Reclame voor gezonde producten zet alleen mensen die aan de lijn doen aan tot koop. In een experiment van Brunel University kregen 80 mensen een reclame voor chocola, een gezonde snackreep of wc-papier te zien. Daarna mochten ze kiezen uit een pakket met ongezonde of gezonde producten. De meeste proefpersonen kozen de ongezonde optie. Mensen die op dieet waren lieten zich beïnvloeden door de gezonde optie. Eigenlijk wilden ze liever niets, maar kozen ze toch maar het gezonde pakket. Volgens de onderzoekers werkt gezonde reclame "precies de verkeerde kant op". Het geeft mensen een excuus om teveel 'gezonde' calorieën te eten.
ScienceDirect
Lees ook
-
30
+Weg uit het ziekmakende voedingspatroon 9 mei 2018
- 4 Franse super verleidt tot gezonder eten 22 mrt 2017
-
85
+‘The Green Happiness en Voedingscentrum even fout’ 30 sep 2016
-
1
+‘Instagram-eten’ zet milieu en gezondheid op achterstand 29 sep 2016
- 14 Amerikanen zien hamburger als goed voedsel 26 mei 2016
- 10 Gouden Windei 2015 voor AH Cranberries 5 jan 2016
- 8 Consumentenbond geeft slavinken supers een onvoldoende 24 feb 2015
- 0 BCG: we kopen ‘duurzaam’ als we er zelf ook beter van worden 26 jun 2014
- 1 Stervoetballer Lionel Messi alweer geblesseerd: eet hij wel goed? 13 nov 2013
- 8 Verdwaald in het dieetlandschap? 10 jul 2012
Vraag ik me ok af Sytske, want hoe zit het met die mensen die reclames alleen in folders van de supers ziet? Ik kijk nooit tv, juist vanwege die ellendige reclames, alleen als we op zaterdag bij mijn ouders zijn zien we reclames langsschuiven en dan loop ik het liefst nog even weg of even wat voor ze doen, schoonmaken ofzo om vooral die reclames maar even te missen.
Zo vroeg er jaren geleden weleens iemand aan mij "heb je die reclame gezien?" en dan zei ik steevast "reclame? Ik probeer altijd de stukjes film die ertussenin komen te kijken"
PS: moesten die mensen die het wc papier zagen niet spontaan laxeren ofzo?
Ik vraag me af wat het doel is van dit soort onderzoeken, want eerst zeer bewust naar reclames moeten kijken + meteen moeten kiezen uit een pakket met producten.
In hoeverre is dit te vergelijken met de invloed van reclames bij het tv kijken ‘s avonds en het doen van boodschappen de volgende dag?
Wat zou de uitkomst zijn zonder reclame?