AH en zijn franchisers leven niet meer in pais en vree. Dat meldt vanmiddag de Volkskrant. Het lijkt erop dat AH met het oog op de aantrekkende concurrentie tussen de Nederlandse supers de teugels aanhaalt.
AH-vestigingen zijn niet altijd van 'Zaandam'. Een kwart van de winkels is van zelfstandige ondernemers die varen onder de vlag van het merk en de inkoopkracht van de blauwe super super.
De Volkskrant schrijft:
Volgens de regels die tussen Albert Heijn en zijn franchisers zijn afgesproken, moet een winkelier die zijn winkel wil verkopen die eerst aanbieden aan de andere franchisers, vervolgens aan Albert Heijn zelf. Maar altijd moet Albert Heijn goedkeuring geven aan de transactie. Dat blijkt steeds vaker een probleem.
Het lijkt erop dat Albert Heijn de teugels aanhaalt en er zorgt met zijn formulemacht voor zorgt dat het aantal AH winkels niet zomaar terug kan lopen. Het is immers denkbaar dat een AH-winkelier naar C1000 of Plus overloopt. Ook dat zijn organisaties met veel zelfstandige ondernemers. De nieuwe Jumbo/C1000 combinatie vormt een geduchte tegenstander van AH. Beide winkelmerken oefenen dus ook aantrekkingskracht uit op AH-franchisers die met een goede bonus ongetwijfeld graag over zullen willen stappen. Zulk geld is immers het eerste verdiend en hoeft niet terug in de winkel.
Lees verder op de site van de Volkskrant.
Fotocredits: zelfscanapparatuur AH, één van de redenen voor franchisers om onder een koepelmerk te willen ondernemen, FaceMePLS
Dit artikel afdrukken
De Volkskrant schrijft:
Volgens de regels die tussen Albert Heijn en zijn franchisers zijn afgesproken, moet een winkelier die zijn winkel wil verkopen die eerst aanbieden aan de andere franchisers, vervolgens aan Albert Heijn zelf. Maar altijd moet Albert Heijn goedkeuring geven aan de transactie. Dat blijkt steeds vaker een probleem.
Het lijkt erop dat Albert Heijn de teugels aanhaalt en er zorgt met zijn formulemacht voor zorgt dat het aantal AH winkels niet zomaar terug kan lopen. Het is immers denkbaar dat een AH-winkelier naar C1000 of Plus overloopt. Ook dat zijn organisaties met veel zelfstandige ondernemers. De nieuwe Jumbo/C1000 combinatie vormt een geduchte tegenstander van AH. Beide winkelmerken oefenen dus ook aantrekkingskracht uit op AH-franchisers die met een goede bonus ongetwijfeld graag over zullen willen stappen. Zulk geld is immers het eerste verdiend en hoeft niet terug in de winkel.
Lees verder op de site van de Volkskrant.
Fotocredits: zelfscanapparatuur AH, één van de redenen voor franchisers om onder een koepelmerk te willen ondernemen, FaceMePLS
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je haalt nu wat zaken door elkaar. In het huidige systeem van supermarkten en kruissubsidies is het op een haar na onmogelijk om uit deze Gordiaanse knoop te geraken. Feit is dat je prijzen domweg verhogen van de A-merken alleen de minimale winstmarge die (assortimentbreed) nog wordt gemaakt, verder laat verdampen. Zakelijk niet al te slim dus.
In eventuele nieuwe verkoopsystemen (zoals die van Wouter en zoals er nog vele geopperd worden) ligt alles weer open, hoewel je ook dan niet zomaar voorbij de huidige prijsstellingen komt, tenzij je - zoals Dick oppert - de verliesgevende A-merken domweg niet meer verkoopt.
En wees niet bang, dergelijke nieuwe verkoopkanalen kunnen zeer succesvol zijn:
http://www.levensmiddelenkrant.nl/5690/tesco-plust-in-verkoop-met-virtuele-supermarkt
en
www.peapod.com Deze laatste is volledig in Zaanse handen.
Mark, zo begrijp het wel. Maar stel nu dat zoals Wouter zegt de supermarkt de komende jaren minder belangrijk gaat worden, dan is het nut van bewust verlies nemen om mensen naar de winkel te lokken toch ook veel minder?
Dat onderweg afhalen is volgens mij al eens geprobeerd, bij tankstations of zoiets. Dat is een stille dood gestorven, want veel gedoe.
Henric, kruissubsidie zegt bitter weinig over de prijs die de retail betaalt aan de A-merken voor hun waar (hoewel daar ook een jaarlijks terugkerend gevecht gaat). Maar des te meer over de prijs die retail vervolgens aan zijn klanten doorberekent: bewust verlies. Dat heeft te maken met supermarktoorlogen uit het verleden die je nou eenmaal het best kunt voeren met producten die een grote herkenbaarheid, bewaarbaarheid hebben en waarvan velen de prijs wel zo'n beetje kennen.
Er is maar een beperkte relatie tussen inkoopprijs en consumentenverkoopprijs. Elke super heeft zijn eigen beleid. Ps ik hou t kort, foodloggen vanuit de auto op iPhone gaat ook mij te ver :-)
Wouter, ik noem de AGF (met een licht cynische ondertoon, maar die is lastig te horen bij het typen) omdat die sector steen en been klaagt over de lage prijzen die AH wil betalen. De producenten in de AGF lijken namelijk vaak te denken dat alleen zij worden uitgeknepen, maar dat valt blijkbaar nog wel mee. Overigens heb je daar als paprikateler niets aan.
Maar hoe is jouw laatste opmerking te rijmen met de kruissubsidies waar ik op deze site vaker over hoor? AH betaalt kennelijk de producenten van A-merken heel weinig en slaagt er evengoed niet in iets te verdienen aan de verkoop van diezelfde A-merken. Dat begrijp ik niet.