09 feb in de Media

  • Deel dit artikel:
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Deze pagina brengt in de loop van de dag de kern van het nieuws. Iets gespot dat Foodlog niet mag missen? Stuur het in!

De Amerikaanse hippe (en dure) supermarkt Whole Foods heeft iets nieuws: de 'groente-slager'. Op de vers-afdeling van het Bryant Park-filiaal in Manhattan (New York) kun je je verse groenten of fruit in reepjes, blokjes, partjes, schijfjes of ringen laten snijden, hakken of raspen. Het is verser gesneden dan voorverpakte gesneden groenten en fruit. Ongeacht of je een watermeloen, uitjes, ananas, appelen, tomaten, komkommers of sla laat 'slachten', kost de service $1 per pond.

Het rommelt tussen boeren en Den Haag en tussen de Haagse en Brusselse regeringen. Nederland heeft van Brussel een uitzondering gekregen om extra veel mest op het land te mogen brengen. Omdat boeren teveel koeien zijn gaan houden en daarom teveel mest zijn gaan produceren, is die uitzondering in het geding. Den Haag heeft de boeren een plan laten maken om de uitzondering toch te behouden. Ze gaan koeien slachten en zorgen dat hun voer het land minder vervuilt. Als het plan mislukt, kan een boete uit Brussel volgen. De Nederlandse Staat en haar belastingbetalers zullen die betalen. Boeren blijven buiten schot, schrijft Boerderij.

Hondenvoer maakte 4 kleine hondjes van een Amerikaanse hondenliefhebber ernstig ziek. Eén van de dieren bleek zelfs niet meer te redden na het eten van een blik Hunk of Beef van het familiebedrijf Evanger’s. Na uitgebreid onderzoek bleek dat het blik pentobarbital bevatte, een stof die gebruikt wordt voor het euthanaseren van huisdieren. Het bedrijf kwam er achter dat de diervoedselketen en het toezicht 'vol gaten' zitten. Dierenartsen zijn niet verplicht een kadaver te markeren als geëuthanaseerd. Evander's heeft zich nu ten doel gesteld de onderste steen boven te halen zodat er geen geëuthanaseerde dieren meer in de diervoedselketen terecht komen.

Het suikergehalte in de Europese frisdranken is sinds 2000 met gemiddeld 12% gedaald en zal tot 2020 met nog eens 10% afnemen, meldt de Europese koepel van frisdrank- en waterproducenten UNESDA. Belgische frisdranken zullen dan zelfs 25% minder suiker bevatten. David Marquenie van de Belgische sectorkoepel VIWF legt uit dat België die koppositie onder meer te danken heeft aan het in België gevestigde onderzoekslaboratorium van Coca-Cola. Dat zorgt er voor dat België "vaak een proefterrein is voor nieuwe, suikerarme dranken". Ook blijken Belgen, meer dan andere Europeanen, een voorliefde aan de dag te leggen voor waters met een smaakje en light-dranken.

Een vestiging van de Britse supermarktketen Asda plaatst een deel van de flessen tomatenketchup in de koeling, nadat op Twitter een levendige discussie is losgebarsten of je ketchup in de koelkast moet bewaren of juist niet. Door een deel van de flessen gekoeld aan te bieden, onderzoekt Asda waar de klanten de voorkeur aan geven. Uit een poll van de supermarkt op Twitter blijkt dat 46% van de mensen ketchup in de koelkast bewaart en 54% buiten de koelkast. Heinz en de andere merken in de Nederlandse supermarkt zijn er in ieder geval duidelijk over: ‘na openen gekoeld bewaren’ zegt het etiket heel duidelijk, maar zonder cursivering.

De Raad van State wijst de bezwaren tegen de veestal van Dutch Dairy Genetics in Wichmond af. Het bedrijf is een investering van Kees Koolen, de oprichter van Booking.com. De aanvankelijke vergunning was afgewezen na bezwaar door omwonenden en de Vereniging Gelderse natuur en Milieufederatie. Zij vrezen de komst van een 'megastal' en een intensieve 'embryo-fokkerij' voor Koolens grootschalige plannen in Brazilië. Na aanpassing van de plannen gaat het nu om een stal met 72 melkkoeien, 20 fokstieren, mestkelder en melkrobot. Dutch Dairy Genetics heeft nog een vergunningsaanvraag lopen voor een rundveebedrijf met 1.345 koeien.

Reclame voor gezonde producten zet alleen mensen die aan de lijn doen aan tot koop. In een experiment van Brunel University kregen 80 mensen een reclame voor chocola, een gezonde snackreep of wc-papier te zien. Daarna mochten ze kiezen uit een pakket met ongezonde of gezonde producten. De meeste proefpersonen kozen de ongezonde optie. Mensen die op dieet waren lieten zich beïnvloeden door de gezonde optie. Eigenlijk wilden ze liever niets, maar kozen ze toch maar het gezonde pakket. Volgens de onderzoekers werkt gezonde reclame "precies de verkeerde kant op". Het geeft mensen een excuus om teveel 'gezonde' calorieën te eten.

Tien Europese lidstaten gebruiken het gemeenschappelijk landbouwbeleid om de suikerproductie in hun land te steunen. Tsjechië, Griekenland, Spanje, Finland Kroatië, Hongarije, Italië, Polen Roemenië en Slowakije keren jaarlijks zo'n €180 miljoen aan suikersteun uit, meldt Boerderij op basis van cijfers over 2015 van de Europese Commissie. Polen verstrekt met €81 miljoen het hoogste bedrag aan specifieke steun (in vakjargon: 'vrijwillig gekoppelde steun'). Nederland gebruikt dezelfde regeling om de rundvleessector en de schapen- en geitensectoren te steunen, schrijft Boerderij. In ons land staat de suikersector op eigen benen, behoudens de subsidies die bietentelers als akkerbouwer ontvangen.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 september krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Yneke Kootstra

Humane gezondheid

Likes vandaag

Jopie Duijnhouwer

Likes vandaag

mts. ten Hove

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Theo Jonkhart

Anders zou ik het niet zeggen, want sommige zaken liggen vaak nèt even anders en

Likes vandaag

Ruud Hendriks

Land- en tuinbouw

Likes vandaag