De crisis en oprukkende armoede in Zuid-Europa dwingen strategie-wijzigingen af bij Unilever. Teneinde de door de crisis hard getroffen Zuid-Europeanen toch toegang te geven tot hoogwaardige kwaliteitsproducten, komen er kleinverpakkingen in de winkels.
Jan Zijderveld, topman van Unilever Europa, vertelt in een interview met Financial Times Deutschland dat hij Unilevers strategie voor West-Europa aanpast met het oog op de verarming van Europa die het levens- en zeepmiddelen concern voorziet. De tot op heden gehanteerde strategie van premiumproducten of ecologische niche-artikelen, waarmee Unilever zich onderscheidt van de discount-supermarkten, wordt omgezet in een aanpak die z'n waarde heeft bewezen in opkomende markten: kleinere verpakkingen. Zijderveld zegt: "Als een Spanjaard gemiddeld nog maar 17 euro uitgeeft aan zijn boodschappen, dan kan ik hem geen wasmiddel verkopen dat de helft van zijn budget opslokt."
Met kleine verpakkingen is ook winst te maken, dat heeft Zijderveld in Zuid-Oost Azië laten zien, waar bijvoorbeeld shampoo verkocht wordt in één-wasbeurtverpakking, voor 2 of 3 cent. In Spanje en Griekenland zijn de eerste kleinverpakkingen inmiddels in de winkels.
Terwijl de Europese markt krimpt, blijkt de groei voor levensmiddelen en landbouwproducten buiten Europa snel aan te trekken. EVMI meldt dat Duitse bedrijven de eerste zes maanden van dit jaar voor het recordbedrag van 29,5 miljard euro geëxporteerd hebben. Dat blijkt uit cijfers van de German Export Association for Food and Agriproducts. De groei is vooral op het conto te schrijven van export naar derde landen, die nam met 13 procent toe. De export naar EU-landen nam in volume met 10,8 procent af - de Duitse export naar Griekenland, Italië en Portugal daalde met respectievelijk 3,6, 6,2 en 4,7 procent - daarentegen steeg de export naar Spanje met 2,1 procent.
Gefa merkt verder op dat het volume van de export binnen Europa weliswaar daalde, maar dat de omzet veel minder afnam, slechts 1,4 procent. Zij verbinden daar de conclusie aan: “Daar blijkt uit dat in de economische gespannen situatie vraag blijft naar de hoogwaardige en dus duurdere agrarische producten en levensmiddelen uit Duitsland. Die ontwikkeling is in tegenspraak met de trend van de vraag naar goedkopere exportproducten.”
Jonge, hoogopgeleide Europeanen moeten zich de vraag stellen of ze willen wonen, waar de markten van de toekomst zijn. Als ze massaal verhuizen zal dat de Europese markten verder laten wegzakken.
Fotocredits: dmmalva, la cocina
Dit artikel afdrukken
Met kleine verpakkingen is ook winst te maken, dat heeft Zijderveld in Zuid-Oost Azië laten zien, waar bijvoorbeeld shampoo verkocht wordt in één-wasbeurtverpakking, voor 2 of 3 cent. In Spanje en Griekenland zijn de eerste kleinverpakkingen inmiddels in de winkels.
Terwijl de Europese markt krimpt, blijkt de groei voor levensmiddelen en landbouwproducten buiten Europa snel aan te trekken. EVMI meldt dat Duitse bedrijven de eerste zes maanden van dit jaar voor het recordbedrag van 29,5 miljard euro geëxporteerd hebben. Dat blijkt uit cijfers van de German Export Association for Food and Agriproducts. De groei is vooral op het conto te schrijven van export naar derde landen, die nam met 13 procent toe. De export naar EU-landen nam in volume met 10,8 procent af - de Duitse export naar Griekenland, Italië en Portugal daalde met respectievelijk 3,6, 6,2 en 4,7 procent - daarentegen steeg de export naar Spanje met 2,1 procent.
Gefa merkt verder op dat het volume van de export binnen Europa weliswaar daalde, maar dat de omzet veel minder afnam, slechts 1,4 procent. Zij verbinden daar de conclusie aan: “Daar blijkt uit dat in de economische gespannen situatie vraag blijft naar de hoogwaardige en dus duurdere agrarische producten en levensmiddelen uit Duitsland. Die ontwikkeling is in tegenspraak met de trend van de vraag naar goedkopere exportproducten.”
Jonge, hoogopgeleide Europeanen moeten zich de vraag stellen of ze willen wonen, waar de markten van de toekomst zijn. Als ze massaal verhuizen zal dat de Europese markten verder laten wegzakken.
Fotocredits: dmmalva, la cocina
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Van voedsel wordt steeds beweerd dat het prijsinelastisch is. Maar blijkbaar is er toch iets aan de hand. Voedsel is inkomenselastisch.
Goeie, Huib!
Rewe International's chef Frank Hensel vindt de woorden van Unilever overdreven:
"Was halten Sie von der Unilever-Ankündigung, mit kleineren Packungen und billigeren Produkten für die neue Armut in Europa gewappnet sein zu wollen. Wann kommt das in Österreich an?"
Hensel: "Ich kenne diese Aussage selbst nur aus den Medien, aber sie wird überschätzt. Es gibt schon immer von den großen Herstellern Differenzierungen in den Märkten. Dass man das jetzt mit schwierigen wirtschaftlichen Bedingungen in Europa in Verbindung bringt, passt meiner Meinung nach nicht wirklich. Unternehmen wie Unilever könnten es sich auch nicht leisten, schlechtere Produkte zu bringen. Der generelle Trend zu kleineren Produkten hat nichts mit der Krise und nichts mit der Unilever-Meldung zu tun. Sondern weil es mehr Single-Haushalte gibt als früher, weil es mehr Ältere gibt als früher."
Het verder niet erg verheffende interview is te lezen in de Oostenrijkse Kurier van zaterdag 1 september.
Liesbeth, dank! Dat is een interessant commentaar. Het laat - denk ik - binnen Europa zien hoezeer culturen en percepties van de werkelijkheid daarbinnen verschillen. Spanje ziet het anders. Griekenland ook. Duitsland heeft de sterkste economie van Europa omdat het land heel goed weet dat de marktprijs gegeven is en dat economisch beleid vanuit fiscaliteiten kan worden vormgegeven.
Iets wonderlijks: François Hollande, de Franse president, zei zaterdag in Chalon dat het echt heel slecht gaat en dat dat echt niet aan zijn voorganger ligt. Het was in Frankrijk zaterdag het gesprek van de dag. In Nederland is het - voor zover ik kan waarnemen - niet eens opgevallen.
Toch wel, er stond zaterdag een artikel in het FD "Fransen zeer pessimistisch over toekomst". Maar het laatste wat er bij de Fransen aan gaat is de eetcultuur denk ik!