05 sep in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Argentinië moet zich opener opstellen voor landbouwproducten uit het buitenland. Die boodschap brengt staatssecretaris Martijn van Dam (EZ) deze week het Zuid-Amerikaanse land. Zuid-Amerika neigt naar bescherming van de eigen markten. Argentinië wil de landbouwproductie in de komende jaren verdubbelen. Dat brengt een grote vraag met zich mee naar kennis, uitgangsmateriaal en duurzame productiemethoden die Nederland het land graag wil kunnen verkopen. Van Dam is met 25 bedrijven op reis om handelscontacten aan te knopen en te versterken in Argentinië, schrijft Boerderij.

Vanaf vandaag plukken Albert Heijn-klanten de vruchten van de fusie tussen Albert Heijn en Delhaize. Dertig nieuwe Belgische producten liggen vanaf vandaag in een speciaal ontwikkeld display. De producten zijn uitgezocht door 50 AH-klanten die op 'winkelsafari' zijn geweest bij Delhaize in Antwerpen. In 'Het lekkerste uit België'-assortiment zijn toppers als chocoladetruffels, citroenmayonaise en het zogeheten Gust bier opgenomen, naast verschillende soorten chocolade, koekjes, cakejes, flensjes, speculoos, wafels, sauzen, jam, bier, thee en chips. De producten blijven 4 weken te koop.

Albert Heijn in Kaatsheuvel krijgt behalve een hotel boven de winkel ook een inpandig restaurant. In het restaurant worden verse producten uit de supermarkt klaargemaakt die bijna over de houdbaarheidsdatum heen gaan. OOKs Hospitality & Leisure gaat het hotel exploiteren. Een van de doelen is om voedselverspilling tegen te gaan en met minimaal de helft terug te brengen. Uit ervaring blijkt dat veel Albert Heijn klanten producten laten liggen waarvan de houdbaarheidsdatum nadert. Dat meldt foodpro-network

De Belgische toezichthouder FAVV heeft de afgelopen 5 jaar 1.088 overtredingen vastgesteld van de etiketteringsregels voor levensmiddelen. Van 91 inbreuken op de wet in 2010 liep het aantal op naar 241 in 2015. Het gaat om onjuiste vermeldingen van benaming, oorsprong, productiemethode, samenstelling of 'foute' publiciteit. De meeste controles vonden plaats in de sectoren vlees, vis, wijn en groenten en fruit. Volgens sectororganisatie FEVIA laten de cijfers zien dat België zijn toezicht goed op orde heeft. De stijging verklaart FEVIA uit de 'aanpassingsperiode' die recent ingevoerde nieuwe Europese regelgeving met zich meebrengt.

De Europese landbouwministers hebben hun geloof in het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) – ook na de Brexit – herbevestigd tijdens een bijeenkomst in het kasteel van Chambord aan de Loire (Frankrijk), schrijft Vilt. Het GLB drukt voor 38% op de Europese begroting. Na het vertrek van de Britten uit de EU laat het een tekort laat zien van €7 miljard. Volgens de Duitse landbouwminister Christian Schmidt liet de vergadering zien de EU niet dood is en het landbouwbeleid blijft bestaan. Zijn Franse collega Stéphane le Foll zei het als volgt: "er komt geen GLB-exit".

Duitsland importeerde in de eerste helft van 2016 vooral meer Pools pluimveevlees, schrijft Boerderij. Dat gaat mede ten koste van Nederlandse export. Nederlandse kippenhouders leverden 36% van het importvolume; hun aandeel daalde 5%. De import uit Polen steeg met 42% en maakt inmiddels 20% van de totale importen uit.

Gatorade, het fel gekleurde energie- en sportdrankje dat professionele sporters in de reclame aanbevelen aan amateurs, komt met een biologische versie. PepsiCo Inc., de eigenaar van het Gatorade-merk, zegt dat het nieuwe product komende herfst op de markt komt. Het bevat 7 ingrediënten: water, biologische rietsuiker, citroenzuur, biologische smaakstoffen, zeezout, natriumcitraat en kaliumchloride. De biologische Gatorade gaat 'G Organic' heten en komt in de smaken citroen, aardbei en bessenmix. Volgens de New York Times wil het merk Gatorade een graantje meepikken van de belangstelling voor biologische producten. Er zijn nog geen biologische energiedrankjes.

Wearables die het zitgedrag meten zijn ondervertegenwoordigd op de markt. Dat terwijl een verandering in het zitgedrag juist een grote winst voor de gezondheid kan betekenen. Britse onderzoekers bekeken 82 verschillende wearables. Van deze 82 waren er 73 geschikt om fysieke activiteit te meten. Slechts 9 hadden de mogelijkheid om ook het zitgedrag te monitoren. De onderzoekers zien een rol weggelegd voor wearables binnen de Britse gezondheidszorg, door gedragsverandering te stimuleren met real-time, persoonlijke feedback. Ook zouden mensen zelf data kunnen uploaden in hun online medisch dossier. Op sommige plekken in Groot-Brittannië en de VS worden deze mogelijkheden al getest.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag

Geert-Jan van der Burgt

Land- en tuinbouw

Likes vandaag