Op 25 november viert de Ster zijn 50-jarig jubileum, met de verkiezing van de Gouden Loeki Aller Tijden. Een publiekspanel slecteerde 50 commercials uit de afgelopen 50 jaar televisiereclame. Een vakjury stelde de shortlist met 12 commercials samen, waaruit het publiek de winnaar kan kiezen. Van de genomineerde spotjes zijn er 7 foodgerelateerd: het Bommetje van Melkunie, de Olifant van Rolo, 2 spotjes van Heineken, 2 van Calvé (waaronder natuurlijk Petje Pitamientje) en het Stoplicht van Fruit Joy. Zij maken deel uit van een twaalftal dat "gegrift staat in ons collectieve geheugen en bepalend is voor een tijdperk", aldus juryvoorzitter Barbera Wolfensberger op NOS. "Het zijn pareltjes die de tand des tijds glansrijk doorstaan hebben." Waarbij wel de kanttekening past dat het merendeel van de filmpjes van na 1995 dateert. "De Nederlandse reclame werd groot in de jaren 80 en 90. Reclames van King Corn en Jamin zijn natuurlijk legendarisch, maar wel van een ander niveau", aldus een woordvoerder van de Ster.
NOS - Twaalf 'reclameparels' in de race voor Gouden Loeki Aller Tijden
Reageer
  • Deel
Druk af