02 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Vanmorgen werd op proefboerderij SPNA in Munnekezijl, op de grens tussen Friesland en Groningen, Potato Valley opgericht. Voor de operationele kosten van Potato Valley hebben Fryslân en Groningen elk 225.000 euro beschikbaar gesteld, naast €6 miljoen voor onderzoeks- en onderwijsprojecten. Dit geld is deels gekoppeld aan cofinanciering door boerenkoepels en toeleverende en afnemende bedrijven. Potato Valley wil de versnippering in kennis over aardappelteelt keren en kennis gezamenlijk ontwikkelen om voorop te blijven lopen in de wereld. Tijdens de bijeenkomst was kritiek te horen op het verlaten van het integrale onderzoeks- en ontwikkelingsmodel van Nederland. Potato Valley wil die herstellen.

De zuivelindustrie kan profiteren van het handelsakkoord CETA tussen Canada en de Europese Unie. Dat verwacht EU-commissievoorzitter Jean-Claude Juncker. Nederland mag nu maximaal 12 miljoen kilo kaas exporteren naar Canada. In een overgangstijd van zes jaar gaat dat naar 30 miljoen kilo kaas, 16.800 ton extra kwaliteitskaas en 1.700 ton extra kaas voor de verwerkende industrie (bijvoorbeeld voor pizza's, tosti's en pastasauzen). Dat meldt zuivelzicht. Daarmee kan de kaasexport zich ruim verdubbelen. In het CETA-verdrag erkent Canada 143 beschermde geografische oorsprongsbenamingen. Dat gaat van de Franse Roquefort-kaas en de Noord-Hollandse Goudse kaas tot aan vleeswaren als Schwarzwalder Schinken.

Vroeger gebruikten Amerikanen Nutella vooral als topping op hun toetje. Tegenwoordig smeren ze het ook regelmatig op brood en pannenkoeken. De officiële Amerikaanse gezondheids- en voedselveiligheidswaakhond FDA denkt er daarom over om de portiegrootte van de hazelnotenpasta te halveren. Nu gelden twee eetlepels als een portie. Als portie van één eetlepel krijgt Nutella dezelfde status als jam, gelei en honing. Ook de calorieën van een portie hazelnootpasta en jam zijn dan eindelijk gelijk. De FDA bepaalt nu wanneer en hoeveel notenpasta Amerikanen eten. Dat blijkt uit een online document. In Nederland is de portiegrootte van Nutella 1 eetlepel.

Eind november opent het Duitse bedrijf MyMuesli de eerste Nederlandse vestiging. Er komt een pop-up MyMuesli in Amsterdam en een permanente winkel in Utrecht. Met fysieke winkels wil het bedrijf het concept in ons land verder laten groeien, MyMuesli is in Nederland al sinds 2010 online actief. Klanten kunnen bij de retailer uit ruim 80 biologische ingrediënten hun eigen muesli samenstellen. De keuze voor Nederland is volgens medeoprichter Max Wittrock het gevolg van onze ‘coole markt’. "Jullie staan open voor nieuwe concepten en de kwaliteit van retailing is hoog." De keus viel op Utrecht omdat het "een stad is met veel Nederlanders".

De nieuwe Merken top 40 brengt wekelijks de populariteit van merken in Nederland in kaart. Hiervoor leveren DVJ insights, Nielsen en Buzzcapture de basisdata. De Stichting Top 40 achter de ranking wordt geleid door Business Ranking & Research. Tijdens Het Grote Marketing Congres presenteerden Erik de Zwart en Lucas Hulsebos de eerste resultaten. Supermarkten domineren de top vijf van de allereerste ranking, met Albert Heijn op de eerste plaats, gevolgd door Jumbo supermarkten en op plek vijf Lidl. Coca-Cola, Nespresso en Heineken zijn de enige consumentenmerken voor voedings- en genotmiddelen in de Top 40.

Onderzoekers denken dat Noorwegen de volgende grote nori producent kan zijn. Volgens the Seaweed Site zijn Japan en China tot nu toe de enige landen die op grote schaal nori verbouwen. Wetenschappers in Noorwegen slaagden er voor het eerst in om rode algen in een laboratorium te laten groeien. Als het proces te automatiseren en op te schalen is, zou het voor lokale producenten aantrekkelijk worden om zich te richten op de productie van zeewier, dat bekend staat als een lastige teeltproduct. Tot nu toe produceert Noorwegen slechts 2,6% van het zeewier op de wereldmarkt.

De moestuintjes van Albert Heijn en de reclamecampagne 'Uit liefde voor bier' van Hertog Jan hebben de Gouden Effie Award gewonnen. Dit is een prestigieuze vakprijs in de reclamewereld voor de meest effectieve reclamecampagne. "Twee gouden Effies, omdat het beide cases zijn met fantastische resultaten en waarbij ook nog eens alles klopt", aldus hoofd van de jury Mary Hoogerbrugge. "Albert Heijn en marketingbureau TBWA tonen lef met een spaaractie die educatieve en maatschappelijke betekenis heeft."

Om obesitas tegen te gaan moeten kinderen vanaf 6 jaar regelmatig gescreend worden en gedragsprogramma’s volgen. Dat zeggen experts van The U.S. Preventive Services Task Force. In de VS heeft 17% van de kinderen obesitas en twee derde overgewicht. Volgens de experts hebben gedragsprogramma’s die bestaan uit (gezins)therapie gericht op voeding, beweging en portiegrootte, het meeste effect op gewichtsverlies. Omdat het voor artsen makkelijker is om recepten voor te schrijven dan op zoek te gaan naar gedragsprogramma’s zetten ze die nauwelijks in. De experts hopen dat artsen vaker gebruik gaan maken van gedragsprogramma’s.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag