14 sep in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Onder het motto 'Ook ik sta achter biologisch' staat in heel Nederland biologisch vanaf 15 september 10 dagen centraal. Met onder meer biologische aanbiedingen in de supermarkt, zoals 20% korting op 'heel veel biologische producten' bij kwaliteitsdiscounter Hoogvliet, uitleg over biologisch in de speciaalzaak en een bezoekje aan biologische boeren. De Bio10daagse richt zich, geïnspireerd door de Olympische Spelen, op biologische voeding en (top)sportprestaties. De omzet uit biologische producten van de supermarkten steeg vorig jaar met bijna 19% naar €1,27 miljard, meldt branchevereniging Bionext. Het marktaandeel van biologische voeding groeide naar 4,3%.

De Belgische N-VA-parlementsleden Daphné Dumery en Sabine Vermeulen steunen de oproep van Vlaamse en Nederlandse vissers die de aandacht vestigen op het behoud van voldoende visgronden. Volgens de Vlaamse en Nederlandse vissers is de Noordzee een attractiepark geworden voor ngo's en energiebedrijven waardoor er steeds minder ruimte is om te vissen. Dumery en Vermeulen roepen op om bij het herzieningsproces van het Marien Ruimtelijk plan meer rekening te houden met de visserijsector. "De visserijsector mag niet steeds aan het kortste eind trekken [..] Het wordt een belangrijke uitdaging om in het nieuwe MRP alle diverse belangen te verzoenen.”

Uit onderzoek van de German Nutrition Society blijkt dat een veganistisch dieet ongezond is omdat het te weinig voedingsstoffen bevat. Het dieet bestaat alleen uit plantaardige producten waardoor er tekorten ontstaan aan vitamine B12, vitamine D, calcium, ijzer en zink. Dat zou het dieet ongeschikt maken voor zwangere, vrouwen die borstvoeding geven, baby’s en kinderen. Voedingsdeskundigen van de Amerikaanse Academy of Nutrition and Dietetics beweren dat het dieet geschikt is voor iedereen, als het supplementen bevat en producten verrijkt met extra voedingstoffen. Kinderen hebben hierdoor minder kans op gezondheidsproblemen, als een kinderarts hen maar regelmatig checkt.

Na de ossenstaartsoep en kipnoodles is nu de Franse Maggi vermicellisoep met rundvlees en wortel aan de beurt. Na een 2 jaar durende campagne van foodwatch past Nestlé de verpakking van de soep, die overigens niet in Nederland te koop is, aan. Op de verpakking stond een plaatje van rundvlees terwijl het product slechts 1,1% rundvet bevat. “Misleidend”, aldus foodwatch. Daarnaast prijkte het woord ‘traditioneel’ op de verpakking. Volgens foodwatch beschouwen consumenten een soep met 3 smaakversterkers niet snel als traditioneel. Op de nieuwe verpakking is het plaatje van rundvlees verdwenen en staat dat de soep een bouillon is.


Bayer en Monsanto zijn een prijs overeengekomen van $128 per aandeel. Daarmee is de grootste Duitse overname ooit een belangrijke stap dichterbij gekomen. Uiteraard moeten de autoriteiten de deal nog goedkeuren. Daarbij spelen niet alleen de overlap in activiteiten en geografie een rol, maar ook politieke overwegingen. Als de overname niet door kan gaan, dan betaalt Bayer Monsanto $2 miljard. Bayer wil de overname financieren door een lening van $57 miljard door een consortium van Amerikaanse en Britse zakenbanken en aandelen- en obligatie-uitgiften ter waarde van $19 miljard. Op de Duitse beurs (DAX) is Bayer vanmiddag de grootste stijger.

De Canadese bedrijven PotashCorp en Agrium willen fuseren tot een kunstmestconcern met een marktwaarde van rond de $27 miljard (€24 miljard). De bedrijven denken jaarlijks $500 miljoen te kunnen besparen in een markt die onder druk staat door lage landbouwprijzen en het agressieve lageprijzenbeleid van het Russische Uralkali. Met Agrium krijgt PotashCorp een eigen distributienetwerk van boerenwinkels tot zijn beschikking. Het fusievoornemen mag rekenen op bijzondere aandacht van de mededingingsautoriteiten - het gaat immers om een fusie tussen 2 van de 3 dominante partijen in de Noord-Amerikaanse markt. Ook boeren vrezen prijsverhogingen en assortimentsversmalling.

Een fotoproject waarbij kinderen hun eigen avondeten op de foto zetten, laat zien dat kinderen in de Rotterdamse achterstandswijk Oud-Charlois "veel ongezonde meuk" voorgezet krijgen. Fotograaf Janine Schrijver en hoogleraar Participatie en Diversiteit Tineke Abma (VUmc) willen met het project problemen rondom gezondheid en armoede in kaart brengen. Ongeveer 20 kinderen uit groep 6 en 7 maakten een maand lang elke avond een foto van hun eten. Op sommige borden lagen alleen zetmeelproducten en 'een verdwaalde wortel'. De initiatiefnemers organiseren een kookworkshop voor de ouders ter stimulering van een gezond voedingspatroon, ook bij een kleinere beurs.

De Canadese bewustwordingscampagne "Think Again" had als doel ouders er op te wijzen dat hun kinderen minstens 60 minuten per dag beweging nodig hebben. Slechts 7% van de kinderen voldoet hieraan, terwijl 88% van de ouders denkt dat hun kind actief genoeg is. De campagne had een onbedoeld effect. De bewustwording nam wel toe, maar tegelijk nam het vertrouwen van de ouders dat ze dit voor elkaar konden krijgen af. Om ouders te helpen hun kinderen daadwerkelijk meer te laten bewegen, zijn behalve een bewustwordingscampagne ook beleid en speciale programma’s nodig.

Het slepende conflict tussen vrijwel alle 242 franchisenemers van Albert Heijn en de supermarkt zelf kan "het einde betekenen van het zelfstandig ondernemen binnen AH". Dat stelt de supermarktketen voor de civiele rechtbank in Haarlem waar beide partijen dinsdag tegenover elkaar stonden. De franchisenemers eisen onder meer inzicht in hoe de supermarktketen de zogeheten 'onverdeelde marge' berekent. Ze willen in méér inkomsten delen dan alleen in de omzetpremie van leveranciers. Volgens de franchisenemers houdt AH leveranciersbijdragen, bijdragen voor promoties, tijdelijke inkoopkortingen, internetverkoop, bonussen, betalingskortingen en rentevoordelen voor zichzelf. Het zou gaan om een bedrag van €2 miljoen per winkel.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag