De Glenalba Sherry Cask Finish Scotch Whisky (€49,99) van Lidl, smaakt volgens whiskykenner Jim Murray ‘waanzinnig’ en ‘magnifiek’. "De specerijen zijn zo druk, maar prachtig in balans gebracht met de zachtheid van de druif; lang en perfect ondersteund door de lichte oliën die de smaak dekken met hoogwaardige sherry." Murray proeft jaarlijks ca. 4.000 verschillende merken. De Glenalba scoort met het cijfer van 95,5 punten van de mogelijke 100 hoger dan whisky's van grote merken zoals Johnnie Walker, Famous Grouse en Grant’s. De prijzen van deze flessen lopen op tot wel €600. De Lidl-whisky is volgens de gids 92% goedkoper dan de gemiddelde whisky.
AD - Huismerkwhisky Lidl verslaat dure merken in drankbijbel
Lees ook
-
0
+Lidl zet kookvideo’s op Tasty, slimme reclame voor zijn huismerken 31 aug 2018
-
13
+Hanenburgers lopen vertraging op 9 nov 2017
- 0 Lidl schrapt Lidl Express met afhaalpunt 21 feb 2017
- 0 Britse super Morrisson’s verlaagt de prijzen ‘zoveel mogelijk’ 2 feb 2016
- 0 Maker beste whisky test rijping in ruimtestation 2 aug 2015
En de alcohol - hoe bestaat het eigenlijk dat niemand onder whiskykakkers het wil weten - hoeft helemaal niet van stokerijen te komen in onherbergzaam gebied in Schotland of Ierland. De alcohol komt van alcoholfabrieken, zoals er een staat in Belgie, bij Hasselt (die ook alle Nederlandse jenevers voorziet van spirit) en ik er een vond, honderd kilometer oost van Parijs, die voor de duurste whiskies buiten Frankrijk stookt.
Tot nu toe valt op Foodlog niemand over: "De specerijen zijn zo druk, maar prachtig in balans gebracht met de zachtheid van de druif; lang en perfect ondersteund door de lichte oliën die de smaak dekken met hoogwaardige sherry."
Ik drink geen whisky maar weet wel hoe het wordt gemaakt en waar de smaken vandaan komen. Pure whisky is als pure wodka, puur alcohol met water. De smaken komen van houten opslag, van verf (gebrande suiker) en wat je er verder in wenst te flikkeren.
Lidl verkoopt hier geen sterke drank.
Wat ze in de UK en de BRD doen, is dus voor ons hier niet relevant.
Had er bij mogen staan.
Wie Lidl volgt weet dat ze meer leuke grappen uithalen.
Twee jaar geleden met Kerst een prachtige Margaux Chateau Prieuré-Lichine voor 43 euro. Ik heb nog een etiket van '71 waarop de eigenaresse van het Franse hotel schreef, toen we de twee laatste flessen tijdens onze huwelijksreis (*) reserveerden: Chambre 12b (onze kamer had het nummer 13, en dat kan je niet op een fles wijn zetten in Frankrijk...)
In het Zwarte Woud bij Lidl binnengestapt voor wijn. Drama: niet de mix van hier in Nederland . Bourgognes en Loire wijnen, met nep etiketten en op de achterkant 'Abgefüllt in Deutschland'.
Wel interessant om hier na nieuwjaar de afgeprijsde wijn overschotten te kopen hier. 30%.
Zeker ook interessant om 2 januari bij Delhaize binnen te stappen. Marcassin, hert, fazant: prima kwaliteit sterk afgeprijsd onder 'Afslag voor snelle verkoop' (zo heet dat hier)..
En dan de diepvries in.
(*) Nee, we bulkten niet van het geld; hadden voor ca. 10 dagen een vrij sober budget, en consumeerden dat in 4 dagen. We wilden eindelijk ook nog wel eens naar ons huisje.
Dat krijg je na drie jaar verloving, waar je nu na een barbezoek meteen een 'stand for one night' regelt.
Andere tijden....
Bedankt voor de toelichting Dick, zo zijn we ze weer van jullie gewend ;) Ben zelf ook erg benieuwd naar de flessen hoor, wellicht dat ze in Duitsland ook te krijgen zijn.
Tom, het is een Britse aangelegenheid, dus het is lastig even te checken in de winkels hier.
The Mirror heeft het nieuws - vermoed ik - correcter genoteerd dan het AD die het weer overschreef uit Esquire. Er worden twee flessen door elkaar gehaald.
Dit meldt The Mirror:
The £13.49 own label whisky out performed rival brands 10 times the price in the latest edition of the Whisky Bible.
Its two nearest rivals, an Imperial Tribute blended whisky costing £125.99 a bottle and a £99.94 Prime Blue 12 year old whisky, both scored fewer points.
It is among 4,500 whiskies reviewed in Jim Murray’s Whisky Bible 2014.
The author described it as an “excellent malt” with “superb, mouth watering gristy sugars”.
He added: “It’s incredibly heartening to see that Lidl has raised the bar for everyday Scotch.”
Last year Lidl launched a 33-year-old whisky which would normally have cost more than £100 for £39.99.
En dat is een typische Lidl-strategie: heel veel kwaliteit voor weinig geld en daardoor een enorme omloopsnelheid.
De winnende fles is er dus eentje van minder dan 14 pond en fietst er flessen van 100 en meer pond uit. En die flessen hadden er in hun dure categorie al de exoten van honderden ponden uitgereden.