wil.'
De auto blijkt in staat om de omgeving van waar Van Putten woont te scannen op bezienswaardigheden. De berijder kan op de boardcomputer een speciale 'zijbotswaarschuwing' instellen, maar ook verschillende massageprogramma's die worden uitgevoerd door de stoel en waarvan er een 'training algehele lichaam' wordt genoemd. Dat is volgens Van Putten het programma, waar je onderweg desnoods op klaar kan komen.
Over het vinden van lege stoelen in lege restaurants meldt de verslaggever niets. Dat kan zijn BMW 750Li x-Drive waarschijnlijk nog niet.