1 product per knop
Het principe is simpel: de klant koopt een Dash-button voor ieder product waarvan hij of zij het bestellen wil 'automatiseren'. In Duitsland zijn er om te beginnen 35 merken die meedoen, in Groot-Brittannië 48. De buttons kosten €4,99 per stuk.
Daar krijg je een apparaatje voor dat het midden houdt tussen een koelkastmagneet, sleutelhanger en deurbel. Op de voorkant een grote knop, en het logo van het product dat je met de Dash-knop kunt bestellen. Je plakt het apparaatje simpelweg in de buurt van waar je het product gebruikt. De scheermesjesbutton in de badkamer, de kattenvoerknop in het keukenkastje, de koffiebutton in de voorraadkast. Of je legt ze bij elkaar in je eigen 'boodschappenmandje'.
Drempelverlagend
Amazon wil met de Dash-button internetbestellen zo simpel mogelijk maken. Voor een aantal basisboodschappen hoef je immers niet na te denken of prijzen te vergelijken. Heb je eenmaal je voorkeursmerk koffie of wasmiddel gevonden, hoef je niet steeds opnieuw je huiswerk over te doen. Na aankoop van de Dash-knop bepaal je via de Amazon-app precies welke productvariant je wilt en in welke hoeveelheid. Je programmeert de knop met de gegevens en voilà, hij werkt. Geen bluetooth nodig, de knop 'praat' met je mobiel via hoog-frequente tonen. De buttons hebben een ingebouwde bescherming tegen spelende kinderhandjes of dubbele bestellingen door verschillende huisgenoten. Heb je op de knop gedrukt, dan krijg je, als Amazon-Prime klant, de volgende dag de spullen geleverd. Pas daarna kan de knop opnieuw gebruikt worden.
Fabrikanten staan te dringen
Is de knop echt zinvol? In de VS breidde de internetretailer het aantal beschikbare Dash-buttons uit tot meer dan 150, ondanks kritieken. De laatste twee maanden zou het aantal Dash-bestellingen verdrievoudigd zijn. Alle reden voor Amazon - en de instappende producenten - om de sprong naar Europa te wagen.
De volgende stap is natuurlijk dat je huishoudelijke apparaten zelf gaan bijhouden wat je verbruik is. Dan kunnen je stofzuiger, wasmachine of printer gewoon zelf hun stofzuigerzakken, waspoeder of toner bestellen. Bosch, Siemens, Samsung en Whirlpool zijn al aan de slag om 'Dash Replenisment' in hun apparaten te integreren. Zelfs op de knop drukken, wordt dan overbodig.
Na het gejuich over het bestelgemak van de Dash buttons en de mogelijkheden die 'the Internet of Things' opent, nu de kritiek. In The Guardian klinkt kritiek op de 'smart knoppen'. Ze zijn een 'wasteful use of technology', die alleen maar bijdraagt aan het groeiende e-waste probleem. Zou het doorgaans innovatieve Amazon de knoppen nou gebruiken om een recyclingssysteem op te zetten, waarbij je je gebruikte toners meteen terug kunt geven zou het nog ergens op lijken, zegt Gary Cook van Greenpeace.
Maar de extra hoeveelheden kartonnen dozen (van de geautomatiseerde zendingen) en plastic (van de verpakking van bestellingen en de knoppen zelf) kunnen op weinig bijval rekenen. Om maar niet te spreken van de 'onduurzame consumptie' die de knoppen genereren; consumenten zitten vast aan een bepaalde leverancier en een bepaald product en zullen niet bewust op zoek gaan naar milieuvriendelijke of betere alternatieven.
Amazon laat weten dat de Dash buttons 'fully recyclable' zijn, dat het uiteraard zendingen zoveel mogelijk combineert en dat Amazon de kosten van recyclen voor zijn rekening neemt.