image

Albert Heijn's mediabureau Kobalt maakt met graagte melding in de media van het feit dat de gootgrutter niet meer zal adverteren rondom televisieprogramma de Gouden Kooi op tien. Zo die zit. John de Mol heeft al en afspraak gemaakt met zijn mental coach en RTL denkt erover om de deal met Talpa alsnog niet door te laten gaan. Echnie ... wat een bullshit zeg. Maar eigenlijk is het heel vreemd zo'n reactie van Albert Heijn, stoppen omdat je niet geassocieerd wil worden met de inhoud van een programma dat al vele maanden achter elkaar grensverleggende content uitzend. Maar inmiddels wel een trouwe (500k) schare (ook Albert Heijn) klanten heeft die het dus geen f.ck kan schelen dat AH 'maatschappelijk verantwoord onderneemt' door geen advertenties meer te plaatsen rondom hun dagelijks portie reality. We zullen het in dit kader maar niet hebben over de maatschappelijk weinig verantwoordt geslachte koetjes, kalfjes, kippetjes en fout geraapte eitjes die zich in de schappen van Neerlands grootste buurtsuper bevinden want 'who cares anyway'? En dat geldt dus ook voor registratie en weergave uit het sneue leven van een paar hebberige randdebielen in een mokup show van Talpa achter een nader te bepalen en te negeren knop op de afstandsbediening. Overigens is het leven in een grootstedelijke achterstandswijk tussen allerlei onbegrepen allochtonen ook geen pretje en daar kan je niet even een hoertje bestellen en onbeperkt tequila drinken. Dus wie wint in de Gouden Kooi en wie verliest zeg maar. Normaal gesproken duurt een 'all inclusive' vakantie maar twee weken toch?

Dat schrijft Albert Treur zojuist op marketingfacts. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen kan niet meer zomaar met een paar trucjes. Het wordt accountable en vergt dus Maatschappelijk Verantwoorde Marketing. Sociale controle op nonsens begint een trend te worden. Onder marketeers. Een goeie zaak, die van web 2.0.
Dit artikel afdrukken