01+02 okt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Nederland stemde met 61% tegen het Associatie-verdrag tussen de EU en Oekraïne in een referendum dat werd afgedwongen door actiegroep GeenPeil. Nederland slaagde er niet om in de EU steun te vinden voor het aanpassen van het Oekraïne-verdrag, zeggen bronnen in Brussel tegen de NOS. Het ziet ernaar uit dat Europa toch met Oekraïne verdergaat. Nederland heeft de zaak in Brussel niet hoog gespeeld en heeft nooit een concreet voorstel ingediend, zegt NOS-correspondent Arjan Noorlander. "Het is gebleven bij voorzichtig aftasten. Omdat er al veel andere belangrijke onderwerpen speelden, zoals de brexit en de vluchtelingencrisis, wilde Rutte dit niet hard spelen."

Dat zegt Melanie Murk-Severein, senior onderzoeker aan de EFMI Business School, een kennis- en opleidingsinstituut voor de foodretail, tegen boerenblad Nieuwe Oogst. Volgens Murk-Severien zorgen teveel aanbod en de concurrentiestrijd tussen supers voor lage prijzen. Supermarktorganisaties hebben daar net zomin belang bij als boeren. De verandering moet echter van de boer komen. Die moet niet hetzelfde maken als iedereen, maar iets waarmee een eindverkoper zich kan onderscheiden. Het werkelijke probleem in de markt zijn niet de lage prijzen, maar het feit dat boeren niet weten wat onderscheid is en hoe ze er munt uit kunnen slaan.

Wageningen Research en TNO integreren hun onderzoek op het gebied van voedsel(technologie), voeding en gezonde voeding. De researchmedewerkers van TNO gaan over naar Wageningen Research. De nieuwe entiteit gaat voorlopig “Dutch Food Institute (DFI)” heten. DFI gaat per 1 januari 2018 van start onder bestuurlijke en juridische verantwoordelijkheid van Wageningen Research. Volgens beide organisaties ontstaat "een samenhangend portfolio van fundamenteel en toegepast onderzoek voor nationale en internationale bedrijven en overheden op dit terrein. Dit draagt bij aan de Nederlandse concurrentiekracht en het export perspectief van de Agri&Food sector." De overname vergt nog goedkeuring van de Ondernemingsraden en de Raden van Toezicht.

Staatssecretaris Van Dam kondigde een week geleden aan niet meer in te zetten op de export van Nederlands product, maar van vooroplopende Nederlandse technologie. De plofkip - die een heel efficiënte voer/vleesomzetting heeft - hoorde daar wat hem betreft niet bij. Die uitspraak schiet Nepluvi-voorzitter Gert-Jan Oplaat in het verkeerde keelgat. Juist in het buitenland is de efficiënte plofkip in trek. Kippenvlees is gezond, vergt weinig voer en zorgt in de moderne gesloten omgevingen die Nederland heeft ontwikkeld voor weinig en beheersbare ziekte-overdracht tussen mens en dier. Oplaat vindt de opmerking en het taalgebruik van Van Dam "kant noch wal raken", aldus Boerderij.

De Britse supermarktketen Tesco brengt met vitamine D verrijkte paddenstoelen op de markt. Britten krijgen gemiddeld 2 tot 3 microgram vitamine D per dag binnen, terwijl de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 10 microgram is. Met de vitamine-verrijkte portobello's en kastanjechampignons, die evenveel kosten als normale paddenstoelen, wil Tesco dit gat dichten. Het vitamine D-niveau van de paddenstoelen is op natuurlijke wijze verhoogd door het gebruik van meer licht tijdens de kweek. Eén portie van de met vitamine D2 verrijkte paddenstoelen bevat 5 microgram vitamine D. Als de paddenstoelen goed bevallen, overweegt Tesco de verkoop naar andere Europese landen uit te rollen.

Nederland en België produceren samen 53,6% van de Europese diepvriesfriet, schrijft het CBS. Vorig jaar werd in Europa voor €3,8 miljard aan diepgevroren aardappelproducten geproduceerd. Bijna €1,3 miljard was van Nederlandse producenten afkomstig. De diepvriesfrites, aardappelkroketjes en rösti gaan vooral naar het buitenland. Grootste afnemer is Groot-Brittannië, gevolgd door Duitsland, Frankrijk, Italië en Saoedi-Arabië. Of Nederland ook dit jaar de koppositie zal kunnen vasthouden, is de vraag. Door de droge zomer is de aardappeloogst in veel landen vertraagd; de grond is nog te hard om aardappels te kunnen rooien.

Gisteren reageerden Tessa Moorman en Merel von Carlsberg, de diëtisten die The Green Happiness bedachten, op hun blog op alle ophef rondom hun 'lifestyledieet'. De grondleggers van TGH weerleggen de kritiek van onder meer het Voedingscentrum dat hun dieet tekorten en zelfs onherstelbare schade kan veroorzaken. Moorman en Von Carlsberg zeggen "dankbaar te zijn dat we in korte tijd zo'n grote groep mensen hebben kunnen bereiken en dat het onderwerp bewust eten een enorme aanhang heeft". Klinisch epidemioloog Liesbeth Oerlemans noemt de antwoorden 'nonchalant': "Als professional is overal doorheen te prikken."

Het populair-wetenschappelijke tijdschrift Eos zet crowdfunding in om de volledige levenscyclus van voedingswaren in kaart te brengen. In de nieuwe rubriek Eos Tracé brengt Eos toegankelijke, onafhankelijke en goed gecontroleerde informatie over voeding, om te beginnen over kippenvlees. Alle aspecten die consumentenkeuzes kunnen beïnvloeden, komen aan de orde, van dierenwelzijn tot de milieu-impact van de hele productie- en consumptiecyclus. De komende maanden staan brood, koffie en olijfolie op de planning. Om de reeks te kunnen produceren, doet Eos een beroep op crowdfunding. Ook kunnen consumenten aangeven welke producten zij graag aan bod willen laten komen.

67% van de Nederlanders is flexitariër, blijkt uit de Vegamonitor van Natuur & Milieu. Een flexitariër eet minimaal één dag per week geen vlees, vis of vleeswaren. Van de ondervraagden denkt 56% dat minder vlees eten 'de norm' wordt; 45% vindt elke dag vlees eten 'niet meer van deze tijd'. Belangrijkste redenen om niet iedere dag vlees te eten zijn: variatie in maaltijden (50%), bijdragen aan milieu en natuur (36%), dierenwelzijn (34%) en de eigen gezondheid (33%). Opvallend: van de Nederlanders eet 77% (bijna) nooit vleesvervangers. Buiten de deur eet slechts 7% vegetarisch.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag