Stichting Ik Kies Bewust (IKB) - Vinkje - verbiedt vanaf 1 augustus kindermarketing op producten met het blauwe vinkje (de 'extra's). Op eten en drinken met het groene vinkje (de gezondere basisproducten met voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt) blijft kindermarketing toegestaan. Onder kindermarketing verstaat IKB het gebruik van teksten of afbeeldingen van idolen/stripfiguren, animatiefiguren en bewoordingen om jonge kinderen tot 12 jaar te beïnvloeden. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding juicht het besluit van IKB toe en gaat ervan uit dat de voedingsmiddelenindustrie deze aanpak volgt. Daarnaast dringt de Alliantie aan op aanscherping van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
Lees ook
-
11
+Alliantie Stop Kindermarketing: ‘Reken definitief af met kindermarketing voor ongezonde producten!’ 5 jul 2018
-
7
+PLUS zet ongezonde kindermarketing uit het zicht 1 mei 2018
-
4
+Amsterdam verbant ongezonde kindermarketing uit metro 4 sep 2017
-
1
+Regering gaat zelf controleren op kinderreclame 24 aug 2017
- 0 Groot-Brittannië perkt kindermarketing verder in 8 dec 2016
- 0 Kinderhelden verdwijnen van ongezonde producten 8 dec 2016
- 17 Consumentenbond laakt kindermarketing A-merken 25 okt 2016
- 0 AH stopt met kindermarketing op ongezonde voeding 30 aug 2016
- 1 Plus stopt met kindermarketing huismerk 8 jul 2016
- 8 ‘K3 moet stoppen met reclame voor koek en chips’ 12 jan 2016