Unilever gaat zijn vrachttransport in Amerika door Convoy laten uitvoeren. Convoy is de ‘Uber’ van het vrachttransport: via een app kan een klant een opdracht plaatsen voor het vervoer van vracht. Convoy koppelt daar dan een transporteur aan. Via de app kan de klant zijn vracht ook volgen. Volgens Reginalso Ecclissato, supply chain executive van Unilever, biedt de deal Unilever de kans om de mogelijkheden van on demand transport uit te diepen en om de supply chain flexibeler te maken. Het is nog niet duidelijk of Unilever de ‘Uber’ transporten ook naar Europa wil uitbreiden.
Unilever kiest voor ?Uber? voor vrachttransport - Logistiek
Lees ook
- Zero-emissiezones zetten steden op slot en vervoerders voor het blok 21 mei 2023
- 0 Financiering voor ‘Uber’ voor topkoks 10 nov 2016
- 0 Eerste zelfrijdende vrachtwagen vervoert bier 26 okt 2016
- 0 Budweiser en Lyft bieden dronken bestuurders gratis ritje 27 sep 2016
- 0 Unilever telt weer mee als sterk aandeel 20 jul 2016
Ubertaxi's zijn auto's van particulieren die er geld mee verdienen door taxiritten te rijden. Goed idee in principe. Krankzinnig aan het reguliere taxisysteem is dat 'leeg rijden' vaak moet omdat iemand mee terug nemen niet mag.
Voorbeeld: taxi van Apeldoorn naar Schiphol (op zich achterlijk, de trein is slimmer). De taxichauffeur mag op Schiphol niet op een groot karton viltstiften: voor weinig geld een rit naar Apeldoorn, of desnoods naar een andere bestemming op de Veluwe. Hij moet leeg terug.
Het bericht hierboven gaat over goederentransport in de VS en dat er iets uitgevonden is. Iets Uberigs.
Maar Europese transporteurs kennen het systeem al lang en hebben het verfijnd. Leeg rijden wordt zoveel als maar mogelijk is, vermeden.
Veel koude vis uit Noorwegen naar beneden. Voor betrekkelijke weinig geld nemen de vrachtwagens tomaten en bloemen mee terug omhoog. Of een fiets. Ik moest een fiets hoog in Noorwegen zien te krijgen. Even bellen naar een visrijder die daar kabeljauw moest halen, geen enkel probleem. Fiets gekoeld naar daarzo. En zo bracht een vrachtrijder hem ook naar midden Italie omdat hij daar toch al iets moest brengen en voedingswaren ging ophalen.
Kennen ze dat niet in de VS? Verbaast me niet sinds vannacht.