De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

-----------

FL 1. 'Wie wordt de Uber in food?'
Die vraag stelde Maarten Steinbruch van Technische Universiteit Eindhoven tijdens de Food Valley Expo. “Wie wordt de Uber en de Airbnb van de food? [..] Uber levert taxi’s zonder zelf taxi’s te hebben, Airbnb biedt hotels zonder zelf een hotel te hebben. Hoe kun je in de food op dezelfde manier activiteiten digitaliseren?"
Steinbruch voorziet de komende tijd 'disruptieve', en vooral ook snelle veranderingen. Het op de huidige manier doorgaan met het fokken en voeden van koeien is alleen al vanuit het oogpunt van duurzaamheid niet haalbaar. "De agrarische sector is efficiënt georganiseerd, maar er wordt gewerkt met dezelfde structuren als twintig jaar geleden." En hoewel er in de agro en food veel geautomatiseerd is, betreft dat vooral mechanisatie. "Nu gaat het om sensors voor Internet of Things en dus om koppelingen van informatie en data. Hier liggen uitdagingen.”

FL 2. Nederlandse levensmiddelensector ziet export groeien
De export van Nederlandse levensmiddelen groeide in 2014 ondanks de Russische importstop voorspoedig, blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2015. In 2014 steeg de verkoop van producten uit de voeding- en genotsmiddelenindustrie naar het buitenland met 1,7%, tot een waarde van €34,8 miljard. De meeste Hollandse waar gaat naar landen binnen de EU. In die stagnerende markt blijkt de Nederlandse handelsgeest vruchten af te werpen. "Er zitten gehaaide mensen op export, die alternatieven vinden als het ergens fout gaat", zegt FNLI-directeur Philip den Ouden in het FD. Vooral huismerkfabrikanten weten de weg naar het buitenland te vinden; steeds meer buitenlandse supermarktketens, van Carrefour tot Tesco, blijken hun producten op het schap te nemen.
Uit de Monitor blijkt ook dat de Nederlandse levensmiddelenindustrie koploper is in onderzoek en ontwikkeling. "De bestedingen daaraan zijn tussen 2007 en 2012 met meer dan 50% gestegen", meldt het FD. In 2014 investeerde de Nederlandse levensmiddelenindustrie €400 miljoen in kennis en innovatie.

FL 3. Snackautomaten met paleo, glutenvrije en veganistische opties in opkomst
Snackautomaten hebben een sterke associatie met ongezonde producten, maar daar begint verandering in te komen. Dat zegt de Australische deskundige in consumentengedrag Gary Mortimer op Medical Express. Australiërs zijn volgens Mortimer steeds geïnteresseerder in minder vet en calorierijk eten en daardoor verandert het koopgedrag. “De afgelopen vijf jaar zien we ook in snackautomaten een sterke opmars van ‘vers bereide producten’ zoals salades, falafels, gesneden fruit, gekookte eieren en yoghurt. Hiermee krijgen vooral forenzen de optie om paleo, glutenvrij of suikervrije producten te kiezen ”, aldus Mortimer. Het design van de automaten is aangepast aan de gezondheidsbewuste consument. De kleuren zijn rustig en warm. Ook zijn de producten verpakt in duurzamer, recyclebaar materiaal. Mortimer ziet nog veel mogelijkheden: "Ik verwacht op termijn ook warme producten zoals soep. Er zijn nauwelijks beperkingen in wat via de automaten verkocht kan worden."

FL 4. Brugse Zot doet het goed in China
De Belgische brouwerij de Halve Maan opent een 'Brugse Zot Café' in China. De opening omlijst de ondertekening van een vernieuwd samenwerkingsakkoord voor verdere distributie van de Halve Maan-bieren in China. Dat bericht RetailDetail. De brouwerij is al meer dan 5 jaar actief op de Chinese markt en zijn speciaalbieren “Brugse Zot” en “Straffe Hendrik” zijn er inmiddels in 10 provincies te krijgen, waar ze zich mogen verheugen in een stijgende populariteit. Terwijl Heineken voet aan de grond probeert te krijgen in de gefragmentariseerde Chinese biermarkt, bouwt brouwerij De Halve Maan met dit akkoord verder aan expansie in de Aziatische markt. Vooral het fijngehopte en relatief lichte Brugse Zot bier valt in de smaak bij Aziaten. Inmiddels importeren Zuid Korea, Thailand, Singapore en Hongkong de bieren van De Halve Maan. In Japan bestaat ook al een Brugse Zot Café.

FL 5. Duitse consument bereid meer te betalen voor biologische lokale producten
Consumenten vinden lokale productie van voedingsmiddelen belangrijker dan of het wel of niet biologisch is. Dat blijkt uit Duits onderzoek, gepubliceerd in Appetite. De onderzoekers bekeken hoe consumenten tegen biologisch en lokaal geproduceerd voedsel aankijken en hoe hun koopgedrag daarin is. In de studie verdeelden ze de consumenten in twee groepen; mensen die normaal gesproken niet biologisch eten en mensen die dat wel doen. Vervolgens werd het koopgedrag geanalyseerd. Het blijkt dat mensen die biologische producten belangrijk vinden ook een sterke voorkeur hebben voor lokaal geproduceerde voedingsmiddelen. Daar hebben ze ook meer geld voor over. De consumenten die naar eigen zeggen niet letten op een biologische herkomst, hebben ook een voorkeur voor lokale producten, maar willen er liever niet meer voor betalen. De onderzoekers geven aan dat het voor verkopers interessant is om de herkomst van het product te vermelden, juist ook op biologische producten.

FL 6. Meer dieren met Beter Leven-keurmerk
Het aantal kippen, varkens, runderen en kalveren dat onder het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming valt, nam dit jaar met 3 miljoen toe tot 20 miljoen dieren. Dat maakte de organisatie vandaag bekend, meldt Nieuwe Oogst. In de Nederlandse veehouderij komen jaarlijks 500 miljoen dieren ter wereld.
De meeste Beter Leven-dieren zijn kippen: ruim 17 miljoen vleeskuikens en bijna 1 miljoen leghennen. Daarnaast vallen zo'n 2 miljoen varkens en 270.000 runderen en kalveren onder het keurmerk. Steeds meer supermarkten - zoals Lidl, Albert Heijn, Plus en Jumbo - zetten stappen om het aandeel keurmerkvlees in hun vleesassortiment te vergroten. Maandag start in alle supermarkten de 'Beter Leven week'. Tijdens deze week, een initiatief van de Dierenbescherming, zetten diverse acties en aanbiedingen diervriendelijker consumeren in de schijnwerpers.

FL 7. ‘Food porn’ verergert obesitascrisis Groot-Brittannië
Van 'food porn' krijgen we vaker hongerprikkels dan wellicht goed voor ons is, constateren onderzoekers van de Universiteit van Oxford, aldus de Daily Mail. Food porn is de bijnaam voor de aantrekkelijke plaatjes van eten in kookprogramma’s, supermarktadvertenties en social media. Deze mooie plaatjes maken het moeilijker om eten te weerstaan en hiermee zouden ze de obesitascrisis in Groot-Brittannië verergeren, aldus de onderzoekers. Hoogleraar Charles Spencer is kritisch over de impact die de groeiende blootstelling aan food porn kan hebben door ons ongemerkt naar voedsel te doet hunkeren, in de vorm van ‘visual hunger’. Volgens de studie heeft ook de opkomst van kookshow’s bijgedragen aan de verheerlijking van eten "zonder noodzakelijkerwijs daar een gebalanceerd verhaal aan te koppelen over de sociale, milieu- en gezondheidseffecten van overconsumptie."

FL 8. Italië en Frankrijk 'veelbelovend' voor biologische gemaksvoedingsproducten
Zowel de Italiaanse als Franse markt zijn veelbelovend voor de verkoop van verpakte biologische producten, meldt FoodNavigator. Marktonderzoeksbureau Mintel stelde vast dat Frankrijk het meest actieve land is in de ontwikkeling van nieuwe biologische producten. Een kwart van alle productintroducties tussen 2012 en 2014 betrof biologische producten. Uit data van Euromonitor blijkt dat de verkoop van verpakte biologische producten in Italië de laatste 5 jaar met 12,3% steeg. Euromonitor analist Dimitrios Dimakakos schrijft de populariteit van biologische producten in Italië toe aan het feit dat Italianen bereid zijn meer te betalen voor beter kwaliteitsvoedsel. Ook in Frankrijk blijkt 79% van de consumenten bereid te zijn meer te betalen voor een kwaliteitsproduct. Biologische producten worden gezien als kwalitatief hoogwaardig en veilig. De verwachting is dat als gevolg van de trend naar meer gemaksvoedsel en minder tijd in de keuken, voorverpakte bewerkte biologische voedingsmiddelen een hoge vlucht zullen gaan nemen.

FL 9. 'Stuifmeeldieven' ontmaskerd
Sommige bijen weten pollen uit bloemen te oogsten zonder dat ze met het verzamelde stuifmeel andere bloemen bestuiven. Dat kan bloemen-, planten- en fruitpopulaties in gevaar brengen. Wetenschappers van de University of Stirling ontdekten de 'stuifmeeldieven', meldt Science Daily. Er is sprake van een 'co-evolutionaire wapenrace', waarbij sommige plantensoorten zich wapenen tegen de 'dieven' door bijvoorbeeld hun stuifmeel te verstoppen achter een dikke wand. Om toch bij de pollen te komen, zijn sommige bijensoorten op een hoge-frequentie gaan vibreren, waardoor ze alsnog toegang krijgen tot het stuifmeel. Dit heet 'buzz-bestuiving'. Uit het onderzoek bleek dat 80% van de bijen die stuifmeel verzamelden via buzz-bestuiving, geen contact maakte met de vrouwelijke delen van de bloem, waardoor bevruchting uitbleef. De stuifmeeldieven hebben een signalement: ze zijn kleiner dan soortgenoten die wel hun werk als bestuiver doen bij het verzamelen van stuifmeel, ze blijven langer in de bloem en bezoeken minder bloemen per keer.

FL 10. Vleesproductie Rusland vertoont sterke groei
In de eerste 8 maanden van dit jaar is Rusland er in geslaagd de binnenlandse varkensvleesproductie met 7,8% op te voeren ten opzichte van dezelfde periode in 2014, meldt GlobalMeatNews. Het land produceerde 1,45 miljoen ton varkensvlees. De productie van kip nam in dezelfde periode toe met 10,6% tot 2,8 miljoen ton. Met de rundvleesproductie gaat het minder voorspoedig. Per 1 juli telde de Russische runderstapel 20,4 miljoen runderen, 1,7% minder dan vorig jaar. Er werd 1,1% minder rundvlees geproduceerd, in totaal 616,800 ton. Volgens ingewijden heeft Rusland zijn afhankelijkheid van import voor rundvlees terug weten te brengen van 40 naar 25%.
De Russische minister van Landbouw, Alexander Tkatchev, schat dat Rusland eind dit jaar 90% zelfvoorzienendheid bereikt in kip en varken. Dat is in lijn met de doelstellingen van de nationale Voedselzekerheidsdoctrine. De Russische regering zal ook volgend jaar fondsen beschikbaar stellen om de groei verder te stimuleren. Volgend jaar zou er zo'n 237 miljard roebel beschikbaar zijn (€ 3,3 miljard), een bedrag dat vergelijkbaar is met de steun voor dit jaar.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'The Finished Product comes off the Press', Vin Crosbie
Dit artikel afdrukken