De Nederlandse foodsector boekte in 2016 een omzetgroei en kan daar ook in 2017 naar uitkijken, blijkt uit de nieuwste sectorprognose van ABN AMRO. De omzetstijging komt vooral uit het buitenland, waar de omzet in foodproducten de afgelopen 5 jaar met 13% steeg. De binnenlandse omzetgroei bleef steken op 0,5%. Per huishouden besteedden Nederlanders vorig jaar €3.700 aan voeding, een stijging van 3%. De consumentenbestedingen buitenshuis stegen voor het tweede jaar op rij harder dan de omzet binnenshuis. Duurzaamheid, herkomst en gezondheid worden belangrijker voor consumenten. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in stijgende verkopen van groente en fruit, terwijl producten als frisdrank en vlees juist omzetdruk ervaren.
Insights ABN AMRO - Uitdagende markt voor Food ondernemers - Insights
Lees ook
- Saaiere winkelgebieden geen merkending 9 mei 2023
-
6
+Boodschappen worden nog duurder 24 feb 2022
-
6
+Wie als levensmiddelenproducent wil groeien, moet het buiten Europa zoeken 21 jan 2020
-
0
+Agrarische sector minder gevoelig voor faillissementenstijging 2 mei 2019
-
0
+Aldi groeit eindelijk weer, maar nog niet zo hard als Lidl 23 mei 2018
-
0
+‘Per saldo zal Brexit waarschijnlijk een ‘verlies-verlies’ situatie opleveren’ 19 jul 2017
- 0 Groei Europese levensmiddelenmarkt nog nooit zo laag 19 aug 2016
- 0 Lage grondstofprijzen stuwden winst voedingsmiddelenindustrie 5 feb 2016
- 7 ABN AMRO: Nederlandse tuinbouw heeft geen boycothulp nodig 20 nov 2014
- 0 Onderzoeksbureau GfK: omzetgroei supers vlakt af 11 sep 2013
De Volkskrant vat het ABN AMRO-rapport samen met de volgende zin: "Steeds meer Nederlanders letten op gezonde voeding en dat heeft gevolgen voor de industrie". Dat zijn dan wel de Nederlanders die regelmatig sporten, niet op elk dubbeltje hoeven te letten en vooral de 50-plussers onder hen.