De grootste foodretailbedrijven in Nederland worden steeds groter. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op grond van de nieuwe FSIN Food500. In deze ranglijst zijn alle bedrijven die in Nederland voedsel verkopen op omzet gerangschikt. Nederlanders gaven vorig jaar €57,4 miljard uit aan eten en drinken. Hiervan kwam €45,8 miljard bij de FSIN Food500 terecht. De eerste 11 bedrijven op de FSIN Food500 zijn supermarktketens, Albert Heijn prijkt bovenaan. McDonald's is op de 12e plaats het eerste foodserviceconcern. Opvallende ontwikkelingen in de FSIN Food500 zijn de groei van het aantal webwinkels, 'blurring', de opkomst van 'levensstijlsupermarkten' en wereldrestaurants.
Lees ook
- 4 Stijgende omzet, maar sfeer in mineur: horeca wordt te duur 18 jun 2024
- 5 Ruim 55% omzet van Albert Heijn ‘gezond’ volgens Nutri-Score 17 jan 2024
-
1
+Albert Heijn kookt en bezorgt je favoriete Allerhande-maaltijd thuis 10 jan 2019
-
3
+Albert Heijn rekt de markt op van €38 naar €65 miljard 13 dec 2018
-
0
+Albert Heijn opnieuw grootste foodverkoper van Nederland 28 jun 2018
-
6
+Half Nederland eet uit Allerhande en de andere helft van Jumbo, zeggen Jumbo en AH 15 dec 2017
-
26
+Grote prijsverschillen in biologisch assortiment supers 20 feb 2017
- 8 ‘De supermarktbranche verliest menselijke maat’ 23 feb 2015
- 5 Boodschappen doen bij de super weer goedkoper 8 jun 2014
- 0 Eerste FSIN Food 500 28 jun 2013