De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

----------------

FL 1. Supers profiteren van bakhype
Afgelopen jaar bedroeg de absolute omzetgroei van bakproducten en dessertingrediënten in supermarkten maar liefst €5,7 miljoen. De totale omzet liep op tot €184,5 miljoen. Dat blijkt uit cijfers van marketingresearchbureau IRI over de periode van week 36 in 2014 tot week 36 van dit jaar, meldt Distrifood.
Zelf bakken is in, populaire programma's zoals Heel Holland Bakt zwengelen de hype verder aan. Al sinds 2011 (omzet van €159 miljoen) laat de bakcategorie een duidelijke groei zien. Het zijn niet steeds dezelfde producten die de groei veroorzaken. Zo waren bijvoorbeeld in 2012 taartmixen populair, terwijl op dit moment gedroogde zuidvruchten het goed doen.

FL 2. 'Weer écht koken in plaats van opwarmen'
Toen de oude productiekeuken van zorginstelling Naarderheem was afgeschreven, vroeg directeur Marco Wisse hoe zijn koks het liefst zouden koken als geld geen rol zou spelen. Het leidde tot een revolutie. Werd er voorheen alleen nog maar opgewarmd, nu koken de koks weer zelf, in een keuken midden in het voor bewoners en gasten geopende restaurant. Ze werken met voornamelijk biologische en seizoensgebonden vlees, zuivel, groente en fruit, liefst zoveel mogelijk lokaal ingekocht. Het leidde tot aantoonbare, positieve gezondheidsresultaten bij de bewoners, meldt down to earth magazine. Bewoners vinden het lekkerder, eten er meer van en het is gezonder. Na een jaar bleken artsen nog maar voor €12.000 aan voedingssupplementen voor te schrijven, in plaats van de €60.000 van voorheen.
Verrassend genoeg blijken de verse maaltijden per dag uiteindelijk maar 20 cent extra te kosten. Wisse: “De richtlijn van de Nederlandse Zorgautoriteit is €12,40 per voedingsdagprijs, wij zitten op € 12,60. Dat beetje extra haal ik makkelijk elders vandaan. Van 20 cent minder zuster per dag merk je niets.” De nieuwe voedingsaanpak is 'helaas' geen onderwerp van onderzoek en er is ook geen nulmeting gedaan. Wel gaat Naarderheem meewerken aan een op stapel staand Europees onderzoek naar de bijdrage van goede voeding aan de kwaliteit van leven in zorginstellingen.

FL 3. Danone ziet omzet kindervoeding in China met 11% groeien
Danone is de wereldmarktleider in de productie van yoghurt. Het bedrijf zag in het derde kwartaal zijn groeitempo doorzetten. Bestuursvoorzitter Emmanuel Faber vond het een ‘solide’ kwartaal. In Europa liep het mineraalwater van het concern goed. Ondanks de melkpoedercrisis die de wereld teistert, wist Danone in China een omzetstijging in zijn op zuivel gebaseerde kindervoeding te behalen van maar liefst 11%. Op de beurs van Parijs steeg het aandeel gisterochtend bijna 2% als gevolg van de winststijging van het bedrijf.
De lage inkoopprijzen voor melk pakken gunstig uit voor Danone. De verkoopprijzen aan consumenten bewegen immers weinig. Verse zuivel is goed voor meer dan de helft van Danone's omzet. Concurrent Nestlé, schrijft het FD, verlaagde de omzetraming voor 2015 omdat de vraag uit China zou afzwakken.
Danone lijkt echter een sterker merk te hebben en dus te profiteren van enerzijds lagere inkooprijzen en anderzijds een groeiende afzet.

FL 4. Consumenten zijn 'de crisis voorbij'
Het CBS meldt vandaag dat het Nederlandse consumentenvertrouwen in oktober op het hoogste punt in 8 jaar tijd uitkomt. Ook blijken consumenten weer gemakkelijker geld uit te geven. In augustus stegen de consumentenuitgaven 1,4% meer dan in dezelfde maand een jaar geleden. Vooral de uitgaven aan voedings- en genotsmiddelen stegen fors, met 2,9%. Het warme augustusweer stuwde de aankopen van ijs en frisdrank. Ook aan diensten gaven consumenten in augustus 1,1% meer uit. Daaronder valt bijvoorbeeld restaurantbezoek.
Het CBS schrijft de groei toe aan het feit dat consumenten optimistischer zijn over het economisch klimaat. Volgens Nico Kleine van het economisch bureau van ABN Amro is de positieve ontwikkeling "een doorzetting van een verbetering die zich al een tijd laat zien", en mag je wel zeggen dat we de crisis achter ons gelaten hebben, aldus BNR.
Het consumentenvertrouwen steeg in oktober met 3 punten naar 8. Daarmee komt het ruim boven het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar uit. Dat gemiddelde is -8. Het hoogste vertrouwenscijfer werd gemeten in april 2000, met een waarde van 27. Het dieptepunt lag op -44, in februari 2013.

FL 5. Eerste Fukushima-werknemer met kanker officieel bevestigd
In 2011 raakten door een aardbeving gevolgd door een tsunami de kerncentrales van Fukushima beschadigd. Tepco, eigenaar van de centrales, zette een grootschalige opruimactie in gang om de centrales veilig te ontmantelen. Daarbij waren meer dan 44.000 arbeiders betrokken. Voor het eerst is nu bij een van de toenmalige werknemers werkgerelateerde leukemie vastgesteld, melden diverse media, waaronder de Washington Post. Het Japanse ministerie van gezondheid, arbeid en welzijn bevestigde dat de leukemie van de man veroorzaakt is door zijn werkzaamheden tussen oktober 2012 en december 2013. Tepco houdt nauwkeurig bij aan welke niveaus van radioactieve straling zijn medewerkers en andere arbeiders blootgesteld worden. De maximaal toegestane hoeveelheid straling is vastgesteld op 1,71 mSv per maand. Afgelopen augustus lag het op 0,31 mSv. Ter vergelijking: een gemiddelde Amerikaan loopt in een jaar een stralingsdosis van 6,2 mSv op. De ziek geworden medewerker blijkt aan een gecumuleerde stralingsdosis van 16 mSv blootgesteld te zijn geweest, aldus het Japanse ministerie.

FL 6. Belgische Boerenbond krijgt vrouwelijke voorzitter
Sonja De Becker volgt per 1 december de markante Piet Vanthemsche op als voorzitter van de Belgische Boerenbond. Piet Vanthemsche bekleedt de functie sinds maart 2008. In 2013 werd hij herbenoemd. Na bijna acht jaar voorzitterschap vindt Vanthemsche dat het moment gekomen is voor een wissel aan de top van de organisatie, schrijft VMT. Hij wil iets anders gaan doen, heet het.
De Becker startte in 1990 bij de Boerenbond als juridisch adviseur. In 1999 werd zij adjunct-algemeen secretaris Boerenbond. Vanaf 2001 fungeerde ze algemeen secretaris. Sinds 2013 is ze vice-voorzitter.

FL 7. Starbucks opent filialen in Duitse supermarktketen Rewe
De Amerikaanse koffieketen Starbucks opent met ingang van 2016 filialen binnen de winkels van de Duitse supermarktketen Rewe. Dat meldt de Frankfurter Allgemeine. De samenwerking zal zich vooral in de grote steden voordoen. In de Starbucks-vestigingen is het normale assortiment aan koffie, andere dranken en levensmiddelen te krijgen, voor onderweg of om ter plekke op te drinken.
Rewe wil de samenwerking met Starbucks benutten om de winkelbeleving aantrekkelijker maken. Starbucks hoopt nieuwe klanten te winnen en is van plan de 'supermarktfilialen' ook naar andere Europese landen uit te breiden. Op dit moment heeft Starbucks in Duitsland 159 filialen. Er zijn 3.000 Rewe-supermarkten.

FL 8. Omzet Aldi en Lidl in Engeland stijgt met 18%
De omzet van discounters Aldi en Lidl groeide het afgelopen kwartaal fors. De grote supermarktketens Tesco en Asda lieten juist een steile omzetdaling zien. Hun prijsverlagingsstrategie lijkt uitgewerkt. Dat meldt Bloomberg naar aanleiding van een verklaring van een onderzoeker van Kantar Worldpanel.
Vooral Asda had een moeilijke periode, de omzet daalde met 3% in de periode van 12 weken. Tesco's omzet daalde met 1,7% en die van Morrison supermarkets met 1%, Sainsbury realiseerde een stijging van 1,1%. Het groeiende marktaandeel van de discounters is een klap voor de grote supermarkten. De traditionele ketens blijven pogingen doen om klanten aan zich te binden door aanbiedingen en vernieuwingen in het assortiment, maar zagen zowel Aldi als Lidl er met een omzetstijging van maar liefst 18% vandoor gaan.

WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Newsstand', Joe Crawford
Dit artikel afdrukken