Naast 'gewone' aanbiedingen, gebruiken supermarkten ook klantenlokkertjes als 'blijvend in prijs verlaagd'-beloftes om consumenten naar hun winkels te trekken. De Consumentenbond onderzocht honderden van dat soort beloftes en constateerde dat er "misleidende trucs" gebruikt worden. Vooral Aldi, Dirk en Jumbo zouden zich hier schuldig aan maken. De supermarkten denken er anders over.
"Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen," zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond in een persbericht. "Daarmee zetten ze consumenten op het verkeerde been."

De Bond noemt een paar voorbeelden: een pakje boter dat 'blijvend in prijs verlaagd' is bij een Jumbo-filiaal. Terwijl datzelfde pakje boter in 5 maanden van €1,80 naar €2,18 in prijs steeg, een verhoging van 21%. Of de prijsdaling van een rol bakpapier bij Aldi, die al een jaar geleden doorgevoerd werd. Of een prijsverlaging met €0,06, terwijl het betreffende kuipje margarine van Dirk eerst stapsgewijs €0,30 duurder was geworden. Ook benadrukt de Consumentenbond dat producten soms al maanden geleden in prijs verlaagd werden, "terwijl supermarkten er niet langer dan 30 dagen mee mogen adverteren."

Op de reactiepagina's van de Telegraaf en Nu.nl die het bericht overnamen, spuwen de consumenten hun gal. Maar liefst 98% is het eens met de Telegraaf-stelling dat supermarkten de consument misleiden met prijsverlagingen.

'Dertig dagen'
Een van de verwijten die de Consumentenbond de supermarkten maakt, is dat zij 'oude' afprijzingen te lang laten staan. De Bond baseert dat standpunt op de Europese Richtlijn prijsaanduiding producten (98/6/EG), volgens welke bij een prijsverlaging de referentieprijs de laagste prijs moet zijn die in de 30 dagen voorafgaand aan de verlaging is gehanteerd. In de benadering van de Consumentenbond betekent dit dat een afprijzing niet ouder dan 30 dagen mag zijn.

Maar daar zijn de supermarkten Aldi, Dekamarkt, Dirk en Jumbo, die zich volgens de Consumentenbond het meest schuldig maken aan dit soort misleiding, het niet mee eens. In hun reacties, die de Consumentenbond integraal op zijn site weergeeft, zeggen Aldi, Dirk en Jumbo hun prijzen echt niet eventjes te verhogen om daarna te adverteren met een prijsverlaging. In de genoemde gevallen van Jumbo en Aldi zijn "door menselijke fouten" schapkaartjes te lang blijven hangen.

Bovendien, zeggen ze (met name Dirk, die het meest uitgebreid reageert), zijn algemene uitspraken zoals “in prijs verlaagd” of “nu nog voordeliger” toegestaan, zolang er geen verwijzing is naar een specifieke eerdere prijs, de zogeheten 'van-prijs'. Ze baseren zich daarbij op de toelichting bij Kamerstuk 35940, nr. 3 (2021-2022). Hierin staat dat het is toegestaan een prijsvoordeel te presenteren dat niet is afgezet tegen een eerder gehanteerde prijs, bijvoorbeeld door vergelijking met de adviesprijs of een concurrent. Alleen bij een directe prijsvergelijking moet volgens deze regelgeving de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen worden gebruikt.

ALDI geeft een hele simpele verklaring als reden waarom schapkaartjes met de tekst 'in prijs verlaagd' langer dan 30 dagen blijven hangen. "Wij sturen bewust niet op 30 dagen, maar op 8 weken, omdat we ook klanten die minder frequent bij ons komen, willen attenderen op deze prijsverlaging. Daarmee is de communicatie over een prijsverlaging die langer dan 30 dagen geleden is ingegaan, in onze ogen wel degelijk relevant." Ook ALDI heeft de wetstekst erop na geslagen: "Dat een niet onderbroken prijsverlaging na 30 dagen niet meer mag worden gecommuniceerd, blijkt bovendien niet uit de tekst van het Besluit prijsaanduiding producten, de bijbehorende Ministeriële Regeling en Artikel 6:193c BW. Er is naar onze mening dan ook geen sprake van een 'onjuiste voorstelling van zaken dan wel misleidende informatie'."