![image](/images/uploads/dood-de-grens-over.jpg)
In het debat dat gisteren in de Kamer plaatsvond over diertransporten, is een GPS-signaal de bliksemafleider gebleken. Iedereen weer tevreden en rustig naar bed?
Toch niet. De Telegraaf schrijft er als volgt over: SP vindt het hoog tijd dat een commissie van wijzen zich gaat bezighouden met een „totale herbezinning op veetransporten”. Het gesleep met slachtdieren moet stoppen, vinden PvdD, SP, GL en Partij voor de Vrijheid. Zij willen dat slachtvee niet langer wordt uitgevoerd, maar dat de dieren hier worden geslacht waarna karkassen en vlees kunnen worden geëxporteerd. Verburg ziet daar geen heil in maar beloofde wel met haar Europese collega's te gaan praten over dieren die nu naar bijvoorbeeld Frankrijk worden vervoerd en daar worden geslacht zodat het vlees een Frans label krijgt.
Zouden deze politici begrijpen dat Nederland (naast Denemarken) Europees kampioen biggen-maken is? Die kunnen niet geslacht worden. Die moeten gemest worden. En dat kan niet hier, want het gaat om 4,5 miljoen noodzakelijk te exporteren jonge dieren waarvoor we hier bij lange na de mestquota (€ 28 per kuub en die is zo vol gescheten) niet hebben.
Zouden ze niet goed gekeken hebben naar de toch overduidelijke beelden van Varkens in Nood van afgelopen juli? Dat waren ook al dode biggen, geen slachtvarkens.
Als ze het menen én op de hoogte zijn, zetten ze dus zonder het te zeggen een streep door Nederland biggenland. Daar is een groot deel van onze varkenseconomie op gebouwd. Met biggen kun je veel dieren produceren bij beperkte mest- en dierquota.
O ja, wie gaat de GPS betalen? De boer die het spel heel goed snapt, maar niks meer kan doen en het water zich boven zijn hoofd ziet sluiten.
Wees toch eerlijk en dus duidelijk over je bedoelingen, daar aan de linkerkant met nb de populistische Geert W. achterop.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 3 augustus krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wouter: wie zijn de belanghebbenden en welke daarvan hebben er belang bij om een eind te maken aan deze mens- en dieronterende praktijken?
De boer wil gewoon zijn hoofd boven water houden. De consument wil dagelijks vlees voor minimaal geld. De transportsector vervoert praktisch alles, zolang je maar betaalt.
Of ben ik nu cynisch?
Natuurlijk, GPS is bestaande techniek, enz., maar waarom nou toch altijd die essentiële vragen overslaan? Ik ben voorstander van de discussie óf die dieren wel over langere afstanden vervoerd moeten worden, en dan nog levend ook, en tot overmaat van ramp in veel gevallen ook nog eens om de consument te neppen ("Franse", "Italiaanse" varkens....). Ook met het oog op de beslaglegging van het wegennet moet je denk ik bij elk transport gaan afvragen of het niet anders kan.
Waar denk ik nog niemand over heeft nagedacht: WIE gaat dan controleren, aan de hand van die GPS-signalen? Niet de vervoerder, neem ik aan, die heeft heel andere belangen. En ook niet de boer, die heeft na de verkoop van zijn biggen er niets meer mee te maken. En ook niet de koper, want zijn zorg geldt pas vanaf het moment dat de biggen worden afgeleverd. Gaat er dan een ambtenaar van het Ministerie van LNV de hele dag achter een schermpje zitten, proberen uit elkaar te houden welk signaal van wie is?
Die GPS-maatregel lijkt mij niet zo slecht. Het is bestaande techniek, die al door logistieke bedrijven wordt gebruikt, dus de kosten kunnen meevallen. De kosten van meer controles op de weg zal duurder uitpakken, vermoed ik. Maar betere controle is hoe dan ook nodig.
Een herbezinning op de varkenssector lijkt me een zeer goed idee. De drukte op de weg, brandstofvraagstukken, de sociaal-economische positie van boeren, de groei van de EU en dierenwelzijn vragen alle om een nieuwe, doordachte visie op de toekomst. Wat mij betreft zou Nederland aan moeten sturen op een Europese vleestop waar alle belanghebbenden samenkomen.