Groot-Brittannië perkt kindermarketing verder in. De Britse Committee on Advertising Practice (CAP) breidt de bestaande beperkingen voor televisiereclame uit naar sociale media, websites, games en apps. Levensmiddelenfabrikanten mogen geen bekende strip-, cartoon- of filmkarakters of sport- en muziekidolen meer gebruiken op posters of andere reclame-uitingen voor dikmakende producten. Dat verbod geldt niet voor verpakkingen. De karakters of sterren mogen wel gebruikt worden om gezonde producten aan te prijzen. Critici noemen de aangescherpte regelgeving een stap in de goede richting, maar niet voldoende in de strijd tegen kinderobesitas. De Nederlandse industrie heeft dergelijke maatregelen zelfstandig getroffen én ging alweer een stap verder.
The Guardian - Junk food ads targeting children banned in non-broadcast media
Lees ook
-
0
+Duitse Lidl stopt met kindermarketing junkfood, behalve tijdens feestdagen 12 jan 2023
- 3 Minder reclame zien, minder overgewicht 22 okt 2020
-
0
+K3 en SpongeBob nog steeds op verpakking kindersnoep 7 dec 2017
-
0
+‘Aanbevelingen tegen obesitas aangepast door sponsors Brits rapport’ 7 dec 2017
-
0
+‘Beperken marketing junk food prioriteit nummer één’ 14 nov 2016