Het bedrijf belooft afval te zullen gaan scheiden en alleen biologisch afbreekbaar plastic of FSC gecertificeerde papieren tasjes te zullen gebruiken. Ook stimuleert Stockon zijn medewerkers om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen.
De thuisbezorging zelf zal nog altijd het grootste deel van de uitstoot veroorzaken, maar daar heeft Stockon ook wat op bedacht. In plaats van eigen busjes de weg op te sturen, maakt Stockon gebruik van de busjes van PostNL, die toch al rijden. Om de CO2-uitstoot van de busjes te compenseren, draagt Stockon bij aan klimaatneutrale projecten zoals de Gold Standards Cookstoves Africa. Dit project financiert efficiëntere fornuizen in Afrika - ook supermarktketen PLUS compenseert zo zijn CO2-uitstoot.
De bezorgdienst heeft nog geen termijn bepaald waarop het nobele streven gerealiseerd moet zijn, maar wil uiteindelijk een certificaat van de onafhankelijke Climate Neutral Group in ontvangst kunnen nemen.
Initiatieven zoals deze zijn om aantal redenen belangrijk, ook al kun je vooraf bedenkingen hebben. 1) we moeten in deze overgangsfase naar meer duurzame economie experimenteren, daarvan leren. De experimenten met de beste resultaten blijven over. De OV-fiets mislukte eerst ook, er is van geleerd, tweede keer is een fenomenaal succes. Als je niks probeert, leer je niks. Straks zitten die busjes misschien vol met allerlei verschillende producten. Riksjas in India vervoeren naast mensen ook al van alles. 2) Het brengt het onderwerp 'duurzaamheid' letterlijk bij heel veel mensen thuis. Duurzaamheid is toch nog vooral iets van hoogopgeleiden, die het kunnen betalen, en dan nog maar van een select deel. Hoe vaker mensen met duurzaamheid in aanraking komen, hoe meer ze ook zelf er naar gaan handelen. 3) initiatieven helpen elkaar. Stel dat een boer zo'n nieuwe machine aan wil schaffen waarmee hij zijn melk op eigen bedrijf kan pasteuriseren. Die wil wel die melk kunnen afzetten, oa lokaal. Hij profiteert dan van het feit dat een ander bedrijf al een deal met post nl heeft gemaakt. 4) het bezorgt oa supermarkten concurrentie ivv ander distributiekanaal. Zodat supermarkten wellicht sneller duurzamer geproduceerd producten gaan verkopen.
Er is wel behoefte aan wat sommetjes, om penny wise pound foolish te voorkomen. Bijv. hoeveel plastic zakjes is een vliegretour naar Parijs? Toegepast op dit voorbeeld: hoeveel km wordt er gereden per product per klant als het via die busjes wordt gedistribueerd of wanneer de klant naar de supermarkt gaat? Lastige berekeningen, maar een globale vergelijking kan al helpen.
Picnic, de elektrische ‘trein’dienst-door-de-wijk voor boodschappen, kan de claims die Jan Peter en Wouter waar willen zien worden nu al waarmaken.
Jammer dus voor dit concept.
Ik denk overigens dat bezorgen zo maar duurzamer is dan winkelen.
Laten we de som dan even goed maken:
- bijna volle wagens die zuinig zijn en zo weinig mogelijk mogelijk km's per kilo af te leveren product maken, die zijn duurzaam
- nog wat duurzamer worden ze als je ze maximaal kunt vullen onder behoud van de zojuist genoemde condities
Helemaal niet zo volle wagens kun je duurzamer maken door etc etc etc.
Dat allemaal voor de mierenneukers, maar gelijk hebben ze want op duurzaamheidsvlak wordt er veel te weinig gefileerd.
Nee Dick Veerman, een voller busje is niet vanzelf beter. Het helpt enigszins als er minder ritten gemaakt hoeven worden, maar dat zal niet gebeuren met een pot pindakaas in een leeg hoekje van het laadruim. Sterker, voor die ene pot pindakaas moet PostNl omrijden naar het adres van bestemming, als daar niet gelijkertijd jurken van Wehkamp en afwasborstels van Bol.com moeten worden afgeleverd.
Het is het zelfde liedje, eerder hier gezongen, over de importeur van biologische groente uit ondermeer Egypte. Komt met vliegtuigen. Maakt niet uit, die paar kratjes, vergoelijkt hij het vliegen, want het vliegtuig vliegt toch.