08+09 apr in de Media

  • Deel dit artikel:
Actueel nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

In Australië is ophef ontstaan over een nieuwe reclamespot voor de Magnum. In het filmpje wordt een huwelijk tussen twee vrouwen in beeld gebracht met als slogan 'Pleasure is diverse'. Een kijker diende een klacht in bij de Australische reclamewaakhond, de Advertising Standard Board. Die verwierp de klacht. In Australië is legalisering van het homohuwelijk op dit moment "hoogst actueel", schrijft De Standaard. In 2015 haalde een wetsvoorstel daartoe het nog niet.

"Ik hoop eigenlijk dat een bedrijf als de Vegetarische Slager de margarine van Unilever koopt en het spul van een nieuw veganistisch imago voorziet. Potentiële groeimarkt lijkt me zo, en een markt die ook vooral wat chemie kan gebruiken." Dat zegt Rosanne Hertzberger in haar NRC-column van dit weekend. Haar argument gaat als volgt: we willen vlees graag vervangen door vleesvervangers, maar een zuivelvervanger hadden we al in de vorm van margarine of het inmiddels veel betere Becel. Afgelopen week zette Unilever zijn margarine-divisie in de verkoop omdat die onvoldoende groeit.

Maandag dient in Den Haag het kort geding van 48 Nederlandse vrije uitloop-kippenhouders tegen de Nederlandse staat. De pluimveehouders claimen een voorschot op de geleden en nog te lijden schade door de ophokplicht. Verder eisen ze duidelijkheid "over de criteria die de Staat aanhoudt bij het instellen, continueren en opheffen" daarvan. Vorige week becijferde de eiersector de directe schade op €10 miljoen. De sector stuurde staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) een noodkreet om de landelijke ophokplicht voor pluimvee voor Pasen op te heffen.

De maaltijdbezorgdienst Deliveroo heeft voor zijn Engelse management een lijstje gemaakt waarin zorgvuldig overwogen woorden staan om hun verhouding tot hun fietsende bezorgers te benoemen. Bezorgers mogen geen 'werknemers' worden genoemd, maar heten 'onafhankelijke leveranciers'. Dat schrijft The Guardian. Vakbonden proberen via rechtszaken te bewijzen dat deze bezorgers werknemers zijn. Dat geeft hen recht op een minimumloon, vakantietoeslag en betaald ziekteverlof. Deliveroo zet de fietsers echter in als oproepkrachten. Dat spaart al die extra kosten uit en maakt maaltijdbezorging betaalbaar.

Vorige maand werd in Drenthe een wolf doodgereden. Wat kwamen Wageningen Environmental Research en Universiteit Utrecht te weten over deze wolf? Wolvenkenner Hugh Jansman reconstrueerde het levensverhaal van 'A28' in Resource. Een citaat: "Ik heb geen probleem met mensen, maar mensen hebben een probleem met mij. Dat noemen ze het Roodkapje-syndroom. Ik zou onschuldige jonge meisjes, bedlegerige oma’s en jonge geitjes verslinden. Dat is niet waar. Ik eet vooral ree, hert en everzwijn, maar ook kleinere wilde dieren. Mijn laatste maaltijd voor mijn dood op de A28 was een haas."

Bij het chique Britse warenhuis Selfridges kan de gejaagde en gestresste consument meedoen aan een workshop aardappels schillen. In een stemmig verlichte ruimte in het Londense warenhuis komen deelnemers weer tot zichzelf door middel van eenvoudig handwerk, meldt The Guardian. Sommigen blijken nog nooit een aardappelschilmesje te hebben gehanteerd. De workshop maakt deel uit van Selfridges' Our House-project. Huiselijke activiteiten zoals aardappels schillen of zelf kruiden malen kunnen een anker bieden in een voortdurend veranderende wereld, draagt het warenhuis uit.

Dat vermoeden uit hoogleraar Liesbeth van Rossum van het Centrum Gezond Gewicht in het Erasmus MC op grond van een onderzoek naar de relatie tussen lokaal toegediende corticosteroïden en obesitas. Gebruikers van inhalatiepuffertjes - en vooral vrouwen - bleken een hogere BMI en vooral een iets grotere buikomvang te hebben. "Hiermee hebben we nog geen oorzakelijk verband aangetoond. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of dit inderdaad een van de verborgen dikmakers is", waarschuwt Van Rossum op NPO1.

De Spaanse politie arresteerde deze week de Nederlandse vleeshandelaar Jan Fasen. Fasen is één van de 25 verdachten die zieke en gestolen paarden geslacht zouden hebben. Het vlees is mogelijk in Nederland, België, Italië, Roemenië en Frankrijk in de voedselketen terechtgekomen. De NVWA heeft daar (nog) geen concrete informatie over, meldt Boerderij. Fasen werd vorig jaar veroordeeld tot het terugbetalen van €2,6 miljoen 'criminele winst' uit paardenvleesfraude en zijn bedrijf Draap werd in verband gebracht met de paardenvleesaffaire van 2013.

Marianne Thieme vertelt in de NRC over de veranderde kijk van de buitenwereld op de partij. Over de tool op de site van de partij die het mensen in het buitenland makkelijk moet maken een politieke organisatie voor dieren en milieu op te richten. Over de morele steun die ze ervaart van oude politici om het "volkómen anders" te doen (dat zei PvdA-coryfee Max van der Stoel). Over de poging van GroenLinks om haar in te lijven. En over een groen kabinet. Als Rutte dat wil met GroenLinks en zonder het CDA, dan wil ze meedoen. Lukt dat niet dan zou ze blij zijn met een neutraal groen zakenkabinet. Dat zou kunnen bestaan uit "mensen als Herman Wijffels, Pieter Winsemius, Ed Nijpels en Marjan Minnesma, de directeur van klimaatorganisatie Urgenda.”

Dat zegt melkveehouder Matthijs Baan uit de Alblasserwaard, die de melksmaak van de individuele koe weer op tafel wil zetten. "In een pak zitten beetjes zuivel van honderden boeren en duizenden koeien en niemand kan meer vertellen welke", legt hij uit in het AD. Dat kan anders. In de pop-up boerenkraam in de Rotterdamse Markthal liet Baan zijn per koe verpakte melk aan de enthousiaste Rotterdammers proeven. Baan werkt aan een proces dat de koe herkent en de melk apart pasteuriseert, verpakt en stickert. De individuele koeienmelk zou zo'n €1,20 à €1,50 de liter kosten.

Doordat voedings- en drankconglomeraten overdreven focussen op kostenbesparingen om hun winst op te krikken, dreigen ze te weinig te investeren in groei. De Tijd noteert die uitspraak uit de mond van Ulf Mark Schneider, de nieuwe topman van levensmiddelenbedrijf Nestlé, het moederbedrijf achter onder meer de merken Nescafé, Nespresso, Maggi, Häagen-Dasz, Vittel, Perrier en San Pellegrino.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Marco Maas

Land- en tuinbouwtechnologie

Likes vandaag