"Ruim 1 op de 3 geeft aan bewust bezig te zijn met eten. Bewust eten is voor 35 procent van de ondervraagden een issue. Vooral op latere leeftijd gaat veel aandacht uit naar een bewuste keuze. Zo zegt bij de 50-plussers 46 procent bewust boodschappen te doen. Bij de jongeren (18-34 jaar) is dit bijna een kwart."
Dat is een voor mij onverwacht hoog cijfer. Ik had het vermoeden dat een overgroot deel zich liet leiden door vermoedens, geruchten, gezondheidslogo's, wat het meest schittert in het schap, de buik die
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als mij gevraagd zou worden: " doet u bewust boodschappen en bent u bewust met eten bezig?", dan is het antwoord ja. Maar dat zegt dus helemaal niets. Mijn bewust houdt in: zo weinig mogelijk kant-en-klaar, geen zakjes/pakjes voor lasagne, moussaka, babi pangang etc., geen eten dat al een smaakje van een producent heeft gekregen (bv gemarineerd vlees) maar gewoon (tenminste, voor mij gewoon) basisproducten om mee te koken en er mijn eigen smaak aan te geven. En juist meestal niet de producten waar " geen suiker toegevoegd" op staat omdat dat vaak betekent dat er aspartaam (vind ik een vieze nasmaak hebben)in zit. Dus mijn bewust is niet het IKB-bewust.
Het huiveringwekkende aan het multiple-choise-onderzoekje is dat het begrip "bewuste keuze" kennelijk een term is waar je mensen mee kunt bevragen. Wanneer het slaat op IKB (minder dierlijk vet, minder transvet, minder energie, minder zout, minder suiker), dan betekent het dat mensen gaan letten op wat er NIET in voedsel zit.
De supermarkten zijn ondertussen volgens de laatste inzichten ingericht om mensen zo onbewust mogelijk te laten kiezen.
En @Wouter Klootwijk, ja ik wil wel weer eens een pizza crossa eten.
Suf onderzoek, slaapverwekkende uitslag. Bijna honderd procent van de zombies rijdt zijn winkelwagentje tegen de hielen van de honderd procent andere zombies die denken dat ze alleen op de wereld zijn en in de weg blijven staan.
Bij dit soort onderzoek is uitsluitend interessant (en dan moet het goed gebeuren) of er verschuivingen zijn waar te nemen. Niet de status quo is van belang.
Telkens valt bij dit soort uitslagen van onderzoek, goed en slecht, op dat mensen vanaf hun 40ste ongeveer, hun eigen weg terug kiezen. Terug naar de gehaktbal, terug naar de haring, terug naar de bami speciaal. Ik heb het over de generatie van na 1955.
Best kans dat over 25 jaar mensen die de 40 voorbij zijn de pizza terugeisen waar ze mee opgroeiden.
WvdL, het is maar net hoe je "bewust" interpreteert. Eigenlijk lijkt het mij plausibel dat met "bewust boodschappen doen" (het wordt niet toegelicht, ook niet in het persbericht van opdrachtgever FNLI) wordt bedoeld dat er hersenloos naar IKB-producten wordt gegraaid in plaats van het eigen gezonde verstand te gebruiken. In dat geval is dus 35 procent van onze landgenoten een IKB-zombie. Dat laat onverlet dat een groot deel van de rest handelt vanuit schapschittering, kindergejengel en kassakooplust.