Wie vis, schaal- en schelpdierproducten koopt, blijkt duurzaamheid belangrijker te vinden dan prijs en merk. Bezorgdheid over de oceanen vertaalt zich voor 68% van de visconsumenten in een voorkeur voor duurzaam zeevoedsel.
Dat blijkt uit een wereldwijde enquête onder ruim 16.000 visconsumenten door duurzaamheidskeurmerk Marine Stewardship Council (MSC).
Terwijl 10% van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, is het MSC-keurmerk bij 37% van de visconsumenten bekend (Nederland: 44%). Meer dan de helft (54%) van de visconsumenten zegt bereid te zijn meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct. Gemiddeld willen ze er 11% extra voor betalen.
FoodNavigator - Seafood shoppers place sustainability above price or brand
Dat blijkt uit een wereldwijde enquête onder ruim 16.000 visconsumenten door duurzaamheidskeurmerk Marine Stewardship Council (MSC).
Terwijl 10% van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, is het MSC-keurmerk bij 37% van de visconsumenten bekend (Nederland: 44%). Meer dan de helft (54%) van de visconsumenten zegt bereid te zijn meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam visproduct. Gemiddeld willen ze er 11% extra voor betalen.
Dat zegt veel over de betrouwbaarheid en waarde die consumenten hechten aan MSC. Zo'n score en bereidheid van de consument om duurzame vis met een betere prijs te willen belonen biedt kansen voor verdere verduurzamingsslagen. Tegelijk vraagt het wel om de value for money propositie goed te communiceren. Bewuste (vis)consumenten willen het verhaal kennen van en achter een product.