07 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

Bij prijsconflicten tussen supermarkten en merkproducenten die leiden tot een productboycot, trekt de super op lange termijn aan het kortste eind. Dat concluderen onderzoekers van de KU Leuven. Producten die een super weert om een betere inkoopprijs te bedingen, zorgen uiteindelijk - na oplossing van het inkoopconflict - tot stijging van het marktaandeel van de producent. De uitkomst is verrassend omdat conflicten vaak starten op initiatief van een supermarkt. Vooral sterke merken die niet vaak in de aanbieding zijn, profiteren van dit effect. De onderzoekers denken dat consumenten er méér van kopen als de producten weer verkrijgbaar zijn. Huismerken profiteren niet van dit kunstmatige schaarste-effect.

De Belgische start-up Sea Socks maakt sokken van oude visnetten. De netten worden ingezameld door de sinds 2013 actieve zeebeschermingsorganisatie Healthy Seas. Vorig jaar visten de partners van Healthy Seas - onder wie de Urker vissers - 152 ton aan afgedankte visnetten op. Jaarlijks gaat circa 640.000 ton aan visnetten in zee verloren. Healthy Seas laat de nylonvezels door de Italiaanse producent Aquafil tot het textielgaren Econyl verwerken. Daar breit Sea Socks zijn sokken van. Van elk paar sokken die Sea Socks verkoopt, (€6,95) gaat 1 euro naar Healthy Seas.

Voor de Amerikaanse Super Bowl football-finale - hét sportevent in de media - maakte biermerk Budweiser een 60-seconden commercial. In het spotje staat het verhaal van de Duitse immigrant Adolphus Busch centraal. Busch krijgt bij aankomst in de VS met vijandigheden en discriminatie te maken, tot hij zijn latere partner Anheuser ontmoet: het begin van het 'all American' Budweiser bier. Trump-aanhangers zien in de commercial een nauwelijks verholen kritiek op Trumps beleid en roepen op tot een Budweiser-boycot, zoals ze dat ook al bij koffieketen Starbucks deden. #boycottbud toont de felle tweets.

De Europese bananenteelt krijgt bescherming van het Europese Parlement. Dat is nodig omdat bananenland Ecuador zich aangesloten heeft bij een bestaand handelsverdrag tussen de EU en Peru en Colombia. Een (te) grote toestroom van bananen uit Ecuador kan de Europese markt voor bananen destabiliseren. Dat wil het Europees Parlement voorkomen. Het volgende verbaast u misschien. Europa produceert maar liefst 11% van de bananen die Europeanen eten zelf. Er zijn bananenproducenten in Spanje (Canarische eilanden), Portugal (Madeira en de Azoren), Cyprus en Griekenland. Ook de bananenplantages op de Franse overzeese gebieden Guadeloupe en Martinique tellen mee in de Europese productie.

Nederland moet de concentraties stikstof en fosfaat in oppervlaktewater door overbemesting aanpakken. Dat zegt de Europese Commissie in een evaluatie van de uitvoering van het EU-milieubeleid door ons land. De Commissie is bezorgd over de hoeveelheden stikstof en fosfaat in oppervlaktewater en vermoedt dat die het gevolg zijn van overbemesting door boeren. De zorgen van de EU komen op een ongelukkig moment voor Nederland. Zowel op het gebied van fosfaatoverschotten als de omgang met stikstof - in de gedaante van de vluchtige, afgeleide stof ammoniak - is onzeker of Nederland zijn zaken op orde heeft.

Nederland, Japan en de Verenigde Naties richten het Global Centre of Excellence on Climate Adaptation (GCEA) op. Staatssecretaris Sharon Dijksma tekende gisteren de 'opstartovereenkomst'. Dijksma trekt €1 miljoen uit voor de kwartiermakers die dit jaar de vestiging van het GCEA moeten voorbereiden. Het gaat landen, organisaties en bedrijven ondersteunen met kennis en advies om met klimaatadaptatie om te gaan. We belden Dijksma's woordvoerder. Die meldt dat ze er keihard voor heeft gewerkt en "erg blij" is dat het kenniscentrum naar Nederland komt. Zij ziet een maatschappelijke en economische kans in "elke nieuwe weg, constructie en akker" om het opwarmende klimaat het hoofd te bieden.

Suikerproducenten willen niet langer in het verdomhoekje zitten. Ze zijn het spuugzat om voor drugsdealer te worden versleten. Tijdens het Grote Suikerdebat, gisteren in Den Haag, geven zij tegengas. "We eten al duizenden jaren suiker en nu is het opeens gif." Met die woorden leidt het AD een verslag in van het tegenoffensief van SuikerUnie en producenten die veel toegevoegde suiker in hun producten verwerken tegen wat zij als het demoniseren van suiker beschouwen. "Het gaat altijd over suiker en nooit over andere calorieën'', zegt directeur Albert Markusse van SuikerUnie. Op Foodlog woedt een fel debat tussen suikerverdediger professor Fred Brouns en journalist Huib Stam over suiker.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

mts. ten Hove

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Ruud Hendriks

Land- en tuinbouw

Likes vandaag