Maar wie zijn wij? Wat vindt u? En hoe denkt u eigenlijk over het onderwerp?
UT partner in groot EU project risicocommunicatie rondom voeding
Bijna drie ton subsidie UT-onderzoekers voor project FoodRisC
Het centre for Conflict, Risk, and Safety Perception van de Universiteit Twente doet mee aan groot nieuw Europees onderzoeksproject over risicocommunicatie rondom voeding. Een internationaal samenwerkingsverband heeft hiervoor drie miljoen euro subsidie in de wacht gesleept. Bijna 300.000 euro hiervan gaat naar onderzoek aan de Universiteit Twente. Het project moet leiden tot concrete hulpmiddelen om beter te communiceren over voedselveiligheid.
We krijgen als consument veel informatie over onze voeding. Dagelijks worden we bestookt met terechte, maar ook onterechte informatie over voordelen van bepaalde voedingsmiddelen en nadelen van andere. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren meerdere ‘voedselschandalen’ geweest die het vertrouwen in voedsel kunnen ondermijnen, zoals BSE, de dioxinecrisis en, heel recent uit China, melk die verontreinigd is met melamine. Een betere informatievoorziening kan leiden tot minder voedselgerelateerde zieken, een verminderde economische schade als het gevolg van voedingscrises en verbeterd vertrouwen in voeding.
Binnenkort start daarom een grootschalig driejarig Europees project over risicocommunicatie rondom voeding. Binnen het project onderzoeken de wetenschappers onder andere hoe consumenten omgaan met informatie over risico’s en voordelen van specifieke voeding. Uiteindelijk moet het project leiden tot een toolkit waarmee beleidsmakers, voedselautoriteiten en andere partijen uit de verschillende lidstaten van de EU beter en consistenter kunnen communiceren over voedselveiligheid. Er wordt onder meer gekeken hoe je hierbij beter gebruik kunt maken van de nieuwe sociale media, zoals sociale netwerken en blogs.
FoodRisC
Het project, dat FoodRisC is gedoopt, gaat binnenkort van start en neemt in totaal drie jaar in beslag. Het onderzoek wordt uitgevoerd door universiteiten uit Ierland, het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Italië, Portugal, Spanje, Letland en Nederland, en het communicatiebureau van de EU. De Europese Unie heeft in totaal drie miljoen euro voor het project beschikbaar gesteld. Bijna 300.000 euro hiervan gaat naar onderzoek aan de Universiteit Twente. Het onderzoek aan de UT wordt uitgevoerd door onderzoekers van het Centre for Conflict, Risk and Safety Perception (iCRiSP) van het IBR, Research Institute for Social Sciences and Technology.
Bron; Technische Universiteit Twente
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Practice what you preach!
Mijn vragen zijn
(a) wat weet de UT inhoudelijk over voedselveiligheid,
(b) wat weet de UT over communicatie-strategien,
(c) welke fundamentele onderzoeksvraag is gemoeid met dit onderzoek?
(d) zijn er echte communicatie en veiligheidsexperts betrokken?
En nu even serieus. Dit is waanzin, ik heb er geen ander woord voor.
Haha, je laatste had ik nog niet gezien toen ik tikte. Zeker te druk op twitter tegenwoordig ....
Moest trouwens erg lachen om Jan Blokker's Doe die tweets weg van gistermorgen. Blokker snapt het verschil tussen boodschap en proces van het virtueel geworden drukke café niet meer. Het zij de grote oude man vergeven (een jaar geleden keek ik er net zo naar). Het proces is belangrijker geworden dan de boodschap maar heeft deste meer impact al is het zo vluchtig als de pest. Boodschap + proces, da's pas wat.
OK, die is niet onterecht. Je kunt niet over sociale media schrijven zonder eraan te doen. Je kunt ook niet meer over communicatie schrijven zonder te weten wat het is, laat staan die sport te beoefenen. En dat doen er weinig.
Maar misschien, nu Twentenaren 3 ton hebben, kunnen anderhalve man en een paardekop gewoon onder werktijd komen oefenen, en ontdekken op foodlog en twitter? Moeten ze wel iets des' foods te loggen hebben natuurijk....
Omdat ik denk dat sociale media iets belangrijks dichterbij brengen, iets met kennisdelen en zelforganisatie. Misschien wel richting de nieuwe Groene Economie die Willem van Weperen als opdracht voor allen ziet in het beeldbuster draadje. De academici die er ontzettend goed mee over zouden kunnen nadenken en oefenen, doen dat in elk geval niet via sociale media. Dat kun je ze niet kwalijk nemen want publish or perish nietwaar, maar daardoor lopen ze niet voorop.