Boerinnen runnen de helft van de 8500 melkveebedrijven in Galicië (Spanje). Dat komt voort uit armoede. Hun man moet elders werk zoeken om de lage melkprijs te compenseren. De vrouwen krijgen weinig erkenning. De bedrijven blijven op naam van de man staan door het Spaanse machismo. Als tegenwicht introduceren boerinnen Rural Muller (Rurale Vrouw, boerinnen dus), feministische melk. "In de supermarkt moet zichtbaar worden dat wij bestaan en dat we de teugels in handen hebben van heel veel boerenbedrijven", aldus boerin Begoña Pardellas. De boerinnen verkopen de melk op dit moment nog van het eigen erf.
de Volkskrant - Spaanse boerinnen lanceren 'feministische' melk - Koken & Eten - Voor nieuws, achtergronden en columns
Lees ook
-
12
+FrieslandCampina wil dankzij ‘nieuw verbond’ duurzaamste zuivelbedrijf ter wereld worden 23 jul 2020
- 0 Wereldmelkdag: feest met gemengde gevoelens 1 jun 2016
- 2 Nederlandse melk heeft hoogste kostprijs, Franse laagste 31 mrt 2016
- 18 Voorman Britse melkboeren ziet geen toekomst in melk meer 7 jul 2015
- 6 Nederland drinkt minder melk 7 jul 2015