Groot-Brittannië perkt kindermarketing verder in. De Britse Committee on Advertising Practice (CAP) breidt de bestaande beperkingen voor televisiereclame uit naar sociale media, websites, games en apps. Levensmiddelenfabrikanten mogen geen bekende strip-, cartoon- of filmkarakters of sport- en muziekidolen meer gebruiken op posters of andere reclame-uitingen voor dikmakende producten. Dat verbod geldt niet voor verpakkingen. De karakters of sterren mogen wel gebruikt worden om gezonde producten aan te prijzen. Critici noemen de aangescherpte regelgeving een stap in de goede richting, maar niet voldoende in de strijd tegen kinderobesitas. De Nederlandse industrie heeft dergelijke maatregelen zelfstandig getroffen én ging alweer een stap verder.
Lees ook
-
0
+Streng anti-obesitasbeleid werkt, dat merken Chileense moeders 19 feb 2019
-
0
+Britse partijleiders roepen Theresa May op tot aanpakken kinderobesitas 25 apr 2018
-
0
+‘Aanbevelingen tegen obesitas aangepast door sponsors Brits rapport’ 7 dec 2017
-
0
+‘Beperken marketing junk food prioriteit nummer één’ 14 nov 2016
-
4
+‘Kindermarketing buit kwetsbaarheid kind uit’ 2 sep 2016
- 0 AH stopt met kindermarketing op ongezonde voeding 30 aug 2016
- 0 Popsterren ‘pluggen’ vrijwel uitsluitend ongezonde producten 7 jun 2016
-
20
+Verzet FNLI tegen Amsterdamse aansluiting bij Alliantie Stop Kindermarketing 1 okt 2015
- 9 Alliantie Stop Kindermarketing van start 16 feb 2015
- 2 Fabrikanten staken kindermarketing, Consumentenbond ontevreden 17 dec 2014