Reclame voor gezonde producten zet alleen mensen die aan de lijn doen aan tot koop. In een experiment van Brunel University kregen 80 mensen een reclame voor chocola, een gezonde snackreep of wc-papier te zien. Daarna mochten ze kiezen uit een pakket met ongezonde of gezonde producten. De meeste proefpersonen kozen de ongezonde optie. Mensen die op dieet waren lieten zich beïnvloeden door de gezonde optie. Eigenlijk wilden ze liever niets, maar kozen ze toch maar het gezonde pakket. Volgens de onderzoekers werkt gezonde reclame "precies de verkeerde kant op". Het geeft mensen een excuus om teveel 'gezonde' calorieën te eten.
Lees ook
-
2
+Een biertje voor wereldvrede 1 mei 2017
- 0 1 op de 5 kinderen met coeliakie niet geholpen met glutenvrij dieet 9 nov 2016
-
85
+‘The Green Happiness en Voedingscentrum even fout’ 30 sep 2016
-
1
+‘Instagram-eten’ zet milieu en gezondheid op achterstand 29 sep 2016
-
0
+‘Eet matig’ geen effectief dieetadvies 9 jun 2016
- 1 Belgische wetenschappers ontdekken ‘gezonde suiker’ 28 feb 2016
- 3 Voor afvallen maakt kracht- of duursporten geen verschil 1 mei 2015
- 0 Waarom vrouwen moeilijker afvallen dan mannen 15 aug 2014
- 2 Boerenkoolhype trekt de statistieken niet mee 13 jan 2014
- 15 Je brein blijft niet langer jong van Mediterraan eten 25 jan 2013
Vraag ik me ok af Sytske, want hoe zit het met die mensen die reclames alleen in folders van de supers ziet? Ik kijk nooit tv, juist vanwege die ellendige reclames, alleen als we op zaterdag bij mijn ouders zijn zien we reclames langsschuiven en dan loop ik het liefst nog even weg of even wat voor ze doen, schoonmaken ofzo om vooral die reclames maar even te missen.
Zo vroeg er jaren geleden weleens iemand aan mij "heb je die reclame gezien?" en dan zei ik steevast "reclame? Ik probeer altijd de stukjes film die ertussenin komen te kijken"
PS: moesten die mensen die het wc papier zagen niet spontaan laxeren ofzo?
Ik vraag me af wat het doel is van dit soort onderzoeken, want eerst zeer bewust naar reclames moeten kijken + meteen moeten kiezen uit een pakket met producten.
In hoeverre is dit te vergelijken met de invloed van reclames bij het tv kijken ‘s avonds en het doen van boodschappen de volgende dag?
Wat zou de uitkomst zijn zonder reclame?