Het Amerikaanse farmabedrijf Eli Lilly zet de concurrentiestrijd met het Deense Novo Nordisk om de markt voor afvalmedicijnen verder op scherp met de lancering van een betaalbare versie van zijn populaire afslankmiddel Zepbound.
De nieuwe shots zijn verpakt in flesjes die $399 en $549 kosten voor een vierweekse voorraad. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de originele Zepbound-injectiepennen die voor meer dan $1.000 per maand worden verkocht. Patiënten moeten uit de flesjes zelf een injectiespuit vullen. Dat scheelt tijd en kosten in het productieproces, meldt de Financial Times.

De druk op de farmaceutische bedrijven om betaalbare varianten van de populaire GLP1-remmers (met de werkzame stoffen semaglutide en tirzepatide) te leveren, komt niet alleen vanuit de markt, maar ook vanuit politieke kringen. De Amerikaanse president Joe Biden prees Eli Lilly voor wat hij "een welkome eerste stap" noemde voor gezinnen die moeite hebben toegang te krijgen tot deze dure medicijnen. Biden heeft al herhaaldelijk aangedrongen op verdere prijsverlagingen omdat de middelen nog lang niet bereikbaar zijn voor iedereen die er gebruik van zou willen maken in het dikke land dat graag een oplossing voor zijn hoge aantal patiënten met obesitas wil.

In de nek van Eli Lilly hijgt Him & Hers Health, een kleiner farmabedrijf dat goedkopere, samengestelde versies van de afslankmedicijnen aanbiedt. De concurrentie wordt steeds heviger, aangezien Him & Hers Health en andere spelers op deze markt hun aandeel zien groeien ten koste van de oorspronkelijke ontwikkelaars Eli Lilly en Novo Nordisk. Die zitten hun concurrenten dan ook met rechtszaken achter de broek om hen van de markt te houden en proberen het gevecht om de markt een tweestrijd te laten.

De markt voor afslankmedicijnen zou volgens analisten van Goldman Sachs op zijn hoogtepunt in de VS een waarde van $130 miljard per jaar kunnen bereiken. Met dat bedrag moeten de negatieve gezondheidseffecten (in de vorm van dik worden) van de $2,6 biljoen​ die Amerikanen in 2023 uitgaven aan voedsel worden beteugeld.

Als alle 140 miljoen obese Amerikanen op dit moment de goedkoopste versie van Zepbound ($399 per maand) zouden gaan gebruiken (wat een illusie is omdat er geen fabriekscapaciteit is om het product te maken), dan zou de markt op dit moment volgens onze berekeningen op jaarbasis ongeveer $670 miljard bedragen. Concurrentie moet de prijs dus nog een eind omlaag helpen om de markt van dienst richting het door Goldman Sachs berekende marktpotentieel te krijgen.