07 jul in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De Franse zuivelfabrikant Danone koopt de Amerikaanse producent van sojamelk en biologische voedingsmiddelen WhiteWave Foods. Het concern heeft zo'n $10 miljard (circa €9 miljard) over voor WhiteWave, bekend van Alpro en Silk. Danone verwacht met de overstap zijn omzet in de Verenigde Staten te verdubbelen. Daarnaast zet het Franse concern met deze overname een nieuwe stap in de steeds populairder wordende biologische en niet-dierlijke voedingsmarkt. Het is de grootste overname van Danone sinds 2007.

Maaltijdbezorger Just Eat gaat in Londen bestellingen afleveren met autonome robots. De zeswielige robots rijden stapvoets op het trottoir en moet het eten binnen 30 minuten bezorgen. Klanten kunnen het laadruim openen met een speciale code die ze bij hun bestelling krijgen.
De zelfrijdende bezorgrobots zijn ontwikkeld door de Estlandse robotmaker Starship Technologies. Het is voor het eerst dat robots echte bestellingen bij betalende klanten gaan afleveren. Starship heeft behalve Just Eat in Londen ook bezorgdienst Pronto aan zich weten te binden. In Düsseldorf en Bern werkt Starship samen met de Duitse bezorgdienst Hermes en de Metro Group.

Veertig consumenten en een expertpanel van acht professionele ijs en-/of chocolademakers proefden voor de Consumentenbond Cornetto- en Magnum-achtige ijsjes. Jumbo’s Cornet kwam als lekkerste uit de test, gevolgd door de Cones van AH Basic. De Magnum Almond bleek onder te doen voor huismerk lookalike van Jumbo, Chocs! gevolgd door de Gelatelli van Lidl.
De Consumentenbond ontdekte tevens dat alleen Plus echte chocola gebruik voor zijn hoornijsjes. Andere merken gebruiken nepchocola. De stukjes noot op de ‘cornetto's’ bleken vaak gesuikerde stukjes hazelnoot: veel suiker, weinig noot. Op de ‘magnum amandel’ ijsjes zit meestal 6% amandelen.

Vanaf vandaag vind je met één druk op de knop op de website Wild van de Kaart alle winkels, restaurants en jagers die wild van Nederlandse bodem aanbieden. Vanmiddag 'opent' Joop Braakhekke de site officieel. De site van de Jagersvereniging speelt in op de toenemende vraag van mensen die willen weten waar zij wild, 'het meest dier- en milieuvriendelijke vlees van Nederland', kunnen eten en/of kopen. Dat kan ook bij jagers, die om privacyredenen alleen met hun voornaam op de kaart zijn vermeld.

Sla, broccoli en met name spinazie zijn op dit moment schaars verkrijgbaar. Dat laten supermarkten en groothandels weten. Door extreme regenval en hagel is er te weinig oogst in verschillende Europese landen. Supermarkten concurreren met elkaar om de schaarse volumes. Ze proberen zich te bevoorraden in België en Duitsland, maar ook daar is oogst beschadigd door het uitzonderlijke weer.
De Nederlandse overheid beschouwt de weersgevolgen als een bedrijfsrisico en keert geen schadevergoeding uit aan getroffen telers. Weersverzekeringen moeten hun schade opvangen. Telers die zich niet hebben verzekerd, moeten de last zelf dragen.

Britse kinderen van 8-12 jaar noemen reclames voor junkfood ‘verleidelijk’, ‘verslavend’ en zeggen dat ze 'het scherm af willen likken' bij zulke reclames. Door de reclames associëren kinderen het eten van junkfood met gelukkig en vrolijk zijn. Ze zeggen dat ze trek krijgen van reclame en bij hun ouders zeuren om de aangeprezen producten.
Een op de drie Engelse kinderen van 12 jaar is te dik. Het verbod op tv-reclames tijdens kinderprogramma’s is volgens onderzoekers van Cancer Research UK onvoldoende. Zij willen een volledige stop op junkfoodreclame voor 21.00 uur. Drie op de vier Britten willen dat ook.

Belgen lijken niet op een euro meer of minder te kijken als ze voeding kopen voor hun huisdier. Diezelfde 'gulheid' passen ze niet toe op zichzelf, zegt de Boerenbond. De organisatie berekende dat een portie hondenbrokken vaak meer kost dan een gemiddelde gezinsmaaltijd. In een nieuwe campagne pleit de Bond voor een 'eerlijke prijs' voor de boer.
"De consument kan een signaal geven. Door meer Belgische producten te kopen en niet altijd voor het goedkoopste te gaan. Voor de consument gaat het om enkele centen meer, voor de boer betekent het een wereld van verschil", zegt de Bond.

ABN AMRO denkt dat in 2022 het marktaandeel van 'duurzaam voedsel' 15% zal bedragen. Het 'kantelpunt' draait om voedselverspilling. Supermarkten verspillen maar weinig (7%) van de jaarlijkse voedselverspilling, maar hebben grote invloed op het verduurzamen van de keten en het consumptief gedrag van consumenten. Volgens de bank spelen foodretailers een cruciale rol bij het terugdringen van voedselverspilling. Door hun ketens te verkorten, producten tegen de houdbaarheidsdatum aan goedkoper te verkopen en betere voorlichting naar consumenten (bijvoorbeeld in de vorm van 'koelkastmanagement') kunnen zij bijdragen aan een duurzamer consumentengedrag. Foodretailers die daar werk van maken blijven in business, denkt ABN Amro.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Jos Koning

socioloog en musicus

Likes vandaag

Lisa Goudzwaard

Orthomoleculaire voeding

Likes vandaag

Erik van Dam

Humane gezondheid

Likes vandaag

Frank Buurman

anders

Likes vandaag