04 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Het is vijf voor twaalf in de Nederlandse detailhandel in food en non-food. Zonder snelle verandering, verdwijnen tussen nu en tien jaar tussen de 55.000 en 130.000 banen in de sector. Ook dreigt meer winkelleegstand. Dat schrijft BNR. De conclusie komt van adviesbureau McKinsey in een rapport in opdracht van branchevereniging Detailhandel Nederland. 'De detaihandel is de grootste particuliere werkgever van Nederland, als daar veranderingen in optreden dan gaat dat meteen over hele grote aantallen', zegt Guido van Woerkom, voorzitter van de branchevereniging. Volgens Van Woerkom moet de overheid winkels helpen omdat ze de concurrentie met grote webwinkels niet aan kunnen.

De Europese Commissie stelt in een aanvullende verklaring bij de Biotechnologie Richtlijn uit 1998 dat de Europese wetgever nooit planten, dieren of producten van planten en dieren, die door normale veredeling tot stand komen, patenteerbaar heeft willen maken. Dat zou een doorbraak zijn in de discussie over de steeds vaker toegekende octrooien op planten, die het open innovatiesysteem in de plantenveredeling - het kwekersrecht - beperken. Het is nu aan het Europees Octrooibureau om de ontwikkeling van nieuwe plantenrassen voor teler en consument veilig te stellen door het kwekers- en octrooirecht weer in balans te brengen, schrijft veredelaarskoepel Plantum in een persbericht.

Manuka-honing is een exclusieve honing uit Nieuw-Zeeland met bacterie- en schimmelwerende eigenschappen. Met de toegenomen (internationale) vraag naar de geneeskrachtige honing is ook de prijs tot ongekende hoogte gestegen. Hierdoor is er een heuse 'goudkoorts' ontstaan. Niet alleen de bijenhouders verdringen elkaar, ook de georganiseerde misdaad heeft het 'superfood' ontdekt. Vandalisme, korf-diefstallen, bedreigingen, mishandeling en vergiftigingen zijn aan orde van de dag. In 12 maanden tijd ontving de politie bijna 200 meldingen van korf- of honingdiefstallen. Niets lijkt de criminaliteit te deren. Een aantal bijenhouders is het plezier in de imkerij volledig verloren, schrijft The Guardian.

Advertenties over baby- en kindervoeding zijn vaak tegenstrijdig met de voedingsadviezen van deskundigen. Uit onderzoek blijkt dat in 2015 60% van de Amerikaanse bedrijven gezoete peutermelk, laagcalorische snacks en vloeibare supplementen met veel calorieën promoot voor kinderen, terwijl ze helemaal niet geschikt zijn voor jonge kinderen. Kinderen hebben zulke producten helemaal niet nodig tenzij ze een medische aandoening, groeiachterstand of ondergewicht hebben. Volgens Jennifer Harris, onderzoeker aan Universiteit van Connecticut zijn deze producten ook nog eens misleidend omdat op de verpakkingen vaak staat ze ‘’brein voedend’’ zijn.

Ziekenhuizen moeten meer aandacht besteden aan ondervoeding. Onderzoekers van de Medische Universiteit van Wenen deden wereldwijd onderzoek onder 91.245 patiënten naar factoren die bepalen of patiënten wel voldoende voeding binnenkrijgen. Beperkte mobiliteit, onbedoeld gewichtsverlies en een lage voedselinname in de week voorafgaand aan de ziekenhuisopname blijken goede voorspellers voor slecht eten tijdens het ziekenhuisverblijf. Met name vrouwen, jonge kinderen en ouderen vertonen die patronen. Volgens onderzoekleider Karin Schindler moet het eetgedrag van deze patiënten extra gemonitord worden omdat goed eten belangrijk is voor een voorspoedig herstel. Bij slechte eters kunnen speciale maaltijden en aandacht het herstel bevorderen.

Iglo en Alpro wagen een nieuwe poging 100% vegan spinazie-à-la-crème te introduceren. Acht jaar geleden was de eerste introductie door het merkenduo geen succes. Wegens slechte verkoopresultaten verdween de 100%-plantaardige spinazie weer uit het schap. Nu denken de producenten in te kunnen haken op de trends om bewust met voeding en gezondheid bezig te zijn en lactose- en glutenintolerantie. Ook snackbarketen FEBO ziet graag een co-creatie ontstaan. FEBO (75) en HEMA (90) zijn beide dit jaar jarig en dus heeft FEBO bedacht samen een 'rookworstkroket' te ontwikkelen. HEMA is niet enthousiast: "Wij zijn zuinig op onze rookworst", klinkt het.

De Amerikaanse supermarktketen Walmart introduceert een oplossing voor de kassarij-ergernis van klanten tijdens de topdrukke feestdagen: Holiday Helpers. Deze anti-stress medewerkers hebben opvallend gele hesjes, een tas vol goodies, rinkelende hoedjes op hun hoofd en dragen een bord met de tekst: ‘S’no line here!’. Ze leiden klanten naar de kassa met de kortste wachtrij en kunnen bijvoorbeeld ook snel een vergeten boodschap halen. Holiday Helpers zijn een ideale combinatie tussen een nieuwe vorm van ‘’retail-tainment’’ om meer plezier op de winkelvloer te brengen en een praktische oplossing van klantenergernis nummer 1: lange wachtrijen voor de kassa.

Vandaag gaat voor de zevende keer de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor 'het meest misleidende voedselproduct van 2016' van start. De komende 3 weken kunnen consumenten hun stem uitbrengen in de 'Gouden Windei'-verkiezing. Er zijn 7 genomineerden: Jumbo Volkoren knäckebröd, Red Bull Energy Drink, Optimel Griekse stijl yoghurt honing walnoot smaak, Jupiler Alcoholvrij bier, Healthy People Blauwe bosbes en framboos, Aldi Gedroogde kokos en YumEarth Vitamin C drops. Sjoerd van de Wouw, foodwatch-campaigner: "In de Gouden Windei-verkiezing kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingonzin van te opschepperige bedrijven". In veel gevallen leidt nominatie al tot productaanpassing.

De Britse supermarktketen Waitrose bracht zijn jaarlijkse Waitrose Food & Drink rapportuit. Daaruit blijkt dat één op de vijf Britten foto’s van eten deelt via social media zoals Instagram. 18 tot 24-jarigen delen 5 keer zoveel foto’s van eten als 55-jarigen. 'Delen' van wat we eten beïnvloedt ook de manier waarop we koken en eten. Zo besteedt de helft van de mensen meer aandacht aan de bereiding als ze het later willen vastleggen op een foto en is 40% meer gespitst op de presentatie van hun eten dan 5 jaar geleden.

Amerikaanse kinderen tussen 3 en 7 jaar komen tijdens schoolweken nauwelijks aan, maar worden vooral tijdens de zomervakantie zwaarder. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in het tijdschrift Obesity. Onderzoekers wogen ruim 18.000 kinderen ieder jaar aan het eind van de lente en het begin van de herfst. In de drie onderzoeksjaren steeg het percentage kinderen met obesitas van 8,9% naar 11,5% en met overgewicht van 23,3% naar 28,7%. Opvallend was dat de kinderen vooral tijdens de zomervakantie zwaarder werden en niet tijdens het schooljaar. "Scholen zijn blijkbaar niet het probleem, dus ook niet de oplossing," concludeert onderzoeker Paul von Hippel.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag