Kort 5 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat deze week nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Multi media', Per Gosche

De Nationale Postcode Loterij en Voedselbanken Nederland verlengen hun sponsorovereenkomst met 5 jaar. Sinds 2013 ontvangt Voedselbanken Nederland elk jaar 500.000 euro.

De Nationale Postcode Loterij zegt trots te zijn op zijn bijdrage aan het noodzakelijke werk dat Voedselbanken Nederland doet. Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland, noemt de voortzetting een enorme steun in de rug. "Dit jaar stellen we ruim 1,8 miljoen voedselpakketten samen. We hebben dan wel geen loonkosten, maar iedereen zal begrijpen dat zo’n structurele en substantiële financiële bijdrage in kosten zoals huisvesting, energie en logistiek enorm welkom is.“ Op dit moment zijn er 161 voedselbanken lid van de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken en ontvangen 94.000 mensen wekelijks voedselhulp.

Het Amerikaanse bedrijf Sherwin-Williams ontwikkelde een verf die de gevreesde ziekenhuisbacteriën als MRSA en E.coli onschadelijk maakt. De verf op waterbasis bevat chemische componenten die bijvoorbeeld in ziekenhuisgebouwen bacteriële besmettingen helpen reduceren. Ook sportfaciliteiten, scholen en seniorencentra hebben baat bij het nieuwe Paint Shield.

De verf zou de hoeveelheid bacteriën op een muuroppervlakte met wel 99,9% verminderen, schrijft Duurzaam Bedrijfsleven. Voor de ontwikkeling van de antibacteriële muurverf werkte het bedrijf samen met coating-wetenschappers en microbiologen. De verf behoudt 4 jaar lang zijn werking. De fabrikant verwacht hem in 2016 in Amerika op de markt te brengen.

De Belgische brouwerij Cantillon brouwt op traditionele wijze lambik en geuzebieren. Dat houdt in dat het bier in houten kuipen in de open lucht afkoelt, zodat het op een natuurlijke manier wilde gisten uit de lucht opvangt. Deze week hebben de te hoge nachttemperaturen de brouwer genoodzaakt al 3 brouwsels weg te gooien. Eigenaar Jean van Roy wijt het probleem aan de klimaatverandering. In The Guardian vertelt Van Roy dat het brouwseizoen steeds korter wordt. "Mijn grootvader brouwde tussen half oktober en mei, maar ik heb dat nooit kunnen doen", aldus Van Roy, die al 15 jaar brouwt.

De brouwerij koelt zijn bieren in de open lucht vanaf eind oktober, maar moest dit jaar na een korte start alweer snel stoppen. Idealiter is het buiten tussen de min 3 en 8 graden Celsius. Momenteel liggen de nachttemperaturen tussen de 10 en 15 graden en dat is te warm.

De varkensprijzen in Duitsland en Nederland dalen. Er is een overaanbod aan slachtrijpe dieren en de marges op varkensvleesproducten worden steeds kleiner. Dat drukt de varkensprijzen, schrijft Boerderij.

In Duitsland brachten diverse inkooporganisaties hun prijs met 5 en 6 cent per kilo geslacht gewicht omlaag. Bij grootslachter Tönnies staat de prijs nu op €1,32 per kilo, de laagste in Duitsland. De prijsontwikkeling op de Duitse markt beïnvloedt de Nederlandse. Compaxo liet de prijs met 4 cent naar €1,32 per kilo zakken. Slachter Van Rooi had al een lagere prijs dan Compaxo maar stelt die eveneens bij tot €1,32 per kilo geslacht gewicht. Slachter Hilckmann maakt normaal gesproken voor of in het weekend zijn nieuwe varkensprijs bekend maakt, maar heeft nog geen prijs kunnen bepalen.

In Frankrijk is de notering aan de Franse varkensbeurs nog altijd geheel opgeschort en zijn boeren afhankelijk van de prijzen die slachters zelf bepalen en betalen. Pigbusiness.nl en Vilt.be schrijven dat de prijzen in geheel Europa onderuit gaan. Dat zou te wijten aan stokkende consumptie in Zuid-Europa in combinatie met overaanbod in het Noorden.

Medisch wetenschapsfinancier ZonMW laat het publiek via Facebook kiezen welk onderzoeksproject de Medische Inspirator, een prijs van € 50.000, moet krijgen. Iedere 'like' is een stem. ZonMW vroeg eerder dit jaar patiëntenorganisaties onderzoeksvoorstellen aan te dragen rond het thema regeneratieve geneeskunde. In totaal waren er 12 inzendingen. Een jury stelde een top-3 op, na beoordeling op kwaliteit van de ingediende projecten. Het gaat om 3 ernstige aandoeningen waar 3 top-wetenschappelijke instellingen onderzoek naar willen doen.

De 3 finalisten hebben inmiddels filmpjes van hun project op de Facebookpagina Patiënt zoekt Onderzoeker gezet waar het publiek kan stemmen. De uiteindelijke winnaar wordt gekozen op basis van het jury rapport (50%) en de hoeveelheid likes (ook 50%).

Het geld, voor medische begrippen overigens een schijntje, komt uit het patiëntgerichte programma Nieuw en Nodig van ZonMW dat door het ministerie van VWS wordt betaald, aldus de Volkskrant. ZonMW streeft er naar met deze prijs patiëntenparticipatie bij medisch wetenschappelijk onderzoek te stimuleren. "We zouden niet weten hoe je met een programma dat mikt op patiëntparticipatie dichter bij de patiëntenwereld komt dan via Facebook", zegt een woordvoerder. "Daar zit iedereen." Je kunt tot 1 december stemmen.

