![image](/images/uploads/ah-is-een-meeloper-rond-gou.jpg)
Albert Heijn's mediabureau Kobalt maakt met graagte melding in de media van het feit dat de gootgrutter niet meer zal adverteren rondom televisieprogramma de Gouden Kooi op tien. Zo die zit. John de Mol heeft al en afspraak gemaakt met zijn mental coach en RTL denkt erover om de deal met Talpa alsnog niet door te laten gaan. Echnie ... wat een bullshit zeg. Maar eigenlijk is het heel vreemd zo'n reactie van Albert Heijn, stoppen omdat je niet geassocieerd wil worden met de inhoud van een programma dat al vele maanden achter elkaar grensverleggende content uitzend. Maar inmiddels wel een trouwe (500k) schare (ook Albert Heijn) klanten heeft die het dus geen f.ck kan schelen dat AH 'maatschappelijk verantwoord onderneemt' door geen advertenties meer te plaatsen rondom hun dagelijks portie reality. We zullen het in dit kader maar niet hebben over de maatschappelijk weinig verantwoordt geslachte koetjes, kalfjes, kippetjes en fout geraapte eitjes die zich in de schappen van Neerlands grootste buurtsuper bevinden want 'who cares anyway'? En dat geldt dus ook voor registratie en weergave uit het sneue leven van een paar hebberige randdebielen in een mokup show van Talpa achter een nader te bepalen en te negeren knop op de afstandsbediening. Overigens is het leven in een grootstedelijke achterstandswijk tussen allerlei onbegrepen allochtonen ook geen pretje en daar kan je niet even een hoertje bestellen en onbeperkt tequila drinken. Dus wie wint in de Gouden Kooi en wie verliest zeg maar. Normaal gesproken duurt een 'all inclusive' vakantie maar twee weken toch?
Dat schrijft Albert Treur zojuist op marketingfacts. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen kan niet meer zomaar met een paar trucjes. Het wordt accountable en vergt dus Maatschappelijk Verantwoorde Marketing. Sociale controle op nonsens begint een trend te worden. Onder marketeers. Een goeie zaak, die van web 2.0.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Daar heeft De Bie volkomen gelijk in. 'Doe gewoon, dan doe je al gek genoeg', zei mijn moeder ook altijd al.
Neem nou vogelpest. Daar hoor je niemand meer over. Terwijl het heel dicht om ons heen is. Of het een issue is of niet blijft onduidelijk. Maar onderwijl interesseert het al heel lang niemand meer.
Daarom toch dat verschil,Rene: AH pretendeert netjes te wezen, maar is het niet. Da's niet handig omdat het precies zorgt voor het effect dat Jos aangeeft: op naar de volgende hype!
In deze discussie, die ook op andere blogs plaatsvond, waren er mensen die De Gouden Kooi Maatschappelijk Onverantwoord vonden, mensen die de oproep van de Christenen om dit programma te boycotten Maatschappelijk Onverantwoord noemden, mensen die de boycot van AH Maatschappelijk Onverantwoord vonden en mensen die AH zelf dan weer als supermarkt Maatschappelijk Onverantwoord vonden.
Eergisteren schreef Wim de Bie op Bieslog:
Klimaatpraat
Mediamakers denken dat ze door een overmatig gebruik van het woord klimaat meehelpen aan het tegengaan van de nadelige gevolgen van de klimaatverandering.
Het tegendeel is het geval: binnenkort kan een groot deel van de bevolking het woord klimaat niet meer verdragen.
Zo is het woord milieu ook om zeep geholpen.
Zullen we met het gebruik van 'Maatschappelijk Verantwoord' dan ook maar en beetje rustiger aan doen?
Waarom wordt er, ook hier, zo de nadruk opgelegd op wat niet goed is aan MVO? AH is toch wel een voorloper als je het vergelijkt met anderen. Is het niet beter om ketens als de ALDI te bekritiseren?