30 maart in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. We presenteren daaruit maximaal 12 artikelen in 'in de Media'. De lijst vult zich in de loop van de dag.

Ook jij kunt als lezer zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe? Dat lees je hier, of ga direct naar het Lezersnieuws-formulier!

Reageren kan per bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak.

Fotocredits: 'Beijing newsstand', Michael Coghlan

In de grootste gecoördineerde actie tegen voedselfraude ooit is meer dan 10.000 ton en 1 miljoen liter aan potentieel gevaarlijke vervalste levensmiddelen in beslag genomen.

Europol en INTERPOL coördineerden acties in 57 landen in Operatie Opson V, waarbij politie, douane, voedselveiligheidsinstanties en partijen uit het bedrijfsleven betrokken waren. De acties vonden tussen november 2015 en februari 2016 plaats in winkels en op markten, vliegvelden, havens en industrieterreinen.

Tot de opvallendste 'vangsten' behoren 9 ton met kunstmest besmette nepsuiker in Soedan en 85 ton met kopersulfaat 'geverfde' olijven in Italië. In Griekenland werden 3 illegale alcoholstokerijen ontmanteld, met meer dan 7.400 flessen vervalste sterke drank en nepetiketten. In Groot-Brittannië werd bijna 10.000 liter aan namaakwijnen, whisky en wodka in beslag genomen. In Thailand werd een netwerk opgerold dat illegaal vlees op de markt bracht; daarbij werd 30 ton rund- en buffelvlees, ongeschikt voor menselijke consumptie, vernietigd. In Zuid-Korea troffen inspecteurs voedingssupplementen en afslankmiddelen aan met schadelijke ingrediënten. Bij een inval in een warenhuis in Indonesië stuitten de autoriteiten op meer dan 310.000 illegale voedingsproducten. In Australië werd 450 kilo versneden honing gevonden, naast pinda's vermomd als pijnboompitten. In Bolivia vond de politie duizenden blikjes sardines, met nepetiketten van een beroemd Peruaans conservenmerk. In België confisqueerde de luchthavenpolitie een aantal kilo's apenvlees en in Frankrijk nam luchthavenpersoneel 11 kilo sprinkhanen en 20 kilo kevers in beslag.

"Vervalste en gevaarlijke levensmiddelen zijn een bedreiging voor mensen overal ter wereld die deze mogelijk levensgevaarlijke producten nietsvermoedend kopen", zegt Michael Ellis van INTERPOL. Zijn collega Chris Vansteenkiste van Europol vult aan: "De stijgende voedselprijzen en het mondiale karakter van de voedselketen bieden criminelen de mogelijkheid om vervalste en inferieure voedingsmiddelen te verkopen in een tak van criminaliteit waar miljarden in omgaan. Dit kan serieuze risico's met zich meebrengen voor nietsvermoedende klanten. De complexiteit en schaalgrootte van deze fraude vraagt om een gecoördineerde, multidisciplinaire en grensoverschrijdende aanpak."

Uit de jaarlijkse monitoring op zout door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat het zoutgehalte in sauzen en overige conserven gemiddeld met ruim 15% is gestegen ten opzichte van 2011. Ook aan producten als kippenragout, tomatenpuree, tonijn in water en rode kool met appeltjes is flink meer zout toegevoegd.

De zouttoename in deze productgroepen gaat tegen de algemene trend in; gemiddeld is over de hele linie het zoutgehalte in Nederlandse producten in 2015 met 6,8% gedaald ten opzichte van 2011.

De NVWA monitort sinds 2009 jaarlijks 10 productgroepen op het gehalte aan keukenzout. In levensmiddelen als brood (-15,3%), conserven (enkelvoudige groenten en peulvruchten; -31%), kaas (Goudse 48+; -22,7%), chips, kant-en-klaarmaaltijden en vleeswaren is het zoutgehalte in de periode 2011-2015 aanzienlijk gedaald. Bij de overige conserven en sauzen is het gemiddelde zoutgehalte juist gestegen.

In 2015 onderzocht de NVWA 1.072 unieke producten. Tussen vergelijkbare producten uit dezelfde productgroep bestaan sterke verschillen in de hoeveelheid zout, blijkt uit het onderzoek. Zo bevat de ene fles ketchup 1,1 gram zout per 100 gram en de ander meer dan het dubbele. Dezelfde verschillen komen voor bij bijvoorbeeld ketjap, curry, satésaus en mosterd. Het Voedingscentrum adviseert om die reden om producten in de schappen goed met elkaar te vergelijken.

De levensmiddelenindustrie is al jaren bezig het zoutgehalte in voedingsmiddelen geleidelijk omlaag te brengen. Te veel zout vergroot het risico op een verhoogde bloeddruk en daarmee op hart- en vaatziekten. Volgens de Nierstichting eten Nederlanders gemiddeld 1 kilogram zout per jaar te veel. De maximaal aanbevolen hoeveelheid bedraagt 6 gram per dag.

90% van alle visproducten van het AH huismerk draagt een duurzaamheidskeurmerk. Dat resultaat bereikten het Wereld Natuur Fonds en Albert Heijn in hun 4-jarig partnerschap, dat in zijn huidige vorm afloopt. Verder is met de verduurzaming van palmolie, soja en papier in de AH eigen merkproducten forse vooruitgang geboekt.

"Tijdens het partnerschap hebben WNF en Albert Heijn hun kennis over natuurbescherming en over klant en de keten gecombineerd om de hele markt te bewegen richting duurzamere productie. Zo is de leverancier van kweekzalm overgestapt op ASC-certificering. Dat keurmerk garandeert onder meer dat vervuiling door kwekerijen in zee en het gebruik van antibiotica fors worden teruggedrongen. Voor wild gevangen vis is Albert Heijn al vrijwel helemaal overgestapt op het MSC-keurmerk. Een beperkt aantal producten is nog niet met MSC-keurmerk beschikbaar, zoals makreel en Noordzeegarnalen. [..] Verder heeft Albert Heijn een groot deel van de eigen merk hout- en papierproducten FSC-gecertificeerd. Het FSC-keurmerk garandeert dat houtkap voldoet aan strenge regels voor natuurbehoud en welzijn van de lokale bevolking. Ook het magazine Allerhande, dat maandelijks verschijnt in een oplage van twee miljoen exemplaren, wordt gedrukt op FSC-gecertificeerd papier. Daarnaast koopt Albert Heijn uitsluitend verantwoorde palmolie en soja in waarvoor geen waardevol bos is gekapt. Palmolie zit in veel consumentenproducten, zoals margarine, koekjes, chips, brood en chocola. Soja wordt voornamelijk verwerkt in veevoer voor de productie van vlees, eieren en zuivel. Voor soja heeft Albert Heijn internationaal een voortrekkersrol gespeeld in het aanjagen van de retailsector, onder meer door het voorzitterschap van de Consumer Goods Forum Soy group", meldt het persbericht.

Beide partijen kijken met tevredenheid terug op het partnerschap van de afgelopen jaren. Het heeft van Albert Heijn de Nederlandse koploper in assortimentsverduurzaming gemaakt. "Albert Heijn werkt al jaren aan het stap voor stap verduurzamen van het eigen merk assortiment, omdat we het belangrijk vinden om de klant ook een duurzamer alternatief te bieden", zegt Wouter Kolk, algemeen directeur van Albert Heijn. "Onze samenwerking met het WNF heeft ons naast natuurkennis versnelling opgeleverd, doordat we gezamenlijke concrete doelen hadden bepaald."
WNF-directeur Johan van de Gronden onderstreept het belang van 'nu doorpakken', niet alleen voor de resterende visproducten en vergroting van het aandeel traceerbare palmolie bij AH, maar ook door andere supermarktconcerns en levensmiddelenfabrikanten tot betekenisvolle maatregelen te brengen. "We kunnen niet langer tropische bossen verwoesten en oceanen blijven leegvissen voor onze dagelijkse consumptie", vult hij aan.

Hoe de voortzetting van de samenwerking vorm gaat krijgen, onderzoeken WNF en Albert Heijn nog.

De Franse radio- en televisiepersoonlijkheid Jean-Pierre Coffe is overleden, melden de Franse media. Coffe werd 78 jaar oud.

Jean-Pierre Coffe is in Frankrijk vooral bekend als een kleurrijke en uitgesproken tegenstander van 'la malbouffe', junk food. Hij werd bekend toen hij op de televisie een industrieel vervaardigd worstje door de studie smeet met de kreet "C'est de la merde!" - niet te vreten!

In vele toonaarden bleef hij de afgelopen decennia fulmineren tegen slecht en ongezond eten. Coffe was een onvermoeibare pleitbezorger van de simpele, gezonde en eerlijke Franse keuken. Hij droeg zijn hele leven het motto van zijn peettante - kokkin tijdens de oorlogsjaren - uit: "Van niets valt uiteraard niets te maken, maar van een beetje kun je prima iets maken, en zelfs iets dat helemaal zo slecht nog niet is."

Jean-Pierre Coffe kende een carrière met vele hoogte- en dieptepunten. Hij flirtte met het theater, opende diverse restaurants en publiceerde een 60-tal boeken. Zijn grootste bekendheid verwierf hij in de jaren 1990-2010 op de Franse televisie en natuurlijk als presentator van het France Inter radioprogramma "Ça se bouffe pas, ça se mange".

De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen dat 'vloggers', bloggers die videofilmpjes op internet posten, steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. De organisaties willen dat vloggers strenger gecontroleerd worden, meldt RetailDetail. Donderdag bespreekt de Tweede Kamer een rapport over reclame in YouTube-filmpjes.

Bedrijven hebben de groeiende markt van internetreclame ontdekt en maken volop gebruik van de online videomakers. Argeloze kijker(tje)s beseffen niet dat vloggers betaald worden voor de reclame in hun YouTube-filmpjes. "Eigenlijk word je op het verkeerde been gezet", zegt Bart Combée van de Consumentenbond, "want je denkt dat iemand zoals je zelf bent een leuk verhaaltje vertelt, maar eigenlijk is het wel reclame". Combée vindt dat de bestaande gedragscode tekort schiet en dat bij dergelijke vlogs of tweets moet staan dat het om een advertentie gaat. "Er zou vanuit de overheid toezicht moeten komen. Zeker omdat het een groot fenomeen begint te worden", aldus Combée.

Het Belgische Test-Aankoop sluit zich bij het Nederlandse standpunt voor strenger overheidsoptreden aan. Daarnaast roept de consumentenorganisatie de vloggers op zelf hun verantwoordelijkheid te nemen: "Als jullie toch zoveel invloed hebben op de jeugd, promoot dan gezonde snacks. Dat zou meer impact hebben dan om het even welke infocampagne van de overheid.”

McDonald’s Nederland beleefde het afgelopen jaar een 'groeiversnelling', meldt het hamburgerconcern tevreden. In 2015 groeide de omzet van de Nederlandse McDonald's met 3,4% tot €673,8 miljoen. Zowel het aantal gastbezoeken (+1,8%) als de gemiddelde besteding per gast namen toe.

Manu Steijaert, algemeen directeur van McDonald's Nederland, schrijft de positieve ontwikkelingen toe aan de "focus op de kwaliteit van onze producten en beleving in de restaurants". McDonald's introduceerde in 2015 onder meer bediening aan tafel, het Pimp je Burger-concept, de luxe Maestro Burger, verruimde openingstijden in de ochtend en avond en de pilot met een Salad Bar en McCafé (in Hoorn). Die initiatieven zijn zodanig succesvol dat McDonald's ze verder gaat uitrollen; eind dit jaar moet bijvoorbeeld Pimp je Burger dat nu nog in 5 restaurants mogelijk is, in 150 restaurants beschikbaar zijn. Het bedienen aan tafel wordt uitgebreid van 20 naar 50 vestigingen en McDonald's gaat nog verder met het uitbreiden van het ontbijtmoment, dat nu al voor 3,2% van de omzet verantwoordelijk is.

"We weten onze gasten te verrassen en spelen op de juiste wijze in op veranderende gastbehoeften. Daar gaan we in 2016 volop mee verder", aldus Steijaert. Onderdeel van de kwaliteitsfocus van McDonald's is ook de lokale herkomst van producten. McDonald’s Nederland zal zich meer toespitsen op samenwerking met Nederlandse leveranciers. De runderen die we gebruiken voor onze burgers kwamen in 2015 voor bijna 14% uit Nederland en bijna 86% komt uit Duitsland. De aardappelen voor 37% uit Nederland of ons omringende landen. En zuivelproducten zelfs voor 92%. Dat maakt McDonald’s tot een echt Nederlands bedrijf. Dit jaar zijn we ook reeds 45 jaar in Nederland, meldt het persbericht.

McDonald's Nederland telt nu 246 restaurants waar 17.000 medewerkers wekelijks bijna 3 miljoen gasten 'op ieder moment van de dag een positief moment bezorgen'.

Binnenkort komt het eerste varkensvlees uit de particuliere opslagregeling van januari alweer op de markt, meldt Boerderij.

Vanaf 4 januari stelde de EU een regeling beschikbaar waarmee vleesbedrijven hun vlees met subsidie konden laten invriezen voor een periode van 3, 4 of 5 maanden. Met de regeling wilde de EU een einde maken aan de prijsdaling van varkensvlees. De regeling was binnen 3 weken 'vol'. In totaal werd door de verschillende Europese landen 90.000 ton vlees aangemeld. Driekwart van het opgeslagen varkensvlees kwam uit 4 EU-landen: 26.000 ton uit Duitsland, 19.000 ton uit Spanje, 12.000 ton uit Denemarken en 11.000 ton uit Nederland. De Franse varkenssector maakte 'teleurstellend' weinig gebruik van de regeling, zei de Franse landbouwminister Le Foll indertijd.

Twee derde van het varkensvlees in de opslag komt na de termijn van 3 maanden, dus medio april, uit de opslag weer op de markt. De hoeveelheid opgeslagen vlees die in april en mei vrijvalt, komt overeen met ongeveer 3% van de maandelijkse Europese varkensvleesproductie.

De prijzen van varkensvlees zitten inmiddels in de lift door een aantrekkende vraag vanuit het oosten. "Mocht het vrijkomende vlees een prijsdrukkend effect blijken te hebben, dan is dat volgens Europees landbouwcommissaris Phil Hogan reden om een tweede opslagregeling in het leven te roepen", schrijft Boerderij.

De consumptie van alcoholvrij bier, biermixen en speciaalbier groeit sterk. Pils is nog het meest gedronken bier, maar de consumptie van alcoholvrij bier steeg met 27%. De biermixen, zoals Radler, waren goed voor een groei van 13% en de verkoop van speciaal bieren nam toe met 8%. Dit blijkt uit de jaarlijkse bierconsumptiecijfers die vanochtend bekend werden gemaakt. Volgens de Nederlandse bierbrouwers kiest de Nederlandse bierdrinker tegenwoordig steeds bewuster voor een glas bier bij specifieke momenten.

bierconsumptie


Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers licht de cijfers toe: “Je ziet een sterk veranderend consumptiepatroon bij de bierdrinkers. De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd. Het aantal meters schap waar speciaalbier in allerlei varianten (merken en soorten) wordt aangeboden neemt zichtbaar toe. Nederlanders genieten meer van een glas bier thuis of in de horeca door vaker op verschillende momenten andere biersoorten te nuttigen.”

86% van het bier dat in Nederland verkocht wordt, is ook op Nederlandse bodem gebrouwen. 14% is importbier. Ook buiten de landsgrenzen valt het Nederlands bier in de smaak. Na Mexico is Nederland bijvoorbeeld de grootste bierexporteur ter wereld. In 2015 werd 14 miljoen hectoliter Nederlands bier geëxporteerd. Met deze omzet draagt de biersector met circa 2,2 miljard euro bij aan btw, accijnzen en sociale premies. De productie en afzet van bier leveren 65.000 banen op.

Franse boeren hebben het extreem moeilijk. Ze zijn in concurrentiekracht achtergebleven bij de rest van Europa. Mede daarom besloot de raad van Europese landbouwministers om de regeling voor toegestane staatssteun (€15.000 per drie jaar) tijdelijk te verruimen tot €15.000 per jaar. Bovenden willen de landbouwministers dat de Europese Commissie de toegestane steun van €15.000 per drie jaar structureel verhoogt naar €30.000.

De VVD-fractie in de Haagse Tweede Kamer neemt geen genoegen met deze voorstellen. VVD-kamerlid Helma Lodders wil van staatssecretaris Van Dam, die de Raad op dit moment voorzit, weten waarom hij die voorgenomen maatregel niet kenbaar heeft gemaakt in zijn brief van 7 maart aan de Tweede Kamer, terwijl nu blijkt dat de plannen wel bekend waren. Dat meldt Boerderij.

De plannen zorgen voor nadeel voor Nederlandse boeren, maar zijn door Van Dam zelf als EU-voorzitter in samenspraak met de Europese Commissie voorbereid. Lodders wil weten waarom zo'n belangrijke beslissing niet prominent is genoemd "terwijl dergelijke maatregelen een grote impact hebben op de concurrentiepositie van Nederlandse veehouderijen en de werking van de interne Europese markt". Steun aan zwakke boeren laat ook de wat sterkere lijden door te zorgen voor oneerlijke concurrentie, vindt de VVD.

Aanstaande vrijdag vindt in de ambachtelijke keuken van Oma Bobs in Aalsmeer de officiële presentatie plaats van het Oma Bobs Bitterblokje. Het Oma Bobs Bitterblokje is de innovatieve opvolger van de populaire bitterbal. Het Oma Bobs Bitterblokje heeft de vorm van een kubus en is qua gewicht gelijk aan dat van de bitterbal, aldus het persbericht. De kubus zou volgens de fabrikant de presentatie van de snack aanzienlijk verbeteren. Het bitterblokje kan namelijk direct op een serveerplank gelegd worden en heeft geen schaaltje meer nodig.

Hoewel het om een 1 april-grap gaat, heeft het bericht wel een serieuze ondertoon, aldus foodclicks. De kubusvorm bespaart verpakkingsmateriaal en opslagruimte ten opzichte van de bal.

Woordvoerder Richard Troost laat weten dat het product technisch mogelijk is. "We kunnen immers ook een nasi- of bami-schijf produceren en ook McDonalds heeft een platte kroket. Maar vooralsnog zetten we het bitterblokje in als 1 aprilgrap", aldus Troost. "Op deze manier kunnen we ook kijken hoe de horeca reageert op dit creatieve voorstel. Tot nog toe zijn de reacties op Facebook positief."

Amsterdam telt sinds kort de eerste ‘popcornstore’ van Nederland; Fol Popcorn.

Met de winkel hoopt manager Felix Rademakers mensen te doen inzien dat popcorn niet alleen bij een bioscoopbezoek hoort. “Popcorn kun je op veel momenten nuttigen en ook in veel producten verwerken: popcornrepen zijn lekker bij het ontbijt, zoete popcorn past prima bij een bakje koffie en hartige smaken zijn perfect voor bij de borrel,” aldus Rademakers.

Fol heeft al vijf winkels, waarvan drie in Italië, een in Boekarest en een in Madrid. Een groep Italianen nam de popcornrage mee uit Amerika en gaf er een Italiaanse twist aan. Zo is er popcorn te koop in de smaken cappuccino, chilipeper, witte chocola en pretzels. De ‘gourmet popcorn’ wordt met de hand gemaakt in Italië door maïskorrels in de hete lucht te poppen. Hierdoor is het volgens Rademakers gezonder dan reguliere popcorn. Zijn bedrijf gebruikt niet veel suiker.

“We willen kwaliteitspopcorn verkopen, zodat de klant het verschil proeft met supermarkt- of bioscooppopcorn. Ik zou het onder de categorie verantwoorde snacks willen plaatsen,” aldus Rademakers. “We voelen dat Nederland er klaar voor is.”

Voor de vierde keer biedt supermarktbedrijf Jumbo 1,2 miljoen basisschoolkinderen uit Nederland, Aruba en Curaçao het Koningsontbijt aan.

Dit jaar kiest de super nadrukkelijk voor een gezond ontbijt, meldt Distrifood. De afgelopen jaren kreeg het ontbijt de nodige kritiek van onder meer het Voedingscentrum en foodwatch, omdat het geen gezond ontbijt zou zijn.

"We hebben onszelf voor deze editie nog meer uitgedaagd en gekeken hoe we feestelijk, bewust en gezond maximaal met elkaar kunnen verenigen", aldus Jumbo directielid Cloosterman-van Eerd. De supermarktketen wil met het schoolontbijt kinderen stimuleren om elke dag te ontbijten. "Dit ontbijt is een laagdrempelige manier om kinderen bij te brengen wat een gezellige, maar tegelijkertijd ook gezonde gewoonte het is om te ontbijten. Als kinderen dat samen met hun klasgenoten zo beleven, kunnen zij ook hun vaders en moeders aansporen om thuis vaker samen te ontbijten."

Het Koningsontbijt bestaat dit jaar uit Campina Lang Lekker halfvolle melk, Milner Slanki smeerkaas naturel, Jumbo kipfilet, Hero original delight jam, zoete Yespers fruit & groente spread, Gouda’s Glorie Halvarine, Jumbo volkoren brood, YAM licht meerzaden (glutenvrij brood), Jumbo rijstwafels meergranen, Junami appels en komkommer.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jos Verstegen

Food- en agri-economie

Likes vandaag

Pieter Greijdanus

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag

Jos Koning

socioloog en musicus

Likes vandaag

Wouter v.d. Weijden

Strategie duurzame landbouw

Likes vandaag