20 dec in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Action, de populaire winkel-met-goedkope-spulletjes, zit steeds vaker rechtstreeks aan tafel met merkfabrikanten. Dat zegt topman Sander van der Laan in het FD. De A-merkfabrikanten laten de snelle expansie van de keten niet aan hun marktaandeel voorbijgaan. Action telt nu 840 winkels in 6 landen, waarvan 353 in Nederland. Van der Laan: "Vorig jaar hebben we 141 nieuwe winkels geopend, dit jaar worden het er 197. Best een boel, maar dit is ook een goedgeolied bedrijf." Action dankt zijn succes aan vergaande uniformiteit en bodemprijzen. Dé klantentrekker: snelle wisselingen in het assortiment, waarvoor de klant komt 'schatzoeken', zegt Van der Laan.

“Over 5 à 6 jaar verbruikt de wereld 15 miljoen ton suiker meer dan nu. Dat is bijna net zo veel als de hele Europese suikerproductie.” Dat is het gevolg van toenemende welvaart in de wereld. Suikerbieten kunnen aan de toenemende vraag beantwoorden, verwacht Dirk de Lugt, voorzitter van de Raad van beheer van suikercoöperatie Cosun volgens Boerderij.. “Bietsuiker heeft weliswaar een hogere kostprijs dan rietsuiker, maar daar staat tegenover dat de teelt van suikerriet meer onder druk staat doordat in de warmere streken op aarde gronden onvruchtbaarder worden. Ook de klimaatverandering is in het voordeel van de suikerbiet.”

Drie Amsterdamse vrienden openen begin 2017 een nieuw restaurant in de Pijp in Amsterdam: The Avocado Show. Ze denken dat de stad de juiste avocadofanbase heeft. Julien Zaal, Ron Simpson en Jaimie van Heije zijn van plan om ontbijt, lunch en diner te serveren, maar ook een late-night dinner. Amsterdamse fitgirls hoeven dan na het stappen niet meer naar de dönerzaak, maar kunnen een gezonde avocadomaaltijd nuttigen. "We verzamelen heerlijke recepten van avocadoburgers, avocadoroomijs, chocosmoothies met avocado, gepaneerde avocadofrietjes: je kunt blíjven experimenteren. Het zal avocadoliefhebbers erg gelukkig maken,’’ zegt Ron Simpson.

De Amerikaanse fruit -en conservengroep Del Monte brengt een roze en zoetere ananas op de markt. De FDA keurde deze nieuwe variant goed. Het roze vruchtvlees zou even veilig en voedzaam zijn als dat van de gele ananas. De nieuwe ananas produceert vanwege een genetische modificatie minder enzymen die het roze pigment (lycopeen) omzetten in het gele pigment (bètacaroteen). Lycopeen is het pigment dat tomaten rood en watermeloenen roze maakt. Del Monte teelt de nieuwe ananas in Costa Rica en hoopt deze binnenkort overal ter wereld te verkopen onder de naam "roze ananas, extra zoet".

Verse Belgische worst bevat teveel vet en zout en wordt bijna nooit op de juiste temperatuur bewaard. Dat zou blijken uit een test van het Belgische consumententijdschrift Test-Aankoop. Van 24 varkens- en runderworsten en 13 kippenworsten werd 75% bewaard bij een temperatuur van 5 graden. De wettelijke norm staat echter op 4 graden. De vetgehaltes waren hoog en varieerden bij de kippenworsten tussen de 3,5 en 25% en bij de gemengde tussen de 9 en 27%. Twee derde van de worsten bleek zouter dan de norm van 1,5 gram per 100 gram. De FOD Volksgezondheid raadt aan om de consumptie van dergelijke producen te beperken.

Al een aantal dagen is er weer een bericht in omloop over Russen die overleden na het drinken van 'nep-wodka'. Arme Russen stoken hun vodka of zelf of proberen die goedkoper te kopen. Niet zelden worden ze bedrogen met namaakdrank. In Irkoetsk zijn inmiddels 52 mensen overleden door een nepper die bestond uit badolie, methanol en anti-vries. Er zijn nog eens twaalf mensen opgenomen met vergiftigingsverschijnselen. In totaal liggen 29 mensen in het ziekenhuis door het drinken van de nep-wodka. Een aantal verkeert in levensgevaar. Dat meldt de NOS.

Dat beweert supermarktanalist John Karolefski in zijn voorspellingen voor 2017. Volgens hem kiezen supers voor 5 trends. Verdere digitalisering. Meer afrekenmethodes. Een gevarieerder aanbod. Meer maaltijoplossingen en verbeterde toegang tot productinformatie. Shoppers hebben volgens Karolefski steeds meer behoefte aan transparantie en verwachten dat ze meer toegang krijgen tot productinformatie. Het scannen van een barcode moet productinformatie over het gehele aanbod toegankelijk maken. Dat schrijft Shoppermarketingupdate. De winkelvloer raakt steeds verder gedigitaliseerd. Omdat millennials nadrukkelijk zijn opgegroeid met digitale mogelijkheden, zullen zij met hun mobieltje op zoek gaan naar de juiste aanbieding of op maat gesneden informatie.

De Glenalba Sherry Cask Finish Scotch Whisky (€49,99) van Lidl, smaakt volgens whiskykenner Jim Murray ‘waanzinnig’ en ‘magnifiek’. "De specerijen zijn zo druk, maar prachtig in balans gebracht met de zachtheid van de druif; lang en perfect ondersteund door de lichte oliën die de smaak dekken met hoogwaardige sherry." Murray proeft jaarlijks ca. 4.000 verschillende merken. De Glenalba scoort met het cijfer van 95,5 punten van de mogelijke 100 hoger dan whisky's van grote merken zoals Johnnie Walker, Famous Grouse en Grant’s. De prijzen van deze flessen lopen op tot wel €600. De Lidl-whisky is volgens de gids 92% goedkoper dan de gemiddelde whisky.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag