09 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

In de melkveehouderij-affaire waarin Nederland de zogeheten derogatie dreigt te verliezen, zou een snelle 'fosfaattop' op 11 november moeten leiden tot een boerenplan waarmee de regering naar Brussel wordt gestuurd. Die zal op zijn vroegst komende week plaatsvinden, meldt Boerderij. LTO Nederland meldt niettemin dat er een plan in de maak is om 175.000 Nederlandse koeien op te ruimen om de derogatie te behouden. Aangezien er geen noemenswaardige vergoeding tegenover kan staan, betekent dat een flinke aderlating voor de Nederlandse melkveehouderij.

Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken stelde eind deze middag voor heel Nederland een ophok- en afschermplicht in. De maatregel geldt voor alle bedrijven die vogels houden die bestemd zijn voor de productie van vlees, eieren of andere producten. Het gaat om een preventieve maatregel in reactie op het aantreffen van hoogpathogene vogelgriep van het type H5N8 bij wilde vogels in Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Polen en Zwitserland. Ook in Nederland zijn dode watervogels aangetroffen; deze worden nog onderzocht. De staatssecretaris roept pluimveebedrijven "dringend op extra hygiënemaatregelen te nemen", zoals het beperken van het aantal bezoekers aan het bedrijf.

Met eigen ogen zien waar de melk vandaan komt zonder je Albert Heijn-filiaal te verlaten? Dat kan op zaterdag 12 november. Een honderdtal melkveehouders komt die dag, voorzien van virtual reality-brillen naar de supers om "een uniek kijkje op het erf van de boer" te bieden, schrijft Campina. In de bril zien supermarktbezoekers een 360-graden film die het hele proces 'van gras tot glas' in beeld brengt. Van de koeien in de wei, het melken, de melkauto tot de Campinaproducten die van de band afkomen. Campina wil hiermee consumenten helpen bij de vraag naar waar hun voeding vandaan komt.

Unilever gaat zijn vrachttransport in Amerika door Convoy laten uitvoeren. Convoy is de ‘Uber’ van het vrachttransport: via een app kan een klant een opdracht plaatsen voor het vervoer van vracht. Convoy koppelt daar dan een transporteur aan. Via de app kan de klant zijn vracht ook volgen. Volgens Reginalso Ecclissato, supply chain executive van Unilever, biedt de deal Unilever de kans om de mogelijkheden van on demand transport uit te diepen en om de supply chain flexibeler te maken. Het is nog niet duidelijk of Unilever de ‘Uber’ transporten ook naar Europa wil uitbreiden.

Ahold Delhaize stopt met de Belgische prijsvechtersformule Red Market. De 13 winkels, die te boek stonden als een 'laboratorium' voor nieuwe winkelconcepten, worden omgevormd tot zelfstandige AD- of Proxy Delhaizes. Het merk heeft zijn nut bewezen, aldus woordvoerder Roel Dekelver: "we hebben er veel experimenten kunnen doen waarvan we het resultaat hebben kunnen gebruiken in de Delhaize-winkels". Voor het doorzetten zouden echter risicovolle investeringen nodig zijn geweest. "Er wordt nu dan ook formeel gekozen om de investeringsmiddelen te concentreren op de uitbouw van een sterk Delhaize-merk". De Red Market formule is al langer verliesmakend, de 254 medewerkers behouden hun baan.

Het aantal Britten dat een beroep doet op voedselbanken groeit. Een van de grootste koepelorganisaties van voedselbanken in Groot-Brittannië, Trussel Trust, verstrekte in een half jaar voedselpakketten aan 519.342 mensen (inclusief 188.584 kinderen). Het aantal mensen dat een beroep doet op de voedselbanken neemt toe als gevolg van de groeiende ongelijkheid tussen mensen. De meest voorkomende reden om bij de voedselbank aan te moeten kloppen, is omdat mensen hun uitkering te laat uitbetaald krijgen en de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. Een laag inkomen komt op de tweede plaats als meest voorkomende reden.

De Britse supermarktketen Sainsbury’s investeert opnieuw £1 miljoen om voedselverspilling in Groot-Brittannië tegen te gaan in het kader van zijn Waste less, Save more-campagne. In de plaats Swadlincote experimenteerde de keten met verschillende methodes zoals smart-koelkasten en food-sharing apps om teveel inkopen en weggooien tegen te gaan. Het bedrijf zal deze toepassingen uitbreiden naar plaatsen en gebieden die de vooruitgang van Swadlincote graag willen overnemen. Daar zal Sainsbury’s ook extra advies geven over goedkope oplossingen tegen voedselverspilling. Volgens Paul Crewe, hoofd duurzaamheid bij Sainsbury’s, is de uitbreiding van het programma een belangrijke mijlpaal in de campagne.

Toblerone, de chocolade met de bekende driehoekjes, krijgt in Groot-Brittannië een lading kritiek over zich heen omdat producent Mondelez International de vorm van deze driehoekjes veranderde. De ruimte tussen de driehoekjes is nu groter om chocolade te besparen. Volgens Mondelez was dit nodig door de stijgende prijs van de ingrediënten. Op de Facebookpagina van Toblerone legt het merk uit dat de enige andere mogelijkheid het verhogen van de prijs was. Fans van het merk vinden dat de nieuwe vorm lijkt op een fietsenrek en dat het merk beter voor kleinere driehoekjes of minder driehoekjes had kunnen kiezen.

Een glutenvrij dieet blijkt niet effectief voor één op de 5 van de kinderen die gediagnosticeerd zijn met coeliakie; hun darmslijmvlies vertoont na een jaar nog altijd beschadigingen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. De onderzoekers beoordeelden de labresultaten van 103 kinderen die ongeveer 2,5 jaar een glutenvrij dieet volgden. Ondanks dat zij zich goed aan het dieet hielden, bleek bij een herhaalde darmbiopsie dat bij 19% van de kinderen het darmslijmvlies beschadigingen vertoonde. De discrepantie tussen de labresultaten en de bevindingen uit de darmbiopten doen de onderzoekers er voor pleiten vervolg-darmbiopten op te nemen in de standaardbehandeling van coeliakie.

Voedselconsultancybureau Food Chain ID Europe ontwikkelt de database inSYTE, die de aard en herkomst van ingrediënten door de heel keten heen inzichtelijk maakt. De database moet de aanwezigheid van GMO-ingrediënten opsporen en identificeerbaar maken voor de verwerkende industrie. Volgens Europese regelgeving is het verplicht om de aanwezigheid van GMO-ingrediënten te vermelden op een etiket, maar dat geldt (nog) niet voor dierlijke producten van dieren die met GMO’s zijn gevoerd. De database bevat op dit moment meer dan 43.000 ingrediënten, waarvan er 500 geregistreerd staan als GMO-risico. De Britse supermarktketens Marks & Spencer en Waitrose maken al gebruik van de database.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

ton voncken

Biogrondstoffen en Groen Gas

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Joep Goossens

Consument, gepensioneerd

Likes vandaag

Jos Verstraten

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

Rene Smit

toerisme & yoga

Likes vandaag