Morgen debatteert de Tweede Kamer over alcoholbeleid. Aanleiding is het Alcoholmanifest dat in november door 11 gezondheidsorganisaties is opgesteld. Zij pleiten voor een nieuw nationaal alcoholbeleidsplan - het vorige dateert uit 2007. Maatregelen in het manifest zijn onder meer een minimumprijs, minder verkooppunten (dus geen blurring) en beperking van reclamemogelijkheden. De drankensector zet een stevige lobby in. Belangenbehartiger Stiva en drankenproducenten benadrukken dat het huidige beleid goed werkt. Zij zijn voor maatregelen die alleen de 8% "die niet verantwoord drinkt" treffen. Bierbrouwer Heineken "moet er niet aan denken dat reclame-sponsorcampagnes in de ban moeten; Heineken heeft zich onder meer verbonden aan voetbal (Champions League) en autoracen (Formule 1)", aldus het FD. Overigens is ook Heineken geen voorstander van blurring: "Een spijkerbroek kopen in een hipster boutique kan ook zonder dat daar een glas bier bij wordt geschonken", aldus directeur Pascal Gilet.
Het Financieele Dagblad - Drankindustrie vreest anti-alcoholcampagne
Lees ook
Op een dag drink je geen bier meer
maar een wijntje.
#Heineken wil alleen maar maatregelen gericht op de 8% probleemdrinkers. Dat zijn blijkbaar alleen maar de heel grote probleemdrinkers. Alcohol is tegenwoordig al schadelijk als je meer dan 0.5 glas gemiddeld per dag drinkt voor vrouwen en 1 glas voor mannen. Als je boven de drie glazen per dag komt, is je huisarts helemaal niet meer blij. Hebben we het niet eens over de calorieën, maar over de hersen- of , leverbeschadiging, het verwekken van kanker en je verminderd vermogen om te functioneren. Als in de VS een gemiddelde consumptie van 112 liter frisdrank per hoofd van de bevolking 300 miljard dollar gezondheidsschade (diabetes, obesitas) geeft, hebben onze alcohol bevattende drankjes met in Nederland gemiddeld 140 consumpties (7 liter zuivere) alcohol inclusief baby's toch ook een significante bijdrage aan onze niet voor niets bierbuik.
Heineken is natuurlijk een organisatie, die de waarheid zo verdraait, dat we het nog zouden moeten geloven dat ze het goed met de wereld voor hebben. Ontwijken ze niet belasting in Afrika? Ze voeren daar de Afrikaantjes dronken om ze z.s.m. verslaafd aan dat stoere Heineken te krijgen en overwegen daar zelfs een kleiner bierflesje op de markt te zetten, zodat als de Afrikanen niet genoeg geld in hun al lege portemonnee hebben voor een pijpje nog een half flesje van 150 ml kunnen kopen en zo nog meer van het gezinsbudget aan bier kunnen besteden. Heineken sponsort de Formule 1 (u weet wel van onze ook zo gezonde Red Bullshit Max) en wij sponsoren Heineken. Voor een kleine cent netto dividend per flesje voor de aandeelhouders, moeten, wij, de maatschappij, een euro ophoesten om de schade te dekken en daarvoor moeten we dus werken en werken kost tijd van ons leven. Ons leven wordt door al die Heinekenpromotie alleen maar korter. En als het om kwaliteit van leven gaat, ook zo'n argument van onze tot op de hoogste niveau doordrenkt met alcoholstaat, Heineken scoort ook nog maar een 6 op de nationale biertest.
Mijn kwaliteit van leven is zonder Heineken een 10! Ik geniet vandaag van de lentezon, maar ja, ik ben niet zo'n sukkel,die met een zesje tevreden is.