Marktonderzoeksbureau GfK meldt dat de supermarktomzet over de eerste 11 maanden van dit jaar met 1% gestegen is. Consumenten gaven tot nu toe €31,52 miljard uit, tegen €31,20 miljard in 2014. De stijging komt bijna helemaal op het conto van toegenomen aantal bezoeken. In de maand november bedroeg de toename 0,8%, van €2,56 miljard naar €2,58 miljard, maar ging de consument iets minder vaak naar de supermarkt; het aantal uitgegeven kassabonnen daalde met 0,2%.
Het aantal online aankopen van consumenten bij supermarkten verdubbelde. In week 41-44 werd dit jaar 1,6% van de boodschappen online bij de supers gedaan. Vorig jaar was dat nog 0,7%. Bijna 9% van de Nederlandse huishoudens deed in die periode de dagelijkse boodschappen online, vooral gezinnen met kinderen en alleenstaanden. Van de bestedingen aan dagelijkse boodschappen ging 2,7% aan online aankopen op. Online kopen en laten bezorgen is daarbij populairder dan ophalen bij een Pick-Up Point. De supermarkten zijn bezig met een inhaalslag, stelt Joop Holla van GfK. Buiten de supermarkten wordt in Nederland al ruim 6% van de boodschappen online gekocht, bij gespecialiseerde webshops met bijvoorbeeld koffie (Nespresso) of diervoeding en bij maaltijdboxenleveranciers als HelloFresh.
Het aantal online aankopen van consumenten bij supermarkten verdubbelde. In week 41-44 werd dit jaar 1,6% van de boodschappen online bij de supers gedaan. Vorig jaar was dat nog 0,7%. Bijna 9% van de Nederlandse huishoudens deed in die periode de dagelijkse boodschappen online, vooral gezinnen met kinderen en alleenstaanden. Van de bestedingen aan dagelijkse boodschappen ging 2,7% aan online aankopen op. Online kopen en laten bezorgen is daarbij populairder dan ophalen bij een Pick-Up Point. De supermarkten zijn bezig met een inhaalslag, stelt Joop Holla van GfK. Buiten de supermarkten wordt in Nederland al ruim 6% van de boodschappen online gekocht, bij gespecialiseerde webshops met bijvoorbeeld koffie (Nespresso) of diervoeding en bij maaltijdboxenleveranciers als HelloFresh.