Sinds 2008 is het aantal grensaankopen van voeding en drank door Belgische consumenten met 40% gestegen. Eén op de 3 Belgen shopt minstens 1 keer per jaar over de grens, 22,7% doet dat 2 keer of vaker. In 2015 verdween €723 miljoen naar de buurlanden. FEVIA, de federatie voor de voedingsindustrie, maakt zich zorgen over "het verlies voor de Belgische economie" en het "onvermijdelijk jobverlies in de Belgische voedingsindustrie". Daarom bepleit FEVIA een stop op "bijkomende taksen en heffingen op voeding en dranken" en prioriteit voor "het wegwerken van de loonkostenhandicap en de energiekostenhandicap waar onze bedrijven mee kampen".
Lees ook
-
6
+Consumenten blijven aardappelen, halfvolle melk en gemengd gehakt kopen 5 sep 2022
-
14
+Frankrijk bouwt een hek tegen de Afrikaanse varkenspest 12 okt 2018
-
7
+Vlaamse voedingsrichtlijn waardeert water en plantaardig 20 sep 2017
-
2
+Belgen eten niet gezonder door goedkopere groenten 15 jun 2017
- 0 Frisdrank en snoep in ban op Belgische scholen 28 nov 2016