03 okt in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Huismerkartikelen zijn het goedkoopst bij discounter ALDI. Dat blijkt uit de jaarlijkse peiling van huismerkartikelprijzen door de Consumentenbond. Bij ALDI (en Lidl) zijn de huismerken 20 tot 22% goedkoper dan bij andere supers. Ook in de 'boodschappentas-test' van het televisieprogramma Kassa bleek ALDI de voordeligste supermarkt, met een prijsverschil met de duurste super van 31%. In het persbericht laat ALDI niet na zich te wijzen op 'de beste prijs-kwaliteitverhouding' die op de website geïllustreerd wordt door 'de hele lijst beste koop/best getest'. ALDI is daarnaast ook nog eens gericht op duurzaamheid; deze zomer publiceerde de discounter het eerste maatschappelijke jaarverslag.

In een persbericht zeggen vandaag de varkenshouders van NVV en LTO Nederland dat ze invoering van de Wet Diertallen afwijzen. De Wet werd actueel door de jongste onderzoeken op het gebied van fijnstofhinder. Volgens NVV en LTO zijn de onderzoeken irrelevant omdat mensen in agrarische gebieden eerder gezonder, dan ongezonder zijn dan in de rest van Nederland. Ze baseren zich op onderzoek van vakblad V-focus. De Noord-Brabantse gedeputeerde Anne-Marie Spierings die binnen haar provinciegrenzen de grootste concentraties dieren telt, reageerde afgelopen zaterdag al afwijzend op soortgelijke voorstellen vanuit het CDA.

Honger lijkt een sterkere drijfveer voor gedrag dan angst, dorst of eenzaamheid. Dat laat een muizenstudie zien die verscheen in het gerespecteerde wetenschappelijke blad Cell. Onderzoekers deden drie experimenten. Muizen die hongerig en dorstig waren, kozen als eerst voor het eten en lieten het drinken staan. Ook bij gevaar, gesimuleerd door een vossengeur, namen ze het risico en kozen voor het eten. In een derde experiment bleek dat ze voorkeur gaven aan eten boven het gezelschap van een andere muis. De resultaten zijn niet geldig voor mensen, maar laten volgens de onderzoekers wel zien dat de motivatie door honger aangeboren is.

Ter ere van Werelddierendag lanceren fietsbezorgservice Foodora en kattenvoermerk Gourmet een eenmalige bezorgdienst voor katten. Kattenbaasjes in Amsterdam kunnen op 4 oktober voor €2,99 een maaltijd van Gourmet Perle bestellen en hebben daarbij de keuze uit de smaken zalm, kalkoen, tonijn of rund. Uit onderzoek onder de leden van Max&Luna, een online platform voor honden- en kattenliefhebbers, blijkt dat Nederlanders op dierendag €23 miljoen uitgeven aan cadeaus voor hun hond of kat. De cadeaus bestaan meestal uit eten of snacks.

Onderzoek van het centrum voor voedingsonderzoek in Illinois laat zien dat voedselveiligheidsberichten gebaseerd op angst vooral arme consumenten schaden. Bij deze consumenten kan een bericht over bijvoorbeeld bestrijdingsmiddelen op groente of fruit ertoe leiden dat ze de hele productgroep mijden. Organisaties als ‘Environmental Working Group’ en ‘Only Organic’ gebruiken dit soort berichten om consumenten biologische producten te laten kopen. Deze berichten bleken al vaker wetenschappelijk incorrect en doen dus meer kwaad dan goed. De onderzoekers geven aan dat het dus belangrijk is dat organisaties een consistente boodschap uitdragen over gezonde voeding.

Na de eerdere terugroepactie van Conimex Boemboe Sajoer Boontjes, heeft Unilever besloten alle varianten van Conimex Boemboe terug te halen. Door een fout in de productie waren er stukjes rubber in de bakjes van de Sajoer Boontjes terecht gekomen. Na extra onderzoek bleek dat de rubberstukjes in alle varianten zou kunnen zitten, ook in de kruidenpasta van Knorr voor macaroni en spaghetti. Het gaat om de pakjes met een houdbaarheidsdatum van september 2017 tot en met februari 2018. Consumenten kunnen de kartonnen wikkel tot uiterlijk 21 oktober opsturen naar een antwoordnummer van Conimex en Knorr en krijgen dan een passende vergoeding.

Als jongeren de middelbare school verlaten, neemt de hoeveelheid tijd die ze bewegen sterk af. Uit onderzoek onder 16 tot 19-jarigen bleek dat 91% van de jongeren niet de norm haalt van 1 uur per dag matig intensief bewegen. 600 jongeren van 44 verschillende scholen droegen 4 weken lang minstens 10 uur per dag een accelerometer. Na het beëindigen van de middelbare school, werden de kinderen minder actief. Degenen die verder gingen studeren waren iets actiever dan de jongeren die dat niet deden. Tieners profiteren volgens de onderzoekers van de structuur die de ouders en school bieden.

De grootste foodretailbedrijven in Nederland worden steeds groter. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op grond van de nieuwe FSIN Food500. In deze ranglijst zijn alle bedrijven die in Nederland voedsel verkopen op omzet gerangschikt. Nederlanders gaven vorig jaar €57,4 miljard uit aan eten en drinken. Hiervan kwam €45,8 miljard bij de FSIN Food500 terecht. De eerste 11 bedrijven op de FSIN Food500 zijn supermarktketens, Albert Heijn prijkt bovenaan. McDonald's is op de 12e plaats het eerste foodserviceconcern. Opvallende ontwikkelingen in de FSIN Food500 zijn de groei van het aantal webwinkels, 'blurring', de opkomst van 'levensstijlsupermarkten' en wereldrestaurants.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag