De Brabantse start-up Deterra biedt boeren rondom Den Bosch, Eindhoven en Breda de mogelijkheid om hun producten online te verkopen aan inwoners uit de regio. Het bedrijf koppelt consumenten via hun postcode aan de boeren en vermijdt zo de tussenhandel. De boeren verkopen groenten, zuivelproducten, fruit, ijs en vlees en bepalen hierbij hun eigen prijs. De bestelde producten zijn op te halen bij afhaalpunten of op de boerderijen.

Initiatiefnemer Frans Broeders gelooft heilig in het verkopen via internet van duurzaam voedsel. Niet alleen is de markt voor duurzaam voedsel dit jaar met 18% gegroeid, ook nam het aandeel dagelijkse boodschappen dat via internet gedaan wordt toe met 34%, stelt hij op de NOS. Dat aandeel is overigens nog klein, meldde GfK: in het derde kwartaal groeide het marktaandeel van online bij de dagelijkse boodschappen van 1,6% naar 2,2%. Broeders verwacht dat over 5 jaar 20% van het voedsel in Nederland via internet wordt verkocht.

Deterra breidt momenteel zijn diensten uit naar Nijmegen en Utrecht. Om ook landelijk te kunnen gaan werken, startte Deterra een crowdfundingcampagne, waarmee het platform € 300.000 wil ophalen.
NOS - Boeren verkopen steeds vaker direct aan de klant
Reageer
  • Deel
Druk af