17 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Voor het eerst brengt het gefuseerde supermarktconcern Ahold Delhaize gezamenlijke kwartaalcijfers naar buiten. De omzet groeide in het derde kwartaal met 2,6% naar €14,5 miljard. De gepresenteerde groei is gebaseerd op de ontwikkeling als Ahold en Delhaize een jaar geleden ook al één bedrijf waren geweest. CEO Dick Boer spreekt van een aanzienlijke vooruitgang en zegt dat de groei in omzet en winst de kracht van de lokale merken laat zien. In Nederland namen de verkopen dankzij sterke groei bij Albert Heijn en de online activiteiten ruim 4% toe. Dat is volgens het bedrijf te danken aan meer innovatie in het assortiment en een sterke focus op gezondheid.

De Canadese medewerkers van Labatt, onderdeel van bierbrouwer AB InBev, krijgen na hun pensioen geen gratis bier meer. Om kosten te besparen schrapt het bedrijf na tientallen jaren de regeling van een gratis kratje bier per week. Het personeel reageert teleurgesteld. Volgens de vakbond zal hierdoor de sterke toewijding aan het merk en bedrijf dalen. Werken bij Labatt is "gewoon maar een baan" geworden, zegt een lokale vakbondsleider. De beslissing is "met tegenzin" genomen, aldus een woordvoerder van het bedrijf. De woordvoerder voegt eraan toe dat "geen enkel bedrijf dat wij kennen nog gratis producten weggeeft aan pensionado's".

Lambrusco is in Engeland aan een opmars bezig. Vorige week overtrof het zelfs de verkoop van Prosecco, dé populaire wijn van de afgelopen jaren. Vooral bij high-end supermarkten Waitrose en Marks & Spencer is de rode wijn met bubbels populair. De bekende chef Antonio Carluccio zette Lambrusco, dat in de jaren ’70 erg populair was, letterlijk en figuurlijk weer op de kaart door het aan te bieden in zijn nieuwe restaurant in Londen. Volgens Carluccio dronken mensen de afgelopen 40 jaar de 'verkeerde' versie van het drankje, de “Coca-Cola van de Lambrusco”. De 'goede' versie van Lambrusco is droger, minder mousserend en 4% sterker.

Natuurlijke producten met simpele ingrediënten hebben de voorkeur van meer dan de helft van de consumenten in Australië. Dat blijkt uit marktonderzoek van Nielsen. De meeste Australiërs hebben een "back-to-basics mindset", aldus Nielsen. Bijna negen op de tien consumenten vermijden ingrediënten waarvan ze denken dat die ongezond zijn. Zes op de tien consumenten maken zich zorgen over het gezondheidseffect van 'kunstmatige ingrediënten'. Het meest vrezen ze antibiotica en hormonen in dierlijke producten, MSG (ve-tsin) en conserveringsmiddelen. Consumenten zeggen bereid te zijn meer te betalen voor producten waarvan ze denken dat ze gezond zijn.

Hoewel diabetes 2 te verminderen of zelfs om te keren is door aanpassingen in de leefstijl, blijkt 1 op de 3 patiënten zijn leefstijl niet aan te passen. Wel zegt een derde vooral meer te willen bewegen en nog eens een derde legt de prioriteit bij het veranderen van het eetpatroon. De cijfers zijn gebaseerd op onderzoek onder 578 mensen met diabetes 2. Van deze mensen heeft 83% overgewicht en 42% obesitas. Een kwart werd na de diagnose nog zwaarder. Van de mensen die wel hun leefstijl aanpassen, is 81% blij met de nieuwe leefstijl en voelt 69% zich fitter.

La Place opent in het voorjaar van 2017 een selfservice restaurant op het vliegveld van Eindhoven in samenwerking met restaurant Belvedair. Dit is de derde vestiging van La Place op een luchthaven. Eerder al opende het bedrijf restaurants op Schiphol en de luchthaven van Bali. De nieuwe vestiging in Eindhoven zal het huidige à la carte restaurant en food court op de 1e etage van de terminal vervangen. “Dit soort locaties waar veel bezoekers op doorreis zijn, passen perfect bij onze foodserviceformule”, zegt Bart van den Nieuwenhof van La Place. In het restaurant komt de nadruk te liggen op veelzijdige en gezonde voeding.

Mensen eten liever rode dan groene producten. Volgens Italiaanse onderzoekers zijn onze ogen het belangrijkste zintuig bij onze eetkeuze. Het lijkt erop dat we rood automatisch met voedzaam associëren. De onderzoekers denken dat dit evolutionair verklaard moet worden. De rode kleur hielp onze voorouders in de natuur zo snel de meest geschikte bessen, groente en fruit te vinden. Moderne mensen blijken ook gekookt eten blijft de voorkeur voor rood, hoewel de kleur niet meer correspondeert met de voedingswaarde van rood voedsel in de natuur. De onderzoekers denken dat de associatie 'rood = voedzaam' is ontstaan in de tijd voordat we leerden koken en nog steeds in het moderne brein voortleeft.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag