imageNog meer marketingvriendelijke MVO: Albert Heijn gaat met het Wereld Natuur Fonds (WNF) werken aan het verduurzamen van de aardbeienteelt in Zuid-Spanje, meldt Distrifood. Dat komt met name de bedreigde pardellynx ten goede. En Albert Heijn.

Vanaf eind februari zit op alle doosjes Spaanse aardbeien in de AH-winkels een boekje met het WNF-pandalogo, om consumenten te informeren over de aardbeienteelt in het natuurgebied Coto Doñana. Dit natuurgebied is van internationaal belang voor talloze water- en trekvogels. In het gebied leven bovendien nog enkele tientallen exemplaren van de Iberische lynx, een van de meest bedreigde zoogdieren ter wereld. Het gebied staat onder druk, onder andere door toerisme en grootschalige landbouw.

In samenwerking met het Wereld Natuur Fonds gaat Albert Heijn ervoor zorgen dat de telers waarmee zij samenwerkt, hun teelt in de komende drie jaar nog verder verduurzamen, bijvoorbeeld door hun waterverbruik verder terug te dringen. Einddoel van Albert Heijn en het WNF is dat duurzame aardbeienteelt de overhand krijgt in Huelva.


De Iberische lynx is volgens het WNF een van de meest bedreigde katachtigen ter wereld. Van de 1100 dieren die 25 jaar geleden nog in het wild in Spanje leefden zijn nog maar 120-155 volwassen dieren over. En daarvan zijn er nog maar 38 vrouwtjes die zich voortplanten.

De belangrijkste bedreiging van de lynx is een tekort aan prooidieren, het konijn. Het lynxendieet bestaat voor 80 procent uit konijnen. Sinds de jaren vijftig is het aantal konijnen ernstig afgenomen, onder andere door ziektes.


Een nobel doel, maar wat hebben aardbeien en lynxen met elkaar te maken? En sinds wanneer heeft AH iets tegen grootschalige landbouw? En als aardbeienteelt lynxonvriendelijk is, waarom wil je hem dan verduurzamen? En wat vindt de AH-klant van de stervende konijntjes? Waarom waren ze voorheen lynxonvriendelijk bezig?
Dit artikel afdrukken