Bij prijsconflicten tussen supermarkten en merkproducenten die leiden tot een productboycot, trekt de super op lange termijn aan het kortste eind. Dat concluderen onderzoekers van de KU Leuven. Producten die een super weert om een betere inkoopprijs te bedingen, zorgen uiteindelijk - na oplossing van het inkoopconflict - tot stijging van het marktaandeel van de producent. De uitkomst is verrassend omdat conflicten vaak starten op initiatief van een supermarkt. Vooral sterke merken die niet vaak in de aanbieding zijn, profiteren van dit effect. De onderzoekers denken dat consumenten er méér van kopen als de producten weer verkrijgbaar zijn. Huismerken profiteren niet van dit kunstmatige schaarste-effect.
Lees ook
- Historisch: meer omzet uit huismerken dan uit A-merken 2 apr 2023
-
1
+Aldi weer in, slager weer uit 22 apr 2022
-
1
+Beste plekken in de supermarkt zijn miljoenen waard 1 mrt 2021
-
15
+Lidl maakt huismerkleveranciers bekend 1 apr 2020
-
0
+Slowakije dreigt met boycot over ‘voedsel-discriminatie’ 21 jul 2017
- 0 Supermarktketen grootste verliezer bij conflict met producent 20 sep 2016
- 3 Internationaal Hof wijst claim China op Zuid-Chinese zee af 12 jul 2016
- 1 EU geeft ‘slechts fooi’ ter compensatie van Russisch embargo 2 okt 2014
- 14 Ruslandboycot : ‘hét moment’ tegen verspilling en voor Voedselbanken 8 aug 2014
- 0 Consumenten krijgen grilligheid grondstofprijzen doorberekend 27 jul 2013