In Alaska heeft de klimaatverandering, behalve een aantal negatieve gevolgen, ook een gunstig bijeffect. Door de opwarming komt lokaal verbouwd, vers voedsel onder handbereik.
Op de voorheen onherbergzame toendra verbouwt boer Tim Meyers inmiddels al tien jaar op 6 hectare biologische groenten en fruit. Meyers werkt met name in kassen, maar zegt door de opwarming ook aardappelen, boerenkool en andere koolsoorten in de volle grond te kunnen verbouwen. "Jaren geleden was de grond tot in de derde week van mei keihard bevroren en bleef het zolang ook vriezen. Daar was dit jaar geen sprake van", aldus Meyers op NPR. In 2014 lag de gemiddelde temperatuur in zijn regio op 1,67 graden Celsius boven nul, meer dan 3 graden hoger dan het langjarig gemiddelde.

De mensen in de regio rond het 6.000 inwoners tellende Bethel, oorspronkelijk jager-verzamelaars, zijn de laatste jaren vooral afhankelijk geworden van per vliegtuig aangevoerd - en dus duur - eten. Dit jaar verbouwde Meyers zo'n 45.000 kilo verse groenten en fruit. Volgend jaar hoopt hij zijn streekgenoten het dubbele aan lokaal, goedkoper en vooral verser voedsel te kunnen bieden. Dankzij de klimaatverandering dit keer.

Binnen Europa is Nederland koploper op het gebied van winkeldiefstal en fraude. Dat blijkt uit de Global Retail Theft Barometer, een wereldwijd onderzoek uitgevoerd door The Smart Cube in opdracht van Checkpoint Systems.

Vorig jaar kostten diefstal en fraude de retailers in ons land 1,48% van hun omzet. Dat komt overeen met een bedrag van €1,36 miljard. Deze schade bestaat voor €1,03 miljard uit winkeldiefstallen. Vorig jaar ging Frankrijk nog op kop.

Bij meer dan de helft van de Europese retailers (55%) was het afgelopen jaar sprake van een dalende trend aan winkeldiefstallen. Het meest in trek bij winkeldieven zijn elektronicawinkels (2,75% omzetverlies), drogisterijen (2,25%) en warenhuizen (1,77%).

Fraude en diefstal door eigen personeel komt in Nederland juist relatief weinig voor. Alleen Duits (11%) en Oostenrijks (10%) winkelpersoneel steelt minder van hun baas dan hun Nederlandse collega’s (14%), schrijft Distrifood.

Het Nederlandse publiek (18+) kan deze maand stemmen op de 'beste en meest verantwoorde alcoholcommercial, uitgezonden op de Nederlandse televisie'. Genomineerd zijn: 3 spots van Heineken (The Chase, Cities of the world, The Match), 2 van Amstel (Jaartje buitenland, Radler Highwayman), 1 van Bavaria (Terras) en Grolsch (400 jaar plop), 1 van Martini (Begin desire) en 1 van Jack Daniels (Honey).

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) wil met de STIVA TV AWARD 2015 laten zien dat verantwoorde alcoholmarketing ook leuk kan zijn. Daarom heeft een vakjury 9 tv commercials geselecteerd die het afgelopen jaar te zien waren. Op www.stivaaward.nl kan het publiek - van 18 jaar en ouder - tot 24 november zijn stem uitbrengen op zijn favoriet. De Award wordt vrijdag 27 november voor de eerste keer uitgereikt tijdens het jaarlijkse STIVA symposium.

Eerder deze week werd bekend dat het Nederlandse publiek ook kan stemmen op de Gouden Loeki Aller Tijden. Daarbij gaat het om de commercial die het best in het collectieve geheugen is blijven hangen.
STIVA mikt op iets anders. Peter de Wolf, directeur STIVA: "Met de STIVA TV AWARD willen we laten zien dat alcoholreclame leuk kan zijn, maar ook een manier is om consumenten het belang van verantwoorde alcoholconsumptie op het hart te drukken. Iedereen van 18 jaar en ouder mag genieten van een drankje, maar wel bewust en met mate."

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #2
  • 30 nov '15
  • 18:23

FL 01: De Heineken commercial The Chase (met James Bond) heeft de STIVA Award gewonnen. Zowel de vakjury als het publiek kozen The Chase tot de 'beste en meest verantwoorde alcoholcommercial van 2015', meldt Adformatie.

"We hebben gekeken naar de kwaliteit en creativiteit van de commercial maar ook naar de verantwoorde alcoholmarketing in de commercial", verklaarde juryvoorzitter Fred van Raaij, die het verder 'opvallend' noemde dat in veel alcoholcommercials dit jaar geen druppel alcohol wordt gedronken.

Harry van den Burg
Harry van den Burg Land- en tuinbouw
  • #1
  • 6 nov '15
  • 17:40

@7: En hoe lang gaat het duren totdat die verf ook voor Jan en alleman beschikbaar is, het overal op de muur wordt gesmeerd of het nou nodig is of niet, en we dus weer in rekordtijd werkzame bestanddelen gaan verliezen door resistentie? Voor het modale huishouden is de beste remedie: elbow grease!

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ellen-maureen colpa

melkveehouder in Frankrijk, was ooit adviseur duurzaam bouwen

Likes vandaag

Huib Stam

Schrijft alleen nog over mooie dingen

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Frank Eric van der Meer

tuinman met biodiversiteit

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hermus

landbouw, schrijft wel eens wat

Likes vandaag