De Europese sterkedrankenindustrie haalt nog even opgelucht adem. In het antidumpingonderzoek naar de import van cognac en andere gedistilleerde wijnen worden op dit moment geen heffingen opgelegd, hoewel de China wel dumping heeft vastgesteld. De dreiging blijft.
China besloot in januari een antidumping-onderzoek in te stellen tegen de Europese sterkedranken-industrie ('brandewijnen', zoals cognac, brandy, eau-de-vie). China is een belangrijke markt voor de producenten van Franse cognac, voor het cognacmerk Martell (onderdeel van Pernod Ricard), na Hennessy 's werelds grootste cognacproducent is China - na tientallen jaren van investeringen in het land - zelfs de grootste afzetmarkt geworden.

De onderzoekende autoriteiten hebben inmiddels vastgesteld dat er wel degelijk dumping plaatsvond en dat de Chinese sterkedranken-industrie daardoor bedreigd was. Maar tot verrassing van velen maakte de Chinese minister van Handel donderdag bekend dat er géén tijdelijke invoerrechten zou invoeren op Europese sterke dranken. De aandelenkoersen van verschillende Europese drankenproducenten, zoals Pernod Ricard en Rémy Cointreau, schoten daarop omhoog.

Het antidumpingonderzoek naar Europese sterke dranken werd ingesteld kort nadat de EU een onderzoek aankondigde naar de subsidiëring van Chinese elektrische auto's. Dit leidde tot een reeks oplopende handelsspanningen, waarbij China in juni ook een onderzoek begon naar varkensvlees en afgeleide producten van Spaanse, Franse, Nederlandse en Deense herkomst. Na de aankondiging door Brussel vorige week van het plan voor strafheffingen op in China vervaardigde elektrische wagens, sloegen de Chinese autoriteiten meteen terug met een antidumpingsprocedure tegen uit Europa ingevoerde zuivelproducten.

Deze ontwikkelingen illustreren de vergaande veranderingen in de wereldorde, waarbij economische en handelsconflicten steeds centraler komen te staan in internationale relaties, zoals we op Foodlog aan de orde stelden.

Op dit moment haalt de Europese sterkedranken-industrie even opgelucht adem nu de strafheffingen uitblijven. Maar er is geen zekerheid over de toekomst. Pernod Ricard blijft daarom "voorzichtig" met zijn vooruitzichten voor China. Het onderzoek loopt namelijk nog door en kan wel een jaar duren. Een definitieve beslissing wordt uiterlijk begin 2025 verwacht. “Ze kunnen nog steeds besluiten om tarieven in te stellen tussen nu en dan,” zei ceo Alexandre Ricard in de Financial Times. Hij verwoordde het sentiment in de sector als "op dit moment teleurgesteld". Het aangekondigde heffingsbedrag van gemiddeld 34,4% dat de drankennindustrie nog altijd boven het hoofd hangt, houdt de onzekerheid er bij de drankenproducenten goed in.