Als het aan de Britse reclamewaakhond ligt, worden reclames voor ongezonde voedingsmiddelen binnenkort behalve van de buis ook van het scherm verbannen. Het Committee of Advertising Practice (CAP), dat de regels voor adverteerders in het Verenigd Koninkrijk vaststelt, zou nog voor de zomer een openbare raadpleging over deze kwestie willen lanceren, meldt de BBC.
Nadat in 2007 het verbod op tv-reclames voor kinderen onder de 16 jaar van levensmiddelen met een hoog vet-, suiker- en zoutgehalte van kracht werd, stapten bedrijven en masse over naar online manieren om deze producten alsnog te promoten aan een jong publiek. Volgens de Advertising Standards Authority (ASA), die deze reclameregels handhaaft, is het voor het publiek onbegrijpelijk dat junkfood reclames op tv verboden zijn, maar tijdens online streamen van dezelfde programma's wél te zien zijn.
Als de regels aangepast worden, zal dat van invloed kunnen zijn op de content van bijvoorbeeld YouTube en ITV Hub.
BBC - Junk food ads face online ban in UK - BBC News
Nadat in 2007 het verbod op tv-reclames voor kinderen onder de 16 jaar van levensmiddelen met een hoog vet-, suiker- en zoutgehalte van kracht werd, stapten bedrijven en masse over naar online manieren om deze producten alsnog te promoten aan een jong publiek. Volgens de Advertising Standards Authority (ASA), die deze reclameregels handhaaft, is het voor het publiek onbegrijpelijk dat junkfood reclames op tv verboden zijn, maar tijdens online streamen van dezelfde programma's wél te zien zijn.
Als de regels aangepast worden, zal dat van invloed kunnen zijn op de content van bijvoorbeeld YouTube en ITV Hub.
Met hetzelfde doel riepen lokale Britse overheden donderdag op tot een ban van junkfood reclame rondom scholen. Volgens de Local Government Association (LGA), die meer dan 370 Britse gemeenten vertegenwoordigt, hebben gemeentes dringend nieuwe manieren nodig om de stijgende aantallen kinderobesitas tegen te gaan, meldt Bloomberg.
Als wapen gebruikt de LGA een recente studie van de Universiteit van Stirling. Hieruit blijkt dat driekwart van alle eet- en drink reclames die kinderen zien, over ongezonde producten gaan. De helft van de kinderen kocht een een gezond product na het zien van zo'n reclame.
"Het is niet goed wanneer we kinderen proberen op te voeden met het belang en behoud van een gezond dieet, ze op hetzelfde moment onderworpen worden aan een bombardement van junkfood reclame", aldus Richard Kemp, vice-voorzitter van de LGA